Gamling vid Östermalmstorg

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Gamling vid Östermalmstorg

Inlägg av Stefan B »

Klassisk bild av 62:an på Sibyllegatan vid Östermalmstorg. Dessa gamlingar (jag kallar dem fortfarande SL typ H18E!) börjar se slitna ut och går enligt tidigare diskussion här på Forum på övertid. När försvinner de och blir det MAN eller något annat i stället?
H18Eliten.jpg
H18Eliten.jpg (82.27 KiB) Visad 4868 gånger
Stefan B
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2233
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Gamling vid Östermalmstorg

Inlägg av Thomas Lange »

Efter sommaren 2014 är mitt bidrag. Det nya kontraktet för Keolis innebär både nya och ändrade linjer och nya och flyttade bussar.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2056
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Gamling vid Östermalmstorg

Inlägg av ADDE »

Jag vill minnas att det fanns en äldre höggolvad variant som gick i innerstad och som ledbuss på 515 förr i tiden. Vad hette denna bussty(er)? Finns några av dessa bevarade? Tyckte mig se att åtminstånde SSS har en H18E bevarad, eller?
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Gamling vid Östermalmstorg

Inlägg av Stefan B »

Jag vill minnas att det fanns en äldre höggolvad variant som gick i innerstad..
Utan att ge oss in i den riktiga litteradjungeln från SL-tiden: Den Scania du tänker på torde vara H17E, generationen före låggolvsvarianten H18E.

För övrigt väntar jag på att Bussmicke och andra tar mod till sig och producerar en bok som är ett lexikon över alla busstyper som SL hade från tillblivelsen 1967 till SL Buss togs över av Busslink. Det torde finnas foto på allt så Trafiknostalgiska väntar på förslaget!

Stefan B
daniel_s
Inlägg: 14189
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gamling vid Östermalmstorg

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Jag vill minnas att det fanns en äldre höggolvad variant som gick i innerstad och som ledbuss på 515 förr i tiden. Vad hette denna bussty(er)? Finns några av dessa bevarade? Tyckte mig se att åtminstånde SSS har en H18E bevarad, eller?
Stefan B skrev:
Utan att ge oss in i den riktiga litteradjungeln från SL-tiden: Den Scania du tänker på torde vara H17E, generationen före låggolvsvarianten H18E.
Nja... nu skrev ju ADDE att bussvarianten också gick som ledbuss på 515. Jag kanske kommer ihåg fel men jag trodde inte att det fanns några Scania 113-ledvagnar i Råsta, eller fanns det kanske på slutet av Veoliatiden?
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Gamling vid Östermalmstorg

Inlägg av Stefan B »

..."som ledbuss på 515" räknade jag som variant. Det torde väl varit typ H33?

SB
daniel_s
Inlägg: 14189
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gamling vid Östermalmstorg

Inlägg av daniel_s »

Stefan B skrev:..."som ledbuss på 515" räknade jag som variant. Det torde väl varit typ H33?

SB
H33 är en av de tänkbara vagntyperna ja, och jag påstod alltså att såna inte har funnits i Råsta, fast bara för det hittade jag en bild på en H33 på 506:an från 2008. Kan det ha varit Keolis som tog dit dem när Veolia flyttade? Eller är det för att jag blundar varje gång jag ser en Råsta-vagn som jag aldrig har upptäckt dem...
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Gamling vid Östermalmstorg

Inlägg av Karsten »

daniel_s skrev:
Stefan B skrev:..."som ledbuss på 515" räknade jag som variant. Det torde väl varit typ H33?

SB
H33 är en av de tänkbara vagntyperna ja, och jag påstod alltså att såna inte har funnits i Råsta, fast bara för det hittade jag en bild på en H33 på 506:an från 2008. Kan det ha varit Keolis som tog dit dem när Veolia flyttade? Eller är det för att jag blundar varje gång jag ser en Råsta-vagn som jag aldrig har upptäckt dem...
Jodå, Linjebuss hade ett antal Scanialedvagnar i Råsta. Jag försöker också glömma dem...
Skriv svar