Sida 1 av 1

Tvärbanan sommaren 2014: Alvik - Liljeholmen

Postat: måndag 28 juli 2014 22:45
av gek
Under nästan två månader är trafiken inställd, förutom ett tåg som pendlar i tjugominuterstrafik mellan Alvik och en provisorisk hållplats í Gröndals västra utkanter. Och även den sträckan har varit stängd vissa dagar.

Enligt sl.se http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... an-sommar/ beror avstängningen på underhållsarbeten längs hela banan, förlängning från Solna centrum till Solna station samt arbeten vid Alvik. Att det skulle krävas underhållsarbeten på den nyligen öppnade delen Alvik - Solna är osannolikt, och anslutning av kontaktledning i Solna centrum för sträckan till Solna station gjordes under en lång avstängning kring påsk. Kanske handlar det snarare om att man vill disponera banan för provkörning av ombyggda A35-vagnar? På övriga delar av Tvärbanan pågår det däremot underhållsarbeten, men jag skulle gissa att det som egentligen nödvändiggör en så lång avstängning är förtätningsprojektet Årstastråket http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/arstastraket/ där man bland annat skall däcka över spårvägen för att kunna bygga 2000 nya bostäder.

Arbetena vid Alvik skall enligt sl.se syfta till att möjliggöra "smidigare byte mellan Tvärbanans två grenar". Man räknar uppenbarligen inte med genomgående trafik inom överskådlig framtid. Dessutom arbeten på Gustavslundsvägen vissa veckoslut, antagligen var det dessa arbeten som nödvändiggjorde totalavstängning vissa tider.

Så här såg det ut vid Gustavslundsvägen i Alvik den 8 juli:

Bild

Signalen är ur bruk eftersom det ensamma tåget trafikerar samma spår i båda riktningarna. De få gånger jag har åkt har man kört enkelvagn, men det har även stått en vagn vid Alvik, så kanske kör man vid behov tvåvagnståg? I Radio Stockholms trafikrapporter nämndes i början av avstängningsperioden vid upprepade tillfällen att det var två vagnar som rullade mellan Alvik och Gröndal, och dessa två vagnar har i så fall uppenbarligen gått sammankopplade.

Provisoriska hållplatsen i Gröndal:

Bild

Högar med bildäck och andra hinder skall stoppa spårvagnar som försöker fortsätta mot Liljeholmen. Och kanske även avskräcka från bilkörning på banvallen?

Vid de tillfällen jag åkt har det funnits två spårvägare på hållplatsen, antagligen för att informera passagerare om hur de bäst tar sig till Liljeholmen. Busstrafiken är ju omlagd på grund av fjärrvärmearbeten, så det är lite knepigt. Dock borde väl konduktören kunna lämna den informationen till de ganska få trafikanterna?

Bild

På Gröndalsvägen, nära ordinarie hållplatsen Gröndal, hade man redan delvis återställt gatan efter fjärrvärmearbetena:

Bild

Efter ett besök på sommarkaféet Cul-de-sac vid en närbelägen båtbrygga fortsatte jag mot Liljeholmen och tog den här bilden på Lövholmsvägen:

Bild

När jag i fredags återigen besökte området var gatan helt återställd.

I kurvan vid Lövholmsvägen/Liljeholmsvägen höll man den 8 juli på att byta räls i ena spåret:

Bild

Bilden är tagen i riktning mot hållplatsen Trekanten.

Den 25 juli hade man börjat med det andra spåret:

Bild

Dessa två bilder är tagna i riktning mot hållplatsen Liljeholmen.

Bild

Kurvrälerna tycks slitas hårt; redan förra sommaren bytte man räls i kurvan vid Sickla udde. Men även vid hållplatsen Liljeholmen höll man i början av juli på med lite rälsbyte

Bild

... och i fredags observerade jag att spårbyte pågick på en kort sträcka vid passagen under Södertäljevägen.

Re: Tvärbanan sommaren 2014: Alvik - Liljeholmen

Postat: måndag 28 juli 2014 23:04
av LÅ1
gek skrev:Under nästan två månader är trafiken inställd, förutom ett tåg som pendlar i tjugominuterstrafik mellan Alvik och en provisorisk hållplats í Gröndals västra utkanter. Och även den sträckan har varit stängd vissa dagar.

Enligt sl.se http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... an-sommar/ beror avstängningen på underhållsarbeten längs hela banan, förlängning från Solna centrum till Solna station samt arbeten vid Alvik. Att det skulle krävas underhållsarbeten på den nyligen öppnade delen Alvik - Solna är osannolikt, och anslutning av kontaktledning i Solna centrum för sträckan till Solna station gjordes under en lång avstängning kring påsk. Kanske handlar det snarare om att man vill disponera banan för provkörning av ombyggda A35-vagnar? På övriga delar av Tvärbanan pågår det däremot underhållsarbeten, men jag skulle gissa att det som egentligen nödvändiggör en så lång avstängning är förtätningsprojektet Årstastråket http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/arstastraket/ där man bland annat skall däcka över spårvägen för att kunna bygga 2000 nya bostäder.
Det var den arbetsplatsen jag skrev om i en annan tråd. Direktlänk till inlägget: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 40&start=7
gek skrev:Signalen är ur bruk eftersom det ensamma tåget trafikerar samma spår i båda riktningarna. De få gånger jag har åkt har man kört enkelvagn, men det har även stått en vagn vid Alvik, så kanske kör man vid behov tvåvagnståg? I Radio Stockholms trafikrapporter nämndes i början av avstängningsperioden vid upprepade tillfällen att det var två vagnar som rullade mellan Alvik och Gröndal, och dessa två vagnar har i så fall uppenbarligen gått sammankopplade.
Den provisoriska hållplatsen vid Gröndal är bara en vagn lång. Så har det varit två vagnar i trafik så har de nog möts någonstans på mitten. Tror att det var för tät trafik för att klaras med ett tåg. (Missade precis ett tåg vid Gröndal en av de få gångerna jag åkt där. Och det dröjde inte allt för lång tid innan det kom en ny vagn.)
En annan gång, när jag skulle åka från Alvk hörde jag i högtalarna att trafiken åter var igång efter ett stopp mellan Stora Essingen och Alvik. Efter en stund kom att tåg från det hållet. Men det var nog "trasan". För det stäldes längst in mot spårövergången. Efter en stund kom ytterligare en vagn söder ifrån. Den stälde upp bakom, och for strax tillbaka mot Gröndal med en handfull passagerare.

