New York: Metro-North urspårning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

New York Times: Metro-North Train Derails in the Bronx
A Metro-North Railroad train derailed Sunday morning in the Bronx along the Hudson River, and a spokesman for the Metropolitan Transportation Authority said there could be fatalities.
Five of the seven cars on the southbound train from Poughkeepsie, N.Y., left the tracks about 7:20 a.m. near the Spuyten Duyvil station under the Henry Hudson Bridge on Metro-North’s Hudson Line, the spokesman, Aaron Donovan, said.
The New York Fire Department reported multiple injuries. Mr. Donovan said the extent of the injuries was not immediately known, but he said there were “possible fatalities.”
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

Fyra dödsfall, 11 "allvarligt skadade" och 67 med mera lindriga skador.

Metro-North tåg på denna bana kör "push-pull," vanligtvis "push" (med loket bak) i södergående riktning mot Grand Central i New York City.

Ledarvagnen (en s k "cabcar") ramlade nästan i vattnet.

NTSB (USAs haverikommission) är på väg till olycksplatsen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av LÅ1 »

Även svenska medier rapporterar. Svd Expr
Det tycks ha vissa likheter med olyckan i Spanien för några månader sedan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Även svenska medier rapporterar. Svd Expr
Det tycks ha vissa likheter med olyckan i Spanien för några månader sedan.
Expressen skriver: "Tågföraren William Rockefeller, 46, har enligt New York Post sagt till polis att han försökte bromsa när han närmade sig stationen, men att bromsarna då inte svarade."

Nu har väl inte någon utredning om Spanienolyckan släppts, men indikationerna där är väl att föraren inte uppfattat att det är dags att bromsa, medan om föraren här talar sanning så verkar det vara något bromsfel. Men visst, det verkar som sagt inte finnas någon fullständig rapport från Spanien ännu så det kan för all del vara likartade olycksförlopp.

Tragiskt hur som helst.
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

Lite mera ur N.Y. TImes artikel här:
A senior city official, who spoke on the condition of anonymity, said the train operator had told emergency medical workers in the aftermath of the crash that the brakes had failed, but that the operator’s account had not been confirmed. At a news conference Sunday evening, Earl F. Weener of the National Transportation Safety Board said its investigators had yet to interview the operator of the train, who was among those injured, or the rest of the train crew.
Three of the people who died had been thrown from the train during the derailment, said Edward S. Kilduff, the New York Fire Department’s chief of department.
The transportation authority said that the train was being pushed by a locomotive at the rear, propelling the cars southward, when the head cars derailed. The train operator has been with Metro-North for about 20 years, an agency spokeswoman said, and the train had three conductors in its crew.
Train operator = lokförare
The transportation authority said that the train’s “black box” could yield additional information about the crash.
The curve where the train derailed had a speed limit of 30 miles per hour, said Mr. Weener, of the safety board. The stretch of track just before the curve has a limit of 70 mph. He said investigators would examine the track, the equipment and the signal system, and also review the actions of the operator, William Rockefeller.
30 MPH = 48 km/h
70 MPH = 113 km/h
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:Även svenska medier rapporterar. Svd Expr
Det tycks ha vissa likheter med olyckan i Spanien för några månader sedan.
Expressen skriver: "Tågföraren William Rockefeller, 46, har enligt New York Post sagt till polis att han försökte bromsa när han närmade sig stationen, men att bromsarna då inte svarade."

Nu har väl inte någon utredning om Spanienolyckan släppts, men indikationerna där är väl att föraren inte uppfattat att det är dags att bromsa, medan om föraren här talar sanning så verkar det vara något bromsfel. Men visst, det verkar som sagt inte finnas någon fullständig rapport från Spanien ännu så det kan för all del vara likartade olycksförlopp.

