Borren som ska ge tusentals bostäder

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Borren som ska ge tusentals bostäder

Inlägg av Lennart Petersen »

Ja det klart man kan, om det handlar om bra berg.
Och åtskilliga järnvägstunnlar har ju byggts med sådana borrmaskiner.
Problemet för att använda tekniken vid tunnelbanebyggen blir då att man måste ner på djupet för att hita ordentligt urberg.
LÅ1

Re: Borren som ska ge tusentals bostäder

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
Ja det klart man kan, om det handlar om bra berg.
Och åtskilliga järnvägstunnlar har ju byggts med sådana borrmaskiner.
Problemet för att använda tekniken vid tunnelbanebyggen blir då att man måste ner på djupet för att hita ordentligt urberg.
Vad jag har hört så återanvänds sällan eller aldrig denna typ av borrar. De är specialbyggda för att passa förhållandena på en viss plats och slits hårt. Man brukar bara låta borren borra en sidotunnel och sedan lämnar man den där. Det är vad jag fått beskrivet för mig, och jag vet inte om det stämmer helt och alltid. Man kan tycka att delar av dem borde kunna återanvändas. Ett problem är visst att få upp dem till ytan. De är ju byggda i tunneln och de är för stora att backas eftersom tunneln fodras allt efter som den borras.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Låst