Sida 1 av 4

Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: lördag 29 mars 2014 8:56
av darthjpp
Gp har i dag en artikel med anledning av spårarbetet som precis påbörjats på bron över E6:an vid Olskroken. I artikeln fanns även lite information om kommande spårarbeten till sommaren/hösten. Det enda som inte nämndes var det pågående spårbygget på Skeppsbron, som dock fortgår.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.232 ... ararbetena

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: onsdag 02 april 2014 9:27
av Bussmicke
Finns det nå´t år utan spårarbeten i Göteborg?

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: onsdag 02 april 2014 11:38
av Kantorn
Bussmicke skrev:Finns det nå´t år utan spårarbeten i Göteborg?
Finns det nå't år utan spårarbeten någonstans? (Med undantag för mindre spårorter som till exempel Norrköping...) Spår behöver rustas upp, görs inte det så får man surt efter. (*host* trafikverket *host*)

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: onsdag 02 april 2014 12:57
av darthjpp
Med ca 160 km spår behövs det ett kontinuerligt underhåll. Nu råkar flera större arbeten sammanfalla under ett par år, då det dels är nybyggen och några större underhållsåtgärder. Vi kommer att få ytterligare ett par år med tillfälliga avstängningar för underhåll och inkopplingar av nya delsträckor. För det mesta funkar det bra med omledningar då det ju finns alternativa vägar och vändslingor. Det finns några ställen där det hade varit trevligt med triangelspår för att ytterligare öka framkomligheten och ge fler alternativa vägar.
När inkopplingen till Skeppsbron sker så kommer det att bli ett triangelspår vid Lilla Torget - Västra Hamngatan - Södra Hamngatan.

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: onsdag 02 april 2014 13:35
av jolindbe
Det står bl a "Spårvagnarna ersätts med buss på sträckan Redbergsplatsen – Gamlestadstorget – Nymånegatan." Betyder det att det kommer att gå spårvagnar Nymånegatan - Bergsjön? Hur vänder de vid Nymånegatan? Den vändslingan kan väl bara användas när man kommer från stan?

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: onsdag 02 april 2014 14:27
av Martin
jolindbe skrev:Det står bl a "Spårvagnarna ersätts med buss på sträckan Redbergsplatsen – Gamlestadstorget – Nymånegatan." Betyder det att det kommer att gå spårvagnar Nymånegatan - Bergsjön? Hur vänder de vid Nymånegatan? Den vändslingan kan väl bara användas när man kommer från stan?
Man backvänder; dvs vagnen från Bergsjön kör förbi växeln som leder ut ur slingan. Sedan backas vagnen genom slingan, för att så småningom stå rättvänd för färd mot Bergsjön.

Välkommen till forumet förresten! :D

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: onsdag 02 april 2014 14:31
av jolindbe
Martin skrev: Man backvänder; dvs vagnen från Bergsjön kör förbi växeln som leder ut ur slingan. Sedan backas vagnen genom slingan, för att så småningom stå rättvänd för färd mot Bergsjön.
Aha! Jag funderade på om man kunde göra så, men trodde att det skulle ta för lång tid för att vara realistiskt med varenda vagn från Bergsjön/Kortedala.
Då får man hoppas att inga av dessa vagnar behöver servas på vagnhall under den här perioden - hur länge ska det pågå?
Martin skrev: Välkommen till forumet förresten! :D
Tackar!

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: onsdag 02 april 2014 21:38
av hej
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ead#unread finns det mer info om avstängningar i slutet på tråden.

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: torsdag 03 april 2014 17:21
av GumUlf
Igår kväll så passade jag på att åka via Svingeln för att se hur de gör med vändningarna av spårvagnarna i samarbete med det pågående arbetet med O8-bron. Funderade på om de gjorde någon form av triangelvändning eller om man helt enkelt vände runt Rantorget, och de gör det senare.

