Se hit RR! Tråden där vi hyllar C20!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Se hit RR! Tråden där vi hyllar C20!
Strunt i sprickbildningar och annat! C20 har fantastiska gångegenskaper, bra belysning med varmvitt sken, och är tysta som få tåg inuti! C20 håller internationell toppklass ur ett trafikantperspektiv! Vad tycker ni om C20?
-
Re: Se hit RR! Tråden där vi hyllar C20!
Ja jag kan ju jämföra när jag ibland tvingas åka gammalt skrammeltåg på den blå linjen , det är jätteskillnad.Hechtwagen skrev:Strunt i sprickbildningar och annat! C20 har fantastiska gångegenskaper, bra belysning med varmvitt sken, och är tysta som få tåg inuti! C20 håller internationell toppklass ur ett trafikantperspektiv! Vad tycker ni om C20?
Och C20 måste rimligtvis liga mycket bra till internationellt, jag har inte upplevt någon bättre T-banevagn utomlands (av 28 åkta system)
C20 är bekväma och bra. Men jag hoppar hellre på ett Cx-tåg. Dels för att jag gärna står, och det gör man lättare i Cx, dels för att jag tycker om att det skakar och rasslar lite så att man märker att man faktiskt åker. Och av nostalgiskäl också.
Men en "normaltrafikant" föredrar nog C20, även om det finns några saker som nog de flesta tycker var bättre på Cx.
* Stolpen mitt i vestibulen tror jag att många, framför allt kortväxta, tyckte bättre om är en stång i taket. (Gäller nog även born som kan snurra runt stången, men deras föräldrar kanske då tycker det är bra att den saknas.)
* Barnvagnar skulle placeras mitt i vestibulen i C20 enligt den information som SL spred när vagnarna var nya. Hur ofta ser man det i dag? Barnvagnarna ställs oftast framför dörren på den sida där dörrarna inte öppnas så ofta och blockerar då dessa dörrar mer effektivt än de gör på Cx.
* Det fina tyget på stolsdynorna (design: Lasse Åberg) slits fort och ser då sunkigt ut. De gamla plychsätena var bättre ur den synpunkten. Fast bäst gillade jag de gröna galonklädda skumgummisätena.
(För säkerhets skull så skriver jag direkt att jag vet att man inte ville ha en styv stång mellan taket och golvet av tekniska orsaker, och kanske även för att den försvårar städning.)
Men en "normaltrafikant" föredrar nog C20, även om det finns några saker som nog de flesta tycker var bättre på Cx.
* Stolpen mitt i vestibulen tror jag att många, framför allt kortväxta, tyckte bättre om är en stång i taket. (Gäller nog även born som kan snurra runt stången, men deras föräldrar kanske då tycker det är bra att den saknas.)
* Barnvagnar skulle placeras mitt i vestibulen i C20 enligt den information som SL spred när vagnarna var nya. Hur ofta ser man det i dag? Barnvagnarna ställs oftast framför dörren på den sida där dörrarna inte öppnas så ofta och blockerar då dessa dörrar mer effektivt än de gör på Cx.
* Det fina tyget på stolsdynorna (design: Lasse Åberg) slits fort och ser då sunkigt ut. De gamla plychsätena var bättre ur den synpunkten. Fast bäst gillade jag de gröna galonklädda skumgummisätena.

(För säkerhets skull så skriver jag direkt att jag vet att man inte ville ha en styv stång mellan taket och golvet av tekniska orsaker, och kanske även för att den försvårar städning.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Men de var livsfarliga vid brand. När sprinkleranläggningen i Majorna skulle dimensioneras, utrustade Statens provningsanstalt en utrangerad M25 med instrument och sedan tände vi på inne i vagnen. Vagnen stod i ett skjul och vi hade ställt upp en stor byggfläkt för att dra ut röken, men det blev snabbt sådana mängder med rök att brandkåren fick slå hål skjulets tak för att få ut röken.LÅ1 skrev:Fast bäst gillade jag de gröna galonklädda skumgummisätena.
Men de var livsfarliga vid brand. När sprinkleranläggningen i Majorna skulle dimensioneras, utrustade Statens provningsanstalt en utrangerad M25 med instrument och sedan tände vi på inne i vagnen. Vagnen stod i ett skjul och vi hade ställt upp en stor byggfläkt för att dra ut röken, men det blev snabbt sådana mängder med rök att brandkåren fick slå hål skjulets tak för att få ut röken.LÅ1 skrev:Fast bäst gillade jag de gröna galonklädda skumgummisätena.
Instrument?Harald skrev:Men de var livsfarliga vid brand. När sprinkleranläggningen i Majorna skulle dimensioneras, utrustade Statens provningsanstalt en utrangerad M25 med instrument och sedan tände vi på inne i vagnen.LÅ1 skrev:Fast bäst gillade jag de gröna galonklädda skumgummisätena.

