SL:s kontrollanter - ny giv?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Kontakt:

SL:s kontrollanter - ny giv?

Inlägg av »

Tidigare har det ju under de drygt 30 år jag bott i Stockholm och åkt med SL endast förekommit sporadiska kontroller utförda av biljettkontrollanter. Ett tag efter att Securitas tog över för några år sedan så blev det dock betydligt mer kontroller, främst ombord på tunnelbanetågen. Det dog dock ut efter ett tag. De senaste två månaderna har jag dock märkt en avsevärd skillnad. Utgångskontrollerna har ökat i intensitet. För första gången sedan 2007 då jag flyttade till Abrahamsberg så råkade jag ut för en utgångskontroll där. I dag såg jag dom vid Brommaplan - också ett trendbrott att de arbetar på en söndag. Största skillnaden är dock vid utgången mot Stockholm C på T-Centralen, där jag går ut varje morgon M-F. Där har det varit utgångskontroll i rusningstid 1-2 ggr vecka den sista månaden. På en månad har jag nog blivit kontrollerad mer än på de övriga 30 åren. Häromdagen råkade jag dessutom ut för något som jag aldrig stött på förr i SL-land. Civilklädda kontrollanter ombord på tunnelbanetåget - på väg till jobbet en morgon. Fick lite Göteborgs-känsla :wink:
Lennart Petersen

Re: SL:s kontrollanter - ny giv?

Inlägg av Lennart Petersen »

Bæ skrev:Tidigare har det ju under de drygt 30 år jag bott i Stockholm och åkt med SL endast förekommit sporadiska kontroller utförda av biljettkontrollanter. Ett tag efter att Securitas tog över för några år sedan så blev det dock betydligt mer kontroller, främst ombord på tunnelbanetågen. Det dog dock ut efter ett tag. De senaste två månaderna har jag dock märkt en avsevärd skillnad. Utgångskontrollerna har ökat i intensitet. För första gången sedan 2007 då jag flyttade till Abrahamsberg så råkade jag ut för en utgångskontroll där. I dag såg jag dom vid Brommaplan - också ett trendbrott att de arbetar på en söndag. Största skillnaden är dock vid utgången mot Stockholm C på T-Centralen, där jag går ut varje morgon M-F. Där har det varit utgångskontroll i rusningstid 1-2 ggr vecka den sista månaden. På en månad har jag nog blivit kontrollerad mer än på de övriga 30 åren. Häromdagen råkade jag dessutom ut för något som jag aldrig stött på förr i SL-land. Civilklädda kontrollanter ombord på tunnelbanetåget - på väg till jobbet en morgon. Fick lite Göteborgs-känsla :wink:
Då har man ändrat lite för hittils har kontroler nästan bara varit på vardagar och mestadels på vanlig dagtid.
Kvällar,nätter och helger har lämnats helt.
Någon utgångskoll har jag dock inte sett på evigheter, trodde dom hade slutat med det men det ger fina siffror att visa upp i antal kontrollerade biljetter.
Särskilt effektivt är det nog inte när den som är utan biljett kan vända och f.ö lär det vara problemfritt att bara vandra förbi en sådan kontroll.
Vid kontroller på tåg gäller envarsgripande så man kan hålla kvar den som saknar biljett och vägrar identifiera sig. Detta därför att åka utan biljett kan i värsta fall rubriceras som bedrägeri-bedrägligt beteende särskilt om man även försöker komma undan kontrolavgiften.
Innanför spärren ska man visserligen ha biljett men det är något som står i ordningsstadgan och ger ingen rätt till envarsgripande.
Det borde vara mycket mer produktivt att kontrollera ombord på tåg, och bekvämare för den som ordentligt har biljett, och helst då på ett för plankarna irrationellt och icke förutsägbart sätt. Civilklädda som dyker upp lite hux-flux och visarleg är väl helt o,k Såg något sådant på S-bahn i Berlin, en medelålders dam med shoppingväska visade sig vara något annat än en tant "på väg till stan" !
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev:ordningsstadgan
Kom igen, uppdatera dig lite. Sedan 20 år är det ordningslagen som reglerar detta. :D

Att man har legat lågt med utgångskontrollerna en tid är väl inte bara för att man deppar över att man inte kan komma på något bra sätt att stänga in folk, utan även för att man en längre tid har haft undermålig utrustning. Men det är väl åtgärdat nu?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tycker nog att jag råkat ut för kontroller relativt ofta i vinter. Inte minst på T-centralen och Östermalmstorg. Men även på Gullmarsplan en gång.

En gång, för något år sedan, eller så, så observerade jag bara att det var ovanligt många uniformerade personer innanför spärrarna, men tänkte aldrig på att det var biljettkontroll. Jag bara gick förbi en blåklädd man och gick ut, utan att det var någon som reagerade. (Kom senare på att det måste ha varit biljettkontroll, och kände mig dum.) Men det kanske var på den tiden som utrustningen ändå var undermålig? Och när det var vanligt att det stod vakter och observerade inpasserande.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar