Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag hade tänkt måla en brevlåda i Norrköpings-spårvägar-gult (jag bor nämligen i lägenhet 1904 så det passar bra ) men har lite svårt att hitta rätt nyans. Jag har kommit fram till att NSC S 1080-Y10R (gult) och NCS 0520-Y (gräddvitt) borde passa bra. Sen behöver jag förstås den blåa förgen till texten...
Är det någon som har den "officiella" kulören tillgänglig? Eller är det kanske till och med någon som har samlat på sig alla färger man kan behöva, inklusive Malmö-grönt och Göteborgs-blått?
Brevlåda är väl de lådor som allmänheten lägger (frankerade) brev i, medan postlåda är väl den låda som adressater mottager post i (inklusive t.ex. "företagspaket utan mottagarkvittens, d.v.s. även post som inte är brev)?
M_M skrev:Blir inte posten arga om du målar en brevlåda?
Brevlåda är väl de lådor som allmänheten lägger (frankerade) brev i, medan postlåda är väl den låda som adressater mottager post i (inklusive t.ex. "företagspaket utan mottagarkvittens, d.v.s. även post som inte är brev)?
Det är helt korekta postala termer. Brevlådan på stan är postens egendom.
Att måla sin egen postlåda i gul färg tycker jag verkar rätt förkastligt eftersom det kan förvilla någon att lägga avgående post där.
Och lite o.t bor man i lägenhet så är samma term "postinlägg " för det som sitter i dörren och fastighetsbox för sådant som finns i entrén.
643 skrev:När blev Stockholms spårvagnsbrevlådor gula efter att ha varit röda - och varför var
göteborgska spårvagnsbrevlådor blå?
Fanns det inte en artikel i Mfss om brevlådornas historia på spårvagnarna. Om inte så hade Postmuset en utställning där det berördes, alternativt har de alla uppgifter i sina arkiv. Där finns det även ritningar på spårvagnspostlådor. Och det var postens brevlådetillverkningsavdelning som 1991 tillverkade de vi använder idag. De har dock blivit ommålade en gång och då till postens nuvarande gula färg.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
643 skrev:När blev Stockholms spårvagnsbrevlådor gula efter att ha varit röda - och varför var
göteborgska spårvagnsbrevlådor blå?
Fanns det inte en artikel i Mfss om brevlådornas historia på spårvagnarna. Om inte så hade Postmