Får man överhuvudtaget uppehålla sig innanför spärrarna om man inte avser att resa med T-banan? Formellt sett. Hittar inte SLs ordningsstadgar, eller vad de heter, på sl.seHpdnfk skrev:Det blir ännu mer uppenbart att det är dyrt med slutna spärrlinjer.Marcus L skrev:För stationen vid Hammarby kanal, som väl föreslagits få uppgångar på bägge sidorna om kanalen skulle det ju vara trevligt om man kunde fixa så att det blev möjlighet till en gångpassage utan att passera via perrongen (och spärrlinjen). Som jag tror föreslagits i någon annan tråd.
En sådan regel, om den finns, förändras ju inte automatiskt bara för att spärrarna försvinner, eller för att resandet blir avgiftsfritt.
Men i praktiken är det ingen som bryr sig om det inte ställer till problem. Jag går ofta via perrongerna från Sergels torg till Vasagatan eller Centralen även om jag inte skall resa med SL den närmaste halvtimman. (Har periodbiljett.) Är vädret ogynnsamt så händer det nog att jag går genom stationer även på andra ställe. Och även om det blir bekvämare, t.ex. från området vid bussterminalen vid Ropsten och upp till Hjorthagen.
Man får väl inte ens vistas utanför spärrarna i biljetthallen om man inte har ett ärende där, t.ex. till butiker som finns där? I det fallet så är väl SL-personalen och ordningsvakterna toleranta så länge det inte stör de som har giltigt skäl att vistas i biljetthallen. Vid T-centralens utgång mot plattan brukar ordningsvakterna köra bort de som sitter i trappan upp mot Drottninggatan. En dag då det var rejält kallt ute så hörde jag ordningsvakterna säga till några personer som var drogade på något vis, att de skulle sprida ut sig och inte vara högljuda, för då måste vi köra ut er.