Jag såg även att det stod ett antal vagnar (mest M32 vad jag kunde se) uppställda längsmed Gårdahallen. Är denna uppställning tillfällig för att kunna göra vända runt Rantorget, eller är det något som man gör mer regelbundet?

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: torsdag 03 april 2014 22:10
av Fredrik E
GumUlf skrev:
Jag såg även att det stod ett antal vagnar (mest M32 vad jag kunde se) uppställda längsmed Gårdahallen. Är denna uppställning tillfällig för att kunna göra vända runt Rantorget, eller är det något som man gör mer regelbundet?
Denna uppställning är tillfällig för att kunna nyttja 2 spår inne i depån för vändning.

När det inte är spårarbeten så står det på vardagnätter dock vagnar ute på Johan S Edströms gata, brukar vara 4 stycken normalt sett.

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: fredag 04 april 2014 22:57
av Bussmicke
Kantorn skrev:
Bussmicke skrev:Finns det nå´t år utan spårarbeten i Göteborg?
Finns det nå't år utan spårarbeten någonstans? (Med undantag för mindre spårorter som till exempel Norrköping...) Spår behöver rustas upp, görs inte det så får man surt efter. (*host* trafikverket *host*)
Jag menade om det har varit något år utan spårarbete. Sedan mitt första besök i Göteborg 1992 kan jag inte minnas något arbetsfritt år.

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: lördag 05 april 2014 14:18
av darthjpp
Bussmicke skrev:
Kantorn skrev:
Bussmicke skrev:Finns det nå´t år utan spårarbeten i Göteborg?
Finns det nå't år utan spårarbeten någonstans? (Med undantag för mindre spårorter som till exempel Norrköping...) Spår behöver rustas upp, görs inte det så får man surt efter. (*host* trafikverket *host*)
Jag menade om det har varit något år utan spårarbete. Sedan mitt första besök i Göteborg 1992 kan jag inte minnas något arbetsfritt år.
Mindre planerat underhållsarbeten görs hela tiden, ofta som kvälls/nattarbeten från mars till november. Vintertid är det oftast bara akuta lagningar. Större arbeten ligger för det mesta på sommaren, även om det givetvis förekommer vid andra tidpunkter, speciellt om det gäller en större ombyggnad.
Härom året genomfördes underhåll och ombyggnatioen från Frölunda Torg till Opaltorget, då byggdes en tillfällig vändslinga vid Positivgatan, under de senaste åren har Angeredsbanan rustats upp, Munkebäckstriangeln byggts liksom Slottskogshallen. Lägg till ett antal mindre underhållsarbeten, så ja, någonstans på anläggningen sker det underhåll.
Sedan 1992 har det ju dessutom tillkommit några sträckningar, samt att spårvagnstrafiken dels har ökat, dels utsätts för ett högre slitage idag på grund av konstruktionen av M32:ornas hjularrangemang.

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: söndag 06 april 2014 21:39
av 2763
Ända sedan 1879 har man flera spårarbeten per år.
Hur skulle det annars se ut.

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: fredag 11 april 2014 19:43
av M_M
jolindbe skrev:
Martin skrev: Man backvänder; dvs vagnen från Bergsjön kör förbi växeln som leder ut ur slingan. Sedan backas vagnen genom slingan, för att så småningom stå rättvänd för färd mot Bergsjön.
Aha! Jag funderade på om man kunde göra så, men trodde att det skulle ta för lång tid för att vara realistiskt med varenda vagn från Bergsjön/Kortedala.
Då får man hoppas att inga av dessa vagnar behöver servas på vagnhall under den här perioden - hur länge ska det pågå?
En gissning är väl att man ser till att minst ett spår är farbart åtminstone någon tid på dygnet, så att man kan transportera vagnar till/från "ön".

Sidospår på detta: Hur långa är plattformarna mellan Nymånegatan och Bergsjön? Om samtliga är 45m så skulle man kunna köra 45m-tåg med pedalvagnar om man vill...

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: måndag 14 april 2014 9:20
av Bussmicke
2763 skrev:Ända sedan 1879 har man flera spårarbeten per år.
Hur skulle det annars se ut.

