Slussenombyggnaden stoppad igen!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

Slussenombyggnaden stoppad igen!

Inlägg av LÅ1 »

(Eftersom Slussen är av stor betydelse lägger jag tråden här, och inte i Ordet är fritt.)
Nu har politikerna stoppat ombyggnaden av Slussen igen. Snart blir det nog så som jag förutspått tidigare, Slussen kommer att rasa av sig själv, så man kan spara in rivningsarbetet! :cheesygrin:
Kanske hinner T-banan till Nacka bli klar före Slussen, och då kan man spara in på bussterminalen. Bara bygga en liten sådan. Om nu Nacka- och Värmdöborna accepterar det :roll:

Jag vet att stoppet bara är planerat att bli kortvarigt, men man vet aldrig! :?
Hur blir det med alla gropar? Blir de stående nu? Med stora problem vid korsningen mellan Göt- och Hornsgatorna? Och på Stadsgårdsleden?

Ju mer jag funderar på det, ju mindre gillar jag det liggande förslaget. Men huvuddragen i det förslaget vill man ju inte ändra på. Bara detaljer.

Länkar finns i mängder. Här är några:
DN
SvD
Expressen
AB
Ny Teknik
Cornucopia?
Infrastrukturnyheter.se
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Re: Slussenombyggnaden stoppad igen!

Inlägg av M_M »

Det är bara att damma av Slussen plan C igen! :mrgreen:
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag hoppas och antar att det handlar om en genomgång av ekonomin och att man snart startar igen, så att det blir något av det hela någon gång. Jag är nog inte ensam om att vara innerligt trött på allt "tjafs" och man aldrig kommer till skott. Ska eländet behöva trilla i hop av sig själv innan man inser att konstruktionen har tjänat ut.

För åtta år sedan tvekade den då tillträdande regeringen Reinfeldt om Citybanan och ville ompröva och eventuellt "börja om från början" igen. En utredning om en "ytspårslösning" gjordes föredömligt snabbt och redan på våren 2007 beslöt man att starta bygget av tunnelalternativet.

Hoppeligen blir det på liknande sätt den här gången. Gör gärna en "genomlysning", men låt den inte ta hela valperioden.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Elisabet Andersson skriver i en krönika i SvD att "Även dialogen kräver en haverikommission". Gillar hennes slutsats i sista stycket.
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:(Eftersom Slussen är av stor betydelse lägger jag tråden här, och inte i Ordet är fritt.)
Nu har politikerna stoppat ombyggnaden av Slussen igen. Snart blir det nog så som jag förutspått tidigare, Slussen kommer att rasa av sig själv, så man kan spara in rivningsarbetet! :cheesygrin:
Kanske hinner T-banan till Nacka bli klar före Slussen, och då kan man spara in på bussterminalen. Bara bygga en liten sådan. Om nu Nacka- och Värmdöborna accepterar det :roll:
Då måste man bygga desto mer bussterminal i Nacka centrum och på andra håll. Den planerade Slussenterminalen är ju dimensionerad utifrån förutsättningen att det byggs tunnelbana till Nacka.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev:
LÅ1 skrev:(Eftersom Slussen är av stor betydelse lägger jag tråden här, och inte i Ordet är fritt.)
Då måste man bygga desto mer bussterminal i Nacka centrum och på andra håll. Den planerade Slussenterminalen är ju dimensionerad utifrån förutsättningen att det byggs tunnelbana till Nacka.
Men dom bussterminalerna kanske blir billigare än vid Slussen ? Jag har uppfattat det som en ruggigt dyr terminal insprängd i berget.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
twr skrev:
Men dom bussterminalerna kanske blir billigare än vid Slussen ? Jag har uppfattat det som en ruggigt dyr terminal insprängd i berget.
Slussen och området runt om kring skulle väl vinna på att slippa en massa busstrafik. Hur det påverkar trängseln på T-banan, främst gröna linjerna, vit jag inte.
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:[q
Slussen och området runt om kring skulle väl vinna på att slippa en massa busstrafik. Hur det påverkar trängseln på T-banan, främst gröna linjerna, vit jag inte.
Det påverkar nog trängseln på T-Slussen i stor grad. Det är ju massor som trängs i norra ingången som kommer från bussar och i viss mån Saltsjöbanan
twr

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
twr skrev:
Jo, det kan väl stämma. Jag menar bara att den terminal som nu planeras är dimensionerad med tunnelbana till Nacka som en förutsättning, något som inte alltid framgår i den allmänna debatten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
CS

Inlägg av CS »

