Igår invigdes nästa etapp av Nord-Süd Stadtbahn i Köln i och med öppnandet av den underjordiska stationen Heumarkt och förlängningen av Linje 5 dit. Min första tur dit började vid Friesenplatz:
Väl framme är det hit men inte längre. Nu dröjer det ett tag innan nästa utbyggnad.
Än så länge är sträckan enkelspårig, både Heumarkt och Rathaus trafikeras endast av det västliga spåret, spår 2.
Var det inte spår 2?
Jo, för på spår 1 ser det ut så här i de båda ändarna.
Avslutningsvis en bild på det västra tunnelröret upp mot Rathaus. Det är en ganska kraftig stigning.
Martin Bernandersson skrev:Ståendes i norra änden av perrongen.
Ungefär som en av mina gissningar då.
Och inget spårspring!
Här ser man också att det är gott om utrymme bredvid spåret, och ett jämt golv. Bra vid eventuell utrymning. Och förmodligen underlättar det för de som sysslar med underhåll.
Martin Bernandersson skrev:Igår invigdes nästa etapp av Nord-Süd Stadtbahn i Köln i och med öppnandet av den underjordiska stationen Heumarkt och förlängningen av Linje 5 dit.
Jo, för på spår 1 ser det ut så här i de båda ändarna.
Avslutningsvis en bild på det västra tunnelröret upp mot Rathaus. Det är en ganska kraftig stigning.
Jag antar att det bara var en enkel grind som på övre bilden även mot trafikspåret.
I Stockholm hade vi liknande grindar fram till 1990-talet, men det gav för mycket spårspring. HAde man byggt så här i Stockholm hade det varit partaj i tunneln!
Hur har det gått med stadsarkivet. Har man lyckats rädda några dokument efter tunnelkollapsen för några år sedan? Eller är det mesta förstört?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Med tanke på dagens lagkrav kommer det nog behövas någon liknande lösning i tunnlarna när Stockholms tunnelbana byggts ut. Dagens tunnlar med sin begränsande möjlighet till utrymning skulle inte precis bli godkända vid nybyggnation.
BSB101 skrev:Med tanke på dagens lagkrav kommer det nog behövas någon liknande lösning i tunnlarna när Stockholms tunnelbana byggts ut. Dagens tunnlar med sin begränsande möjlighet till utrymning skulle inte precis bli godkända vid nybyggnation.
Hur menar du då? Tunnlar som byggs idag ser i huvudsak ut som 70-talets tunnelbanetunnlar, sett till själva sektionen. Sen är belysning och ventilation lite mer utvecklade och nödutgångarna möjligen också tätare. Citybanans tunnlar är ett bra exempel på hur de kan se ut, jag känner inte till några väsentliga förändringar i regelverket sedan dess...
BSB101 skrev:Med tanke på dagens lagkrav kommer det nog behövas någon liknande lösning i tunnlarna när Stockholms tunnelbana byggts ut. Dagens tunnlar med sin begränsande möjlighet till utrymning skulle inte precis bli godkända vid nybyggnation.
Hur menar du då? Tunnlar som byggs idag ser i huvudsak ut som 70-talets tunnelbanetunnlar, sett till själva sektionen. Sen är belysning och ventilation lite mer utvecklade och nödutgångarna möjligen också tätare. Citybanans tunnlar är ett bra exempel på hur de kan se ut, jag känner inte till några väsentliga förändringar i regelverket sedan dess...
Citybanan är byggd med tre tunnlar. Det tredje går separat väster om de två trafiktunnlarna. Jag misstänker att likt (Engelska) kanaltunneln den tredje tunneln är separerad från de två trafiktunnlarna med portar. För Citybanan dubblerar den tredje tunneln som både service- som utrymningstunnel. I tidigare fall för tunnelbanan har man visserligen i huvudsak byggt dubbelrörstunnlar, men de har inte varit avskilda från varandra. Genomslagen har varit öppna. Vid brand skulle röken och gaser sprida sig i båda tunnelrören. Alltså skulle det inte var till hjälp med att ha två rör då det icke branddrabbade röret ändå skulle fyllas av rök och skadliga gaser.