Det var inget gnäll från min sida, jag bara undrade.

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: tisdag 03 juni 2014 11:13
av jolindbe
Nu blir det snart bussersättning igen till Bergsjön/Kortedala: http://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/177521/
Denna gång kommer man vad det verkar inte att ha vagnar som trafikerar Nymånegatan-Komettorget, utan ersättningsbuss hela vägen. Beror detta på dåliga erfarenheter vid förra arbetet, eller att man helt enkelt inte vill ha vagnarna ute på den banan under hela sommaren?

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: tisdag 03 juni 2014 13:24
av Harald
jolindbe skrev:Nu blir det snart bussersättning igen till Bergsjön/Kortedala: http://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/177521/
Denna gång kommer man vad det verkar inte att ha vagnar som trafikerar Nymånegatan-Komettorget, utan ersättningsbuss hela vägen. Beror detta på dåliga erfarenheter vid förra arbetet, eller att man helt enkelt inte vill ha vagnarna ute på den banan under hela sommaren?
Säkert det senare. Det blir problem med översynsintervallen om man har vagnar som inte kommer till depå på två månader. Man skulle i och för sig kunna tänka sig att köra ut så många vagnar att de inte får för lång körsträcka, men då står man när vintertabellen börjar med en massa vagnar som måste ha översyn innan de kan sättas i trafik.

Re: Spårarbeten vid Vasaplatsen 2014

Postat: tisdag 03 juni 2014 13:36
av Harald
I dagens Metro annonserar Trafikkontoret att det blir arbete med spår och växlar vid Vasaplatsen och i Aschebergsgatan 4 juni till 18 augusti. Man beskriver bara hur biltrafiken påverkas och hänvisar till Västtrafik för kollektivtrafiken. Linje 2 kommer att gå via Viktoriagatan och linje 3 via Grönsakstorget 15 juni till 7 juli. Mer information finns inte hos Västtrafik, men man kan väl gissa att det är dags för omläggning av sjuan och tian från den 7 juli.

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: tisdag 03 juni 2014 15:38
av Olof
Det är inte bara inkopplingen av Bellevue som sker under de 5 veckor som avstängningen är utan det ska även bytas räler i någon eller några tunnlar också.
Sedan hoppas jag att det sker en total stoppning då det är många slipers som ligger och pumpar. Och så rälsbrottet, som jag tyckte det så ut som, vid Beväringsgatan.

Ska bli klart intressant att se den slutgiltiga texten för bussersättningstrafiken. Som det ser ut nu går bara spårvagn 6 och 8 Redbergsplatsen - Gamlestan.


Och vid Vasaplatsen kommer spårvagnstrafiken att bölja fram och tillbaka beroende på hur och vad det jobbas med.
Så här kommer det att gälla "dagsnotering" på hur vagnarna går.

Re: Spårarbeten i Göteborg 2014

Postat: tisdag 03 juni 2014 15:52
av jolindbe
Olof skrev: Ska bli klart intressant att se den slutgiltiga texten för bussersättningstrafiken. Som det ser ut nu går bara spårvagn 6 och 8 Redbergsplatsen - Gamlestan.
Många kommer nog att åka med 4 och 9 till Gamlestadstorget för att byta där - risk för överbeläggning på dessa vagnar mellan Centralen och Gamlestadstorget?
Olof skrev: Och vid Vasaplatsen kommer spårvagnstrafiken att bölja fram och tillbaka beroende på hur och vad det jobbas med.
Så här kommer det att gälla "dagsnotering" på hur vagnarna går.
När de är klara vid Vasaplatsen så tillkommer ju sedan spårarbetet vid Chalmers - det finns inte med på Västtrafiks hemsida än, men enligt Chalmers Studentkår kommer det att vara helt avstängt vid Chalmers under en månad (21/7-18/8): http://chs.chalmers.se/sv/nyheter/snabb ... C3%A5rvagn