C20 är för övrigt jättebra för de som gillar att öva konståkning...

-
Åker C20 minst två gånger per dag och har gjort så i snart 3 år, har aldrig någonsin ens tappat greppet. Kan väl tillägga att jag för det mesta går i nerslitna sneakers med nästintill blank sula.M_M skrev: C20 är för övrigt jättebra för de som gillar att öva konståkning...
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Det känner jag till. Men så länge de inte brinner, och ingen sätter nålar i dem, så är de bättre!Harald skrev:Men de var livsfarliga vid brand. När sprinkleranläggningen i Majorna skulle dimensioneras, utrustade Statens provningsanstalt en utrangerad M25 med instrument och sedan tände vi på inne i vagnen. Vagnen stod i ett skjul och vi hade ställt upp en stor byggfläkt för att dra ut röken, men det blev snabbt sådana mängder med rök att brandkåren fick slå hål skjulets tak för att få ut röken.LÅ1 skrev:Fast bäst gillade jag de gröna galonklädda skumgummisätena.

Är det annan stoppning på de tjocka sätena på Saltsjöbanan?
-
Ett C20 ljud jag älskar, är när man sitter precis bakom hytten, i ledande ände, och tåget bromsar, och luften pressar sig genom det lilla gallret på hyttväggen, därför att luften inte hinner bromsa lika snabbt som vagnen!
Åsså är det ju blockbroms också, plus för det! Även om knappt något av bromsarbetet utförs av dem!
HS
Åsså är det ju blockbroms också, plus för det! Även om knappt något av bromsarbetet utförs av dem!
HS
Det tycks finnas en viss språkkunskapförbättringspotential här, så jag länkar till Svenska Akademiens ordboks artikel om "instrument"M_M skrev:Instrument?Harald skrev:Men de var livsfarliga vid brand. När sprinkleranläggningen i Majorna skulle dimensioneras, utrustade Statens provningsanstalt en utrangerad M25 med instrument och sedan tände vi på inne i vagnen.LÅ1 skrev:Fast bäst gillade jag de gröna galonklädda skumgummisätena.![]()
![]()
C20 är för övrigt jättebra för de som gillar att öva konståkning...

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 108/0.html
-
I och för sig kan jag hålla med på den punkten , Cx är bättre om man står C20 är lite väl mjuk i gången när man står eller går i tåget det är lite som att gå på madrasser.LÅ1 skrev:C20 är bekväma och bra. Men jag hoppar hellre på ett Cx-tåg. Dels för att jag gärna står, och det gör man lättare i Cx, dels för att jag tycker om att det skakar och rasslar lite så att man märker att man faktiskt åker. Och av nostalgiskäl också.
.)
Men sitter man ner så är C20 perfekt och så tyst att man kan föra ett samtal i normal ton utan att höja rösten.
Och vill man så kan man med bara två vagnsbyten byta från en ände till den andra medans det krävs 7 byten för Cx
Ja, där har C20 en stor fördel. Och antal vagnsbyten med kommande C30 blir hälften så många, jämfört med C20!Lennart Petersen skrev:Och vill man så kan man med bara två vagnsbyten byta från en ände till den andra medans det krävs 7 byten för Cx
En fördel med C20 är också att det blir längre tåg vid de tider man inte kör med fullängdståg. Så de som står vid fel plats på perrongen måste inte kuta så långt! (Något som blir sämre med C30.)
- Hans Wibacke
Ja, hatten av för C20! Personligen tycker jag även att den utvändiga designen är riktigt lyckad.Hechtwagen skrev:C20 har fantastiska gångegenskaper, bra belysning med varmvitt sken, och är tysta som få tåg inuti! C20 håller internationell toppklass ur ett trafikantperspektiv!
Personligen tycker jag man står bättre/lättare i C20 där man kan luta sig mot någon glasvägg mellan vestibul och säten. Det är knepigare att stå i Cx utan att hålla i sig. Dessutom har C20 den härliga bälgen/leden där man kan stå och filosofera (läs: glo på mobilen) i lugn och ro när folk trängs i resten av vagnen.LÅ1 skrev:C20 är bekväma och bra. Men jag hoppar hellre på ett Cx-tåg. Dels för att jag gärna står, och det gör man lättare i Cx, dels för att jag tycker om att det skakar och rasslar lite så att man märker att man faktiskt åker. Och av nostalgiskäl också.