De sista tunnlarna som byggts utan separat nödtunnel är Grödingebanans tunnlar. Där fanns en kritik att man inte byggde separata tunnlar i de längsta tunnlarna. När sedan Södra länken byggdes så införde man separata tunnlar med portförsedda genomgångar och separata nödutgångar, just för att hindra rök och gaser från att spridas mellan de olika tunnelrören. Hallandsåstunnlarna är byggda på liknande sätt.
Antingen gör man som för Citybanan bygger en separat service- och utrymningstunnel elller så håller man de två trafiktunnlarna separerade med luftslussar med möjlighet att fly över till den icke drabbade tunneln.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
M_M skrev:Tyskarna verkar rätt bra på att låta bli att spårspringa, eller så spårsprings det utan att det stävjas, eller nåt sånt.
Tyskar är ett laglydigt folk, det ser man ofta när man (vi svenskar) i Tyskland gör som här hemma, vi tittar om det kommer nån bil och gör det inte det så går man över gatan, helt ensam (Vem minns väl inte lagen-mot-att-gå-mot-röd-gubbe som vi trotsade ihjäl). Tyskar däremot står laglydigt och väntar på att det blir grönt. Såväl gamla tanter som unga spolingar. Fascinerande, men det är väl så det ska vara i ett rättssäkert samhälle. Helt utan alla andra jämförelser!
M_M skrev:Tyskarna verkar rätt bra på att låta bli att spårspringa, eller så spårsprings det utan att det stävjas, eller nåt sånt.
Tyskar är ett laglydigt folk, det ser man ofta när man (vi svenskar) i Tyskland gör som här hemma, vi tittar om det kommer nån bil och gör det inte det så går man över gatan, helt ensam (Vem minns väl inte lagen-mot-att-gå-mot-röd-gubbe som vi trotsade ihjäl). Tyskar däremot står laglydigt och väntar på att det blir grönt. Såväl gamla tanter som unga spolingar. Fascinerande, men det är väl så det ska vara i ett rättssäkert samhälle. Helt utan alla andra jämförelser!
:Dlle.
Jag upplever det väldigt mycket som ett Stockholmsfenomen. Är det en grupp svenskar ute på vift så är det Stockholmaren som är först över gatan. Till och med i Kairos intensiva trafik.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Christer J skrev:I tidigare fall för tunnelbanan har man visserligen i huvudsak byggt dubbelrörstunnlar, men de har inte varit avskilda från varandra. Genomslagen har varit öppna. Vid brand skulle röken och gaser sprida sig i båda tunnelrören. Alltså skulle det inte var till hjälp med att ha två rör då det icke branddrabbade röret ändå skulle fyllas av rök och skadliga gaser.
För den som vill läsa lite om ett faktiskt händelseförlopp så rekommenderas utredningen om tunnelbanevagnbranden i Rinkeby. Jag minns inte riktigt exakt vad för rekommendationer och vilken kritik som basunerades ut, men det framkom att en grupp bestående av föraren och ett par resenärer som var kvar på slutet inte kände till layouten i området och därför i onödan klättrade över ett högt staket (varav en av resenärerna stukade foten, eller nåt sånt) när de istället kunde använt ett sådant närliggande genomslag. (Dessutom visade det sig nog onödigt att ta sig över till andra sidan, eftersom de ändå blev tvungna att gå genom tunnlarna till nästa station för att ta sig ut utan att drabbas av röken).
Idag invigdes nästa etapp av Nord-Süd Stadtbahn i Köln. Den södra tunneldelen från Severinstraße söderut till det framtida mellanpåslaget vid Bonner Wall togs i bruk idag med en ny linje, linje 17 Severinstraße-Rodenkirchen(-Sürth). Sträckan består av fyra nya underjordiska stationer (Severinstraße, Kartäuserhof, Chlodwigplatz och Bonner Wall), spåren går upp ur underjorden och ansluter till Rheinuferbahn (Linje 16 Köln-Bonn) vid Schönhauser Straße. I tunneln trafikeras båda spåren i båda riktningarna då övergångsväxel endast finns i tunnelns början vid Bonner Wall. Nu har två delar av Nord-Süd Stadtbahn invigts, men det är fortfarande ett avbrott mellan Heumarkt och Severinstraße där stadsarkivet rasade 2009. Jag tog mig en tur på hela sträckan ikväll.
Inge skrev:Köln är en fascinerande kollektivtrafikstad. Hur går det med förlängningen rakt fram i Bonner Strasse? Har den öppnat samtidigt och hur lång kommer den att bli?