Enligt sl.se http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... an-sommar/ beror avstängningen på underhållsarbeten längs hela banan, förlängning från Solna centrum till Solna station samt arbeten vid Alvik. Att det skulle krävas underhållsarbeten på den nyligen öppnade delen Alvik - Solna är osannolikt, och anslutning av kontaktledning i Solna centrum för sträckan till Solna station gjordes under en lång avstängning kring påsk. Kanske handlar det snarare om att man vill disponera banan för provkörning av ombyggda A35-vagnar? På övriga delar av Tvärbanan pågår det däremot underhållsarbeten, men jag skulle gissa att det som egentligen nödvändiggör en så lång avstängning är förtätningsprojektet Årstastråket http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/arstastraket/ där man bland annat skall däcka över spårvägen för att kunna bygga 2000 nya bostäder.
Arbetena vid Alvik skall enligt sl.se syfta till att möjliggöra "smidigare byte mellan Tvärbanans två grenar". Man räknar uppenbarligen inte med genomgående trafik inom överskådlig framtid. Dessutom arbeten på Gustavslundsvägen vissa veckoslut, antagligen var det dessa arbeten som nödvändiggjorde totalavstängning vissa tider.
Så här såg det ut vid Gustavslundsvägen i Alvik den 8 juli:

Signalen är ur bruk eftersom det ensamma tåget trafikerar samma spår i båda riktningarna. De få gånger jag har åkt har man kört enkelvagn, men det har även stått en vagn vid Alvik, så kanske kör man vid behov tvåvagnståg? I Radio Stockholms trafikrapporter nämndes i början av avstängningsperioden vid upprepade tillfällen att det var två vagnar som rullade mellan Alvik och Gröndal, och dessa två vagnar har i så fall uppenbarligen gått sammankopplade.
Provisoriska hållplatsen i Gröndal:

Högar med bildäck och andra hinder skall stoppa spårvagnar som försöker fortsätta mot Liljeholmen. Och kanske även avskräcka från bilkörning på banvallen?
Vid de tillfällen jag åkt har det funnits två spårvägare på hållplatsen, antagligen för att informera passagerare om hur de bäst tar sig till Liljeholmen. Busstrafiken är ju omlagd på grund av fjärrvärmearbeten, så det är lite knepigt. Dock borde väl konduktören kunna lämna den informationen till de ganska få trafikanterna?

På Gröndalsvägen, nära ordinarie hållplatsen Gröndal, hade man redan delvis återställt gatan efter fjärrvärmearbetena:

Efter ett besök på sommarkaféet Cul-de-sac vid en närbelägen båtbrygga fortsatte jag mot Liljeholmen och tog den här bilden på Lövholmsvägen:

När jag i fredags återigen besökte området var gatan helt återställd.
I kurvan vid Lövholmsvägen/Liljeholmsvägen höll man den 8 juli på att byta räls i ena spåret:

Bilden är tagen i riktning mot hållplatsen Trekanten.
Den 25 juli hade man börjat med det andra spåret:

Dessa två bilder är tagna i riktning mot hållplatsen Liljeholmen.

Kurvrälerna tycks slitas hårt; redan förra sommaren bytte man räls i kurvan vid Sickla udde. Men även vid hållplatsen Liljeholmen höll man i början av juli på med lite rälsbyte

... och i fredags observerade jag att spårbyte pågick på en kort sträcka vid passagen under Södertäljevägen.