Om det regnar ute...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Leif Spångberg

Om det regnar ute...

Inlägg av Leif Spångberg »

...och Lidingöbanan är avstängd, så kan man ju alltid hitta på något roligt inne, eller hur ?

Det gjorde i alla fall jag under några veckor och fick ihop detta scenario föreställande en SSS utfärd under sensommaren -67. Bråda dagar, mycket film gick åt, lååånga utfärder, måååånga fotostopp. Fikapaus vid Stadionspåren eller om det var Djurgårdsbron, mitt minne sviktar.

Lånar man lite Lego av barnen, så kan det bli ganska lika förebilden. Inte riktigt, det är jag medveten om, men ändå...

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Om någon bland fotograferna känner igen sig själv, eller kanske grannen, så var det inte min avsikt att peka ut någon.

Vän av ordning undrar naturligtvis var köper man dessa grejs. Husen o figurerna går att inköpa i välsorterade affärer, men vagnarna ? De bygger man själv, efter förmåga, tillgång på bitar och det egna minnet. Det sista möjligen med lite stöd av fotografier...

Men, säger samma vän av ordning, en vagn är ju skyltad som linje 5, och det vet ju alla att den lades ned nittonhundrasextionånting !! Jamen, säger jag, då vet du inte hur det gick till när vi for runt på stan :D

Kanske blir det mer regn framöver, vem vet ??

/Leif
Användarens profilbild
kildor

Re: Om det regnar ute...

Inlägg av kildor »

Vilket otroligt imponerande lego-bygge! :D
En kreativ idé och väl genomfört. Det måste ligga mååånga timmar bakom detta arbete. Man blir nästan liten sugen på att plocka upp lådan med lego från källaren 8)
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Hmm "låna lite av barnen" :D

Väldigt imponerade och i jämförelse med de byggen som ställdes ut på Spv museet är detta på en mycket högre nivå. Förutom den tekniska nivån är det just "diggarna" som gör det :D

Känns som vi även kan ha en "legosektion" på nästa spårvagnens dag.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Leif Spångberg

Sen kan man ju göra vagnarna i olika storlekar, och i en del kan man till o med sätta in motorer så de kan köra runt...

Nedan motoriserade vagnar, betydligt större än Mustangerna, byggda efter ritning inköpt på eBay

Bild

Nedan föreningen Swebricks event-modell 2012, här dock dubblerad

Bild

Vad gäller Mustangerna i mitt förra/första inlägg i denna tråd, glömde jag skriva att originalet (linje 4) inköptes via en Tradera-kontakt, och är sålunda inte designat av mig. Däremot har jag byggt vidare från originalet o modifierat en smula. Det pågår motoriseringsförsök i alla tre, i hopp om att kunna lära de minsta hur man driver en spårväg...

Spårvagnens Dag, hmmm, tål att tänkas på...

/Leif
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Inget man kan göra med LEGO't man har hemma... men fytusan vad coolt! Skulle gärna se en film när dem kör om det är möjligt?! :D Och med tanke på att en "legoruta" är rätt stor, måste ju dem där spårvagnarna vara rätt stora ändå!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Ett toppen bygge Leif. Fråga:Vad är det för räls på bilderna?
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Om detdär nu ska föreställa stockholmsmustanger så ska bromsljusglasen vara gula.
Användarens profilbild
Leif Spångberg

AGR skrev:Ett toppen bygge Leif. Fråga:Vad är det för räls på bilderna?
Tackar, det är vanlig 9 volts Lego räls, avsedd för trafo-drift, inbäddad i bitar för att ge intryck av gatsten, enligt nedan
'
Bild
-
Bild
-
Bild
-
Nedan, "kullerstensmönster"
Bild

-
Joakim W skrev:Inget man kan göra med LEGO't man har hemma... men fytusan vad coolt! Skulle gärna se en film när dem kör om det är möjligt?! :D Och med tanke på att en "legoruta" är rätt stor, måste ju dem där spårvagnarna vara rätt stora ändå!
Rörliga bilder kommer, nångång. Stora ja, vet inte riktigt vilken skala det skulle bli, men rejäla är dessa två-axliga vagnarna.

Nedan, en jämförelse mellan de olika bredderna på de olika ekipagen... Däribland ett C6-projekt... Alla har samma spårvidd (finns enbart en), dock Norrköpingsvagnen är "stationär"

Bild

/Leif
Användarens profilbild
Jeff
Kontakt:

Inlägg av Jeff »

Mycket snyggt och proffsigt byggt.
Fortsätt gärna mer...
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
Leif Spångberg

Nu var det ju fint väder i lördags, då Hjulmarknaden var, sa de som kom utifrån. Själv passade jag på att visa upp lite Lego spårvagnar för besökarna. Uppskattat tror jag, ivrigt frågande och fotograferande med mobilerna...

En bildsvit, först lotterivinsterna, 3 GS-vagnar. De lotterna såldes, undrar var de hamnade...

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

/Leif
Användarens profilbild
Leif Spångberg

...när det egentligen borde snöa, så får man väl fixa hjul-stämningen på annat sätt. Typ;

-

Bild

-

/Leif
JohanB

Inlägg av JohanB »

Leif Spångberg skrev:...när det egentligen borde snöa, så får man väl fixa hjul-stämningen på annat sätt. Typ;

Bild
Fantastiskt snyggt, Leif. Har du fler bilder på C2:an?
Skriv svar