C20F har två stänger i vestibultaket! Dubbel glädje för en någorlunda lång man (1,90 cm). En fördel med C20F:s två stänger är att man slipper stå mitt i gången och blockera för alla (tiggare) som nödvändigtvis ska gå genom vagnen under färd. Man vill ju inte hindra den fria företagsamheten...LÅ1 skrev:* Stolpen mitt i vestibulen tror jag att många, framför allt kortväxta, tyckte bättre om är en stång i taket. (Gäller nog även born som kan snurra runt stången, men deras föräldrar kanske då tycker det är bra att den saknas.)

Om barnfamiljer hänvisas till Cx får barnen stänger att snurra runt samtidigt som vi andra slipper blockerande barnvagnar i C20. Dessutom blir det ännu tystare i C20 utan ungarna.LÅ1 skrev:* Barnvagnar skulle placeras mitt i vestibulen i C20 enligt den information som SL spred när vagnarna var nya. Hur ofta ser man det i dag? Barnvagnarna ställs oftast framför dörren på den sida där dörrarna inte öppnas så ofta och blockerar då dessa dörrar mer effektivt än de gör på Cx.

Det ligger ju någonting i det!Hans Wibacke skrev:Om barnfamiljer hänvisas till Cx får barnen stänger att snurra runt samtidigt som vi andra slipper blockerande barnvagnar i C20. Dessutom blir det ännu tystare i C20 utan ungarna.LÅ1 skrev:* Barnvagnar skulle placeras mitt i vestibulen i C20 enligt den information som SL spred när vagnarna var nya. Hur ofta ser man det i dag? Barnvagnarna ställs oftast framför dörren på den sida där dörrarna inte öppnas så ofta och blockerar då dessa dörrar mer effektivt än de gör på Cx.

En gång i tiden fanns ju C4 som hade en fin glasruta att luta sig mot! Och till skillnad mot C20 så fanns det ingen linjekarta på den rutan som gjorde att man titt som tätt måste flytta på sig för turister och sällanresenärer som behöver se om de är på rätt tåg för att komma till Kristineberg medan vagnen är på väg under Söder mot Farsta.
Gör som i Hamburg, sätt en jättestor linjekarta i taket och en, något mindre, på dörrarna från passagerarutrymmet in till förarhytterna.
- Hans Wibacke
Det finns förvisso glasrutor utan linjekarta, men med rätt klädsel behöver man hursomhelst inte flytta på sig!LÅ1 skrev:En gång i tiden fanns ju C4 som hade en fin glasruta att luta sig mot! Och till skillnad mot C20 så fanns det ingen linjekarta på den rutan som gjorde att man titt som tätt måste flytta på sig för turister och sällanresenärer som behöver se om de är på rätt tåg för att komma till Kristineberg medan vagnen är på väg under Söder mot Farsta.

-
Fungerar tröjan interaktivt, dvs flyttar bäraren pekfingret för att visa nästa station?
HS
HS
-
C20 har som alla moderna spårfordon naturligtvis barnvagnsplatser, dom utnyttjar jag när jag medför barnvagn, det är jag rätt ensam om !
HS
HS
Vågar man gissa att C30 normalt endast kommer att köra som fullängdståg? Ett långt C30-tåg kommer att ha 292 sittplatser och ett kort C20-tåg har 252 sittplatser.LÅ1 skrev:En fördel med C20 är också att det blir längre tåg vid de tider man inte kör med fullängdståg. Så de som står vid fel plats på perrongen måste inte kuta så långt! (Något som blir sämre med C30.)
-
Det beror på, SL är sugna att köra halvtåg, med dubbel turtäthet i lågtrafik, om tågen är obemannade kostar det ungefär lika mycket. Dock slits ju naturligtvis växeldriven i liljeholmen mer om man kör fler tåg...
HS
HS
Harald skrev:Det tycks finnas en viss språkkunskapförbättringspotential här, så jag länkar till Svenska Akademiens ordboks artikel om "instrument"M_M skrev:Instrument?Harald skrev: quote="LÅ1" Fast bäst gillade jag de gröna galonklädda skumgummisätena. /quote
Men de var livsfarliga vid brand. När sprinkleranläggningen i Majorna skulle dimensioneras, utrustade Statens provningsanstalt en utrangerad M25 med instrument och sedan tände vi på inne i vagnen.![]()
![]()
C20 är för övrigt jättebra för de som gillar att öva konståkning...![]()
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 108/0.html

Det finns fler möjligheter till snarlik (o)musikalisk språkförbistring. I den svenska instruktionsboken till Commodore 128 så har man översatt "measurement" till "mätning" trots att det avser musikstycken.

För att hjälpligt komma upp på spåret så undrar jag om det var stoppningen och/eller själva galonet som var mest brandfarligt?