Linköpings nya stadsdel

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Hrrj 2
Inlägg: 21
Blev medlem: onsdag 28 maj 2003 20:29
Kontakt:

Linköpings nya stadsdel

Inlägg av Hrrj 2 »

Nedanstående hämtat från en artikel i Östgöta Correspondenten. Framtida stadsbebyggelse i militärens föredetta övningsområde. Detta är ett av tre förslag. Kanske kan det bli duo-spårvagnar mellan universiteten i Linköping-Norrköping

Blandstaden kallas ett andra alternativ. Kanske det mera futuristiska av alla tre förslagen. Här finns ett Universitetsstråk som ska binda ihop centrala Linköping med övningsområdet via Universitet, förklarar Gösta Gustafsson. I det här förslaget är bebyggelsen också blandad. Här finns både bostäder och arbetsplatser nära varandra. Kanalstråken spelar en stor roll i det här förslaget och här finns också spårvägar utlagda.

Samtliga förslag finns utställda på biblioteket i Linköping
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

Även i Norrköping vill man bygga nytt. "Kneippens Strand" (eller något snarlikt) ska det visst heta. "Himpan City" är mitt förslag.

Hur som helst verkar man inte direkt börja med att fundera över hur de kollektiva förbindelserna ska lösas. Området (som ligger mellan gamla E4:an genom Norrköping - den som korsas spårvägen - och den nya E4:an - motorvägen - förbi Norrköping) avgränsas av strömmen i norr och östgötastäppen i söder.

Det har ju funnits planer på att dra spårväg från SMHI och över södra Himmelstalund. Denna sträckning kan förvisso vara aktuell även för att trafikförsörja Himpan City.

Ett bättre förslag, särskilt om Himpan city blir ett stort område, är att avgrena spårvägen vid Vägträffen och dra en ny linje i Linköpingsvägen tvärs igenom rondellen över gamla E4:an och komma ut strax norr om gamla Scandic syd. Man kommer då i direktkontakt med de nya områdena samtidigt som restiden minimeras. Det är självfallet möjligt att förlänga denna nya linje till stambanan för att kunna köra duospårvagnar den här vägen.

Planerna för Himpan City är ännu i sin linda, men ska väl förhoppningsvis inte kvävas där.

Endast 10 minuter tar resan med spårvagnarna från Himpan City till Söder tull. Det finns ingen sportslig att bussar kan komma upp i samma effektivitet.

Det finns för övrigt ytterligare en fördel med att dra en ny linje i Linköpingsvägen. Busslinjerna söderut går ju här redan idag och en spårvagnslinje här skulle göra det möjligt att köra spårvagnarna samma väg. En bonuseffekt blir att de norra delarna av Kneippen som idag är minst sagt sparsamt begåvade med kollektiva färdmedel förses med hypermoderna och vrålsnabba spårvagnsförbindelser både in till city och till Linköping.

Genom att köra i Linköpingsvägen erhåller man en tidvinst på i runda slängar 5 minuter jämfört med att krångla sig fram längs Odensgatan - Hjalmar Brantings gata. Åtminstone om man ska till Himpan City. (Samma tidsvinst torde erhållas även vid resor som passerar Himpan City och fortsätter till Kimstad - Linköping.)
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Skriv svar