Re: Tvärbanan sommaren 2014: Alvik - Liljeholmen

Postat: tisdag 29 juli 2014 8:43
av bark
Tackar för trevliga bildreportage, de uppskattas!

Re: Tvärbanan sommaren 2014: Alvik - Liljeholmen

Postat: tisdag 05 augusti 2014 23:11
av gek
Några bilder från tidigare i kväll:

Bild
En spårvagn vid den provisoriska slutstationen i Gröndal.

Och vid den ordinarie hållplatsen Gröndal pågick i kväll lite arbeten, troligen med gatubeläggningen. Bilarna vinkades över till vänster körbana:
Bild
Undrar just vad den vita rektangeln med röd kant (ovanför 20-skylten) kan betyda? Jag såg att det fanns likadana tavlor vid hållplatsen Trekanten.

I övrigt var arbetena i Gröndal i stort sett klara. I kurvan vid Lövholmsvägen/Liljeholmsvägen pågick dock fortfarande spårbyte:
Bild

Man har fått dit lite mer räls sedan mitt förra besök:
Bild

Mellan hållplatsen Liljeholmen och passagen under Södertäljevägen blir det en bit egen banvall istället för gatuspår:
Bild

Den här sträckan under Södertäljevägen kanske också behöver åtgärdas:
Bild

Re: Tvärbanan sommaren 2014: Alvik - Liljeholme

Postat: onsdag 06 augusti 2014 0:44
av Reptilia
gek skrev: Bild
Undrar just vad den vita rektangeln med röd kant (ovanför 20-skylten) kan betyda? Jag såg att det fanns likadana tavlor vid hållplatsen Trekanten.
Det vita märket är ett sk Hållmärke som visar vart spårvagnen ska stanna. I det här fallet ska spårvagnen åka förbi slutet av plattformen ett par meter och stanna med fronten vid märket, då hamnar första dörrparet precis vid den upphöjda och tillgänglighetsanpassade delen av plattformen.
Märket kan även innehålla siffran 1 eller 2 mitt i det vita fältet för att visa om märket gäller för en- eller tvåvagnståg. Utan siffra, som på bilden ovan, så gäller det samtliga tåglängder.
På de flesta ställen längst tvärbanan används istället röda målade linjer på plattformskanten men dessa skyltar förekommer vid bla Gröndal, Trekanten, Gullmarsplan och Sickla udde. På Nockebybanan även i Alvik och Nockeby.

Re: Tvärbanan sommaren 2014: Alvik - Liljeholmen

Postat: onsdag 06 augusti 2014 1:51
av Odd
Lite kuriosa. Från början var hållmärkena, som för övrigt är desamma som i t-banan, gula, antingen blanka och det betydde att man alltid skall stanna där, eller med en siffra som motsvarande tåglängden. I T-banan var det i "modern tid" 4, 6 och 8 vagnar, men även andra siffror har förekommit. För Nockebybanan gällde en eller två A30, men vad jag minns så fanns märket bara vid Nockeby. När nya vagntyper med andra längder började dyka upp så kom det vita hållmärket med röd rand till, med samma betydelse fast för C20 resp A32. Det finns ett hybridmärke som består av två på diagonalen avdelade halvor, en av det gamla märket och en av det nya. Det betydde att alla vagntyper skulle stanna där.

Re: Tvärbanan sommaren 2014: Alvik - Liljeholmen

Postat: onsdag 06 augusti 2014 8:58
av daniel_s
Ska man vara extra petig så betyder ett "blankt" hållmärke inte att alla tåglängder ska stanna där, utan snarare de tåglängder som inte redan tidigare har anträffat ett tillämpligt hållmärke. Dvs man ska i första hand stanna vid ett hållmärke för aktuell tåglängd, i andra hand ett för större tåglängd och i sista hand vid ett utan tåglängdsangivelse.

Röd/vita hållmärken är faktiskt en nygammal uppfinning, de omnämns i 1952 års tjänsteföreskrifter för tunneltrafiken (Tjf Tu) och skulle då förekomma vid stationer med en sekundäruppgång som hölls öppen endast vissa tider; under dessa tider skulle då korta tåg stanna lite närmare sekundäruppgången och för detta ändamål fanns vita hållmärken med röd kantrand.

Re: Tvärbanan sommaren 2014: Alvik - Liljeholmen

Postat: onsdag 06 augusti 2014 17:14
av ADDE
Gula hållmärken har jag dessutom lagt märke till på Roslagsbanan, som visar 3 resp. 6 vagnars tåglängd. Hur det ser ut på Saltsjöbanan och hur det var på Lidingöbanan kommer jag inte ihåg, men de hade väl också gula hållmärken för motsvarande tåglängd?

Re: Tvärbanan sommaren 2014: Alvik - Liljeholmen

Postat: torsdag 07 augusti 2014 11:37
av /jes
På Lidingöbanan har jag sett gula streck på plattformskanten.