LÅ1 skrev:Elisabet Andersson skriver i en krönika i SvD att "Även dialogen kräver en haverikommission". Gillar hennes slutsats i sista stycket.
Poängen med att ta in en PR-konsult som står Partiet nära för att rekommendera saklig information är att PR-konsulten har större trovärdighet än tjänstemannaorganisationen.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vilka bussar ska köras till Slussen om tunnelbanan byggs till Nacka, och varför?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Vilka bussar ska köras till Slussen om tunnelbanan byggs till Nacka, och varför?
Alla som nu kör dit, och kanske några fler, om lokalpolitikerna i öster får bestämma. I alla fall verkar det så i debatten! :roll:
:cheesygrin:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Vilka bussar ska köras till Slussen om tunnelbanan byggs till Nacka, och varför?
Alla som nu kör dit, och kanske några fler, om lokalpolitikerna i öster får bestämma. I alla fall verkar det så i debatten! :roll:
:cheesygrin:
Nja, nu får du hålla isär Nacka och Värmdö.

För nacka-bussarna innebär inte tunnelbaneförlängningen någon direkt världsomvälvande förändring, det blir naturligtvis vissa linjeomläggningar men en mycket stor del av resandet blir kvar på ytan och därmed vid Slussen.

För värmdölinjerna är det en helt annan sak, där går det nog att spara in en hel del bussar men det kommer fortfarande att finnas en efterfrågan på trafik till Slussen.

Hur som helst hinner det tillverkas och skrotas MÅNGA bussar innan detta blir verklighet...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Så grejen är alltså ungefär att Nacka, Stockholms kommun och landstinget beslutar tillsammans att bygga en tunnelbana till Nacka som i stort sett ger resultatet att Värmdö får längre restider, men förlängda restider duger inte åt någon i Nacka?

Ibland blir man lite tveksam till hela demokratikonceptet. Såhär dumt planerades det väl knappt ens i DDR :roll:
Den fria mannen

Inlägg av Den fria mannen »

Planen är väl att bussar från Älta och till viss del Orminge (motorvägsbussarna), samt värmdöbussar ska fortsätta till Slussen och den nya bussterminalen. Nackas lokalbussar matar till tunnelbanan vid Nacka centrum.
Lennart Petersen

M_M skrev:Så grejen är alltså ungefär att Nacka, Stockholms kommun och landstinget beslutar tillsammans att bygga en tunnelbana till Nacka som i stort sett ger resultatet att Värmdö får längre restider, men förlängda restider duger inte åt någon i Nacka?

Ibland blir man lite tveksam till hela demokratikonceptet. Såhär dumt planerades det väl knappt ens i DDR :roll:
Nej det är helt tvärtom. Politikerna i Värmdö har fått löfte om att direktbussarna till Slussen ska vara kvar även efter tunnelbanan.
För Nacka som får tunnelbana lär man väl göra en ny värdering om behovet av bussar från Nacka mot Slussen och troligtvis blir det reduktioner i busstrafiken från Nacka.
Men Värmdö är i princip lovade oförändrad trafik men sen vet vi ju inte exakt hur resmönstret ändras, kanske Värmdöborna upptäcker att det blir bekvämare att byta till T-bana i Nacka eller så.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Men Värmdö är i princip lovade oförändrad trafik men sen vet vi ju inte exakt hur resmönstret ändras, kanske Värmdöborna upptäcker att det blir bekvämare att byta till T-bana i Nacka eller så.
Och i så fall står vi där med en halvutnytjad (dyr?) bussterminal vid Slussen!
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Exakt och varför skall Värmdö ha alla direktbussar till centrala Stockholm om inga andra delar i länet har motsvarande?
/Göran
Lennart Petersen

hgsldf skrev:Exakt och varför skall Värmdö ha alla direktbussar till centrala Stockholm om inga andra delar i länet har motsvarande?
/Göran
Det finns ju andra delar som har bussar in till stan, Nordost som Norrtälje,Vaxholm med flera har bussar och likaså Sydost åt Tyresö har många bussar till Gullmarsplan och några mer direkta under högtrafik. Och det finns fler bussar från själva City under högtrafik till platser som egentligen skulle kunna nås med spårtrafik och byte.
Från Fridhemsplan finns det ett antal linjer ner mot sydväst.
Men Mälaröarna får vackert byta vid Brommaplan så det är inte helt jämlikt.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Lennart Petersen skrev:
hgsldf skrev:Exakt och varför skall Värmdö ha alla direktbussar till centrala Stockholm om inga andra delar i länet har motsvarande?
/Göran
Det finns ju andra delar som har bussar in till stan, Nordost som Norrtälje,Vaxholm med flera har bussar och likaså Sydost åt Tyresö har många bussar till Gullmarsplan och några mer direkta under högtrafik. Och det finns fler bussar från själva City under högtrafik till platser som egentligen skulle kunna nås med spårtrafik och byte.
Från Fridhemsplan finns det ett antal linjer ner mot sydväst.
Men Mälaröarna får vackert byta vid Brommaplan så det är inte helt jämlikt.
Jag skrev alla!
Skriv svar