Tragiskt hur som helst.
Jag tänkte närmast på att det handlade om vagnar som kastades åt sidan när ett tåg gick med för hög hastighet genom en kurva. Orsaken till den för höga hastigheten behöver ju inte vara lika.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

FDNY (New Yorks brandkår) radiosändningar från Metro-North Railroad tågolyckan i Bronx, Statter911.Com: FDNY radio traffic: Metro-North train derailment in the Bronx leaves 4 dead & 60 injured
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

LÅ1 skrev:Jag tänkte närmast på att det handlade om vagnar som kastades åt sidan när ett tåg gick med för hög hastighet genom en kurva. Orsaken till den för höga hastigheten behöver ju inte vara lika.
N.Y. Times: Speed Is Cited as Possible Cause of Deadly Train Crash in Bronx - Hudson Line Shutdown Affects Thousands of Riders
As investigators continued to search for clues as to why a Metro-North Railroad passenger train flew off the tracks on Sunday morning, killing four people and injuring dozens more, Gov. Andrew M. Cuomo said on Monday morning that it appeared that the train was traveling too fast as it hit a curve in the tracks.
“I think it is going to be speed-related,” he said on NBC’s “Today” show. “It was a tricky turn on the system, but it is a turn that has been there for decades.”
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

WCBS Radio: Feds Seek Cause Of Deadly Metro-North Crash - NTSB: 2nd Data Recorder Found At Derailment Site
NEW YORK (CBSNewYork/AP) – Two data recorders retrieved from the Metro-North Railroad train that derailed while rounding a riverside curve in the Bronx may provide information on the cause of the crash, the National Transportation Safety Board said Monday.
The NTSB was downloading data from a recorder previously found in the rear locomotive in the train that derailed Sunday near the Spuyten Duyvil station.
A second recorder was found in the front car of the train and has been sent to Washington for analysis, NTSB board member Earl Weener said.
“We’ll know the speed of the trains, we’ll also know what brake applications may have been as well as what throttle settings,” Weener said. “Knowing what the braking application was and the speeds, will give you some insight as to what was actually going on.”
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

30 MPH = 48 km/h
82 MPH = 132 km/h


N.Y. Times: Metro-North Train Sped at 82 M.P.H. in 30 M.P.H. Zone Before Crash
The Metro-North Railroad train that derailed on Sunday, killing four people and injuring dozens more, was traveling at roughly 82 miles per hour just before it veered off the tracks, federal investigators said on Monday, nearly three times the allowable 30 m.p.h. speed through a curving stretch of track.
Earl Weener, a board member with the National Transportation Safety Board, said that it remained unclear if the speed was the result of human error or faulty equipment. But the train’s data recorders, which revealed the speed, also indicated that the pressure on the throttle did not drop to zero until six seconds before the derailment.
The extraordinary speed — even a relative straightaway north of the crash site has a maximum allowable speed of 70 miles per hour — shed new light on the deadliest New York City train derailment in more than two decades.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av M_M »

I en tråd på Postvagnen nämns att hastighetsgränsen före 30MPH-gränsen är 70MPH, så även före kurvan kan man anta att tåget körde något för fort.

Är det strömskena hela vägen eller är det bara en delsträcka närmast Manhattan som körs med strömskena?

(Jag vet att jag läst om linjer med strömskena närmast och diesel för resten av sträckan, men det var så länge sen att då hade jag ingen riktig koll på hur nätet ser ut där).
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

M_M skrev:I en tråd på Postvagnen nämns att hastighetsgränsen före 30MPH-gränsen är 70MPH, så även före kurvan kan man anta att tåget körde något för fort.
Japp - t v.
M_M skrev:Är det strömskena hela vägen eller är det bara en delsträcka närmast Manhattan som körs med strömskena?
Nej, bara till Croton-on-Hudson, ca 52 km från Grand Central Terminal.

