Låt inte rädslan förlama barnen. Cykelhjälmar kan göra svenska barn dummare. Expressen
Okej, här utrycker jag mig kanske en smula drastiskt. Men så här ligger det till: Barn som går eller cyklar till skolan koncentrerar sig bättre på skolarbetet. Enligt en dansk studie är det till och med viktigare för skolresultaten att barn använder apostlahästarna på morgonen än att de får en hälsosam frukost i magen. Det uppmärksammade Erik Sandblom tidigare i somras (ecoprofile.se).
Här är artikeln hon hänvisar till:
Gå eller cykla till skolan och få bättre betyg. Ecoprofile
Detta var i somras. Så småningom skrev jag en ny artikel för Yimby där jag också länkade till en studie som säger att barn har svårt att bedöma trafiken över 30 km/h:
Gående och cyklande barn koncentrerar sig bättre. YIMBY
En vanlig föreställning är att barn inte kan bedöma trafiken rätt. Det måste nyanseras. En engelsk undersökning på barn i åldern sex till elva år visade att detta gäller när bilister kör över 30 km/h. När bilisterna kör fort måste man beakta även bilister som är långt borta och därför inte syns så bra. När bilisterna kör sakta så behöver man bara beakta de som finns i den omedelbara närheten. Att sänka hastigheten är därför inte bara en fråga om krockvåld utan också om att underlätta samspelet.