Trafikombyggnad Rantorget Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Trafikombyggnad Rantorget Göteborg
Trafikkontoret planerar att bygga om vid Rantorget och J Sigrfids Edströms gata.Ritning https://www.facebook.com/download/14139 ... ngfest.pdf Notera att det planeras att byggas ny slingrig cykelbana samt att både bilar och cyklar får tampas med bommar.
- Stefan Widén
Re: Trafikombyggnad Rantorget Göteborg
Även Gårdahallen blir alltså som Akh, en hall där man möter "verkligheten" direkt utan för hallportarna. Hoppas man hittar en något bättre lösning.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Det är ju ganska få spårvagnsrörelser här och de flesta på tider då det är lite annan trafik. Varför just denna korsning ska bli stadens första med bommar undrar jag över. Jag kan tänka mig åtskilliga platser där det är betydligt mera angeläget.
Den uppmärksamme noterar att planritningen är daterad 2007, när huset i kv Venus planerades att vara ca 100 meter högt (ca 30 våningar) istället för de ca 10 våningarna det blev.
Vad jag sett är vissa delar som kantstensparkeringen och gångbanan genomförd, men gatan korsar inte spårvägen, utan blev dubbelriktad gångfartsgata. Med mindre trafik kan ju det tillåtas.
Förvirrade trafikanter av alla de sorter har jag dock sett velandes utanför Gårdahallen
Vad jag sett är vissa delar som kantstensparkeringen och gångbanan genomförd, men gatan korsar inte spårvägen, utan blev dubbelriktad gångfartsgata. Med mindre trafik kan ju det tillåtas.
Förvirrade trafikanter av alla de sorter har jag dock sett velandes utanför Gårdahallen

Är denna plan aktuell idag?
Visst måste något göras åt J Sigfrids Edströmsgata vilket väl ha behövts från tiden då den hette Willinsgatan och och man byggde Norra Gårdahallen. Cykelbanan från Gullbergsån bör få förbindelse med cykelbanan över Willinsbron och trafikljusen mer harmonera med dagens trafik. Men denna plan tror jag knappt är aktuell idag utan härrör från då man diskuterade vad man skulle göra med gamla bussgaraget.
Visst måste något göras åt J Sigfrids Edströmsgata vilket väl ha behövts från tiden då den hette Willinsgatan och och man byggde Norra Gårdahallen. Cykelbanan från Gullbergsån bör få förbindelse med cykelbanan över Willinsbron och trafikljusen mer harmonera med dagens trafik. Men denna plan tror jag knappt är aktuell idag utan härrör från då man diskuterade vad man skulle göra med gamla bussgaraget.