Oslo Stadtbahn-N

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Oslo Stadtbahn-N

Inlägg av leifd »

Läser i senaste Tramways & Urban Transit att Oslo ska köpa upp till 12 st Duewag Stadtbahn-N vagnar från Kassel för att avhjälpa den akuta vagnbristen.
Vet någon här mer om detta..? Och när kommer detta att ske i så fall..?

Det torde ju handla om vagnar av bla. dessa vagnar...
Bild
Bild
Bild
Stadtbahn-N8C KVG 415 och 411+416 vid vagnhallen Wilhelmshöhe 2013-06-24. Foto Leif D.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Re: Oslo Stadtbahn-N

Inlägg av BaardB »

De har nok vært å sett på brukte vogner, og disse har vært nevnt. Men det er ikke noe kjøp på gang...
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

BaardB skrev:De har nok vært å sett på brukte vogner, og disse har vært nevnt. Men det er ikke noe kjøp på gang...
Okej, får se va som händer alltså.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg skrev en artikkel om disse vognene i siste nummer av Lokaltrafikk. Men der skrev jeg kun at vognene var til salgs. Engelskmennene har tydligvis sett på bildene og gjettet seg frem til teksten.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg skrev en artikkel om disse vognene i siste nummer av Lokaltrafikk. Men der skrev jeg kun at vognene var til salgs. Engelskmennene har tydligvis sett på bildene og gjettet seg frem til teksten.
Aha, låter förtroendeingivande för den tidningen de.
Är väl ungefär samma nivå på fakta underbyggnad som Aftonbladet använder.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Google translate missar ibland subtila undertoner.... Det är nog inte första felöversättningen i så fall.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Jeg tror man kan skrive en hel bok og alle feil som engelskmennene har trykt i sin tidninger. Et par år etter at trolleybusslinje 5 var innstilt i Bergen så skrev engelsmennene at det var bestilt 12 nye leddtrolleybusser til linje 5. Det var ganske mange til en linje som på denne tiden ble betjent av to enkle dieselbusser. Dessverre dukket nyheten senere opp i andre tidninger også.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Känns ju som om "Blickpunkt Strassenbahn" håller en generellt högre nivå än "Tramways & Urban Transit", men trotts allt kanske de båda kompletterar varandra bra...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det här låter väl som 90% av alla facktidningar... :(

(Mitt favorit-tjatämne gällande detta är IDG-blaskorna som lurar folk att tro att det faktiskt står vettigheter i tidningarna genom att ha enstaka artiklar om irrelevanta ämnen men med korrekt fakta, så att t.ex. vi tågmuppar kan läsa nån IDG-artikel som handlar om järnväg, konstatera att fakta är korrekt, och då luras att tro att IDG faktiskt har någon koll på datorer...)
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Nordiske nyheter i Blickpunkt Strassenbahn er det Danne (Göransson) og jeg som skriver, og vi sitter nok nærmere nyhetene enn det engelskmennene gjør.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Nils Carl Aspenberg skrev:Nordiske nyheter i Blickpunkt Strassenbahn er det Danne (Göransson) og jeg som skriver, og vi sitter nok nærmere nyhetene enn det engelskmennene gjør.
De gör ni båda bra, kanske lite för sällan bara, men men...
Sen tänkte jag nog mer generellt egentligen.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Jeg kan vel ikke skrive oftere en hver annen måned til en tidning som kommer seks ganger pr år.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg kan vel ikke skrive oftere en hver annen måned til en tidning som kommer seks ganger pr år.
Nej... tänkte inte på det. :roll:
Skriv svar