En solig eftermiddag i Lissabon
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
En solig eftermiddag i Lissabon
Ändhållplats.

Re: En solig eftermiddag i Lissabon
Alltid trevligt med en bild från Lissabon. Men - du har väl bilder från Alfama och Graca - de smala gränderna, enkelspåren, den tredimensionellt (nåja, men nästan) Y-formade växeln mm mm.
/Lars J
/Lars J
Jo, sådana bilder finns säkert, på någon hårddisk någonstans. En av digitalfotografiernas förbannelser är behovet av systematisering och lagring (gällde iofs analoga bilder också men mängden var mindre). Sedan ska man sitta och peta med mer eller mindre dysfunktionella uppladdningsplatser på lediga stunder för att göra bilderna tillgängliga för massorna.
Det blir väl klart en vacker dag men en vagn på enkelspår i trång gränd kan jag bjussa på.

Det blir väl klart en vacker dag men en vagn på enkelspår i trång gränd kan jag bjussa på.

Att bara spara alla bilder på samma ställe, med en mapp för varje datum, verkar fungera som ett acceptabelt system ifall man lägger på lite beskrivande text i slutet på mappnamnen.Fnys skrev:En av digitalfotografiernas förbannelser är behovet av systematisering och lagring (gällde iofs analoga bilder också men mängden var mindre). Sedan ska man sitta och peta med mer eller mindre dysfunktionella uppladdningsplatser på lediga stunder för att göra bilderna tillgängliga för massorna.
Dysfunktionella uppladningsplatser i all vanära, men nog är det än mer jobb att göra eventuell redigering av bilderna. Men man kan bli tokig på uppladdningstjänsterna, flickr verkar t.ex. vara väldigt förtjust i att lägga bilderna i vilken mer eller mindre slumpmässig ordning som helst, skiljd från den ordning bilderna låg i när man markerade dem för uppladdning...
Tack för bilderna!
Den andra bilden, den från Alfama (har jag för mig att området heter) är ju klart läcker och visar på trängseln i gränderna där vagnen (och linje 28) slingrar sig fram. Det som inte syns på den bilden är att spårvägen är lika kuperad som staden, förutom ett antal otroliga kurvor och gathörn så finns det ett antal otroliga backar. Väl värt ett besök!
/Lars J
/Lars J