Men Metro-North trafikerar hela vägen till Poughkeepsie (uttalas som pohkipsii), New York, som ligger ca 118 km från Grand Central (och Amtrak vidare norrut och västerut) med dieseldrivna lok.
M_M skrev:(Jag vet att jag läst om linjer med strömskena närmast och diesel för resten av sträckan, men det var så länge sen att då hade jag ingen riktig koll på hur nätet ser ut där).
Metro-North kör Hudsonlinjen med diesellok som har strömavtagare som liknar det man vanligen ser i tunnelbanor. Det är förbjudet att trafikera tunnelen under Park Avenue i Manhattan med dieselmotor i gång (eller ånglok!).
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

N.Y. Times: Metro-North Investigation Turns to Engineer’s Inattention
Hours after crews cleared derailed cars from the scene of Sunday’s fatal Metro-North Railroad crash in the Bronx, investigators on Tuesday turned a closer eye toward the engineer’s possible inattention before the derailment.
A law enforcement official briefed on an account provided by the engineer, William Rockefeller, said that Mr. Rockefeller did not appear to have been fully focused shortly before his train barreled into a sharp curve at 82 miles per hour — nearly three times the speed allowed through the curve, just north of the Spuyten Duyvil station.
Four people were killed and more than 70 were injured in the crash early Sunday morning.
The official, who spoke on the condition of anonymity because various investigations were still continuing, added that immediately after the derailment, investigators asked Mr. Rockefeller if he had been drinking, and he said that he had not. The official said that the investigators who spoke to him reported that he did not appear to be drunk or on drugs.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5548
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av kildor »

Det verkar som att det saknas barriärer mot den mänskliga faktorn. Är det ensambemanning och utan tågskyddssystem som övervakar hastigheten? I så fall är det inte så konstigt att det händer olyckor.
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

kildor skrev:Det verkar som att det saknas barriärer mot den mänskliga faktorn. Är det ensambemanning och utan tågskyddssystem som övervakar hastigheten? I så fall är det inte så konstigt att det händer olyckor.
Ja.

Detta var den första kraschen på Metro-North Railroad, där det fanns förlust av ens ett människoliv.

Det var en allvarlig urspårning i somras på den andra Metro-North linjen (mot New Haven, Connecticut) som resulterade i många personskador, men ingen dog.
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

N.Y. Times: As Metro-North Resumes Service, Riders Get Back to Routine
For daily riders, the view from the windows of Metro-North Railroad trains as they head south toward New York City along the Hudson River has long been a scenic diversion from the daily grind.
On Wednesday, however, as the morning trains approached the confluence of the Hudson and Harlem Rivers for the first time since Sunday’s deadly accident, passengers leaned toward the windows a little more intently, waiting for the moment the train takes a sharp turn just north of the Spuyten Duyvil station in the Bronx.
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Zill »

[Federal Railroad Administration, eller FRA, är USAs järnvägsinspektion]

WNYC.ORG: Feds say Metro-North Safety Record 'Unacceptable'
The U.S. Department of Transportations's Joseph Szabo sent a letter to the MTA Tuesday that said "four serious accidents in less than seven months is simply unacceptable" and expressed "serious concerns" after Sunday's derailment in the Bronx.
The letter also said that Metro-North should immediately implement a confidential close-call reporting system that would help them identify incidents that could lead to significant safety issues.
Klicka på länken ovan för att se kopia av ett skarpt formulerat PM som skickades från FRA till Metro-North ledningen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av Odd »

En liten parentesfråga; Memot nämner införande av "confidential close call reporting system". Vad innebär det exakt?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:En liten parentesfråga; Memot nämner införande av "confidential close call reporting system". Vad innebär det exakt?
Icke-bestraffande tillbudsrapportering.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: New York: Metro-North urspårning

Inlägg av spårsnoken »

daniel_s skrev:
Odd skrev:En liten parentesfråga; Memot nämner införande av "confidential close call reporting system". Vad innebär det exakt?
Icke-bestraffande tillbudsrapportering.
----------------------------
Nja. Det står väl inget om bestraffningsfrihet?

'Konfidentiell tillbudsrapportering' skulle jag vilja ha det till. Med konfidentiell i meningen 'ej protokollförd', 'hemlig'.

mvh/spårsnoken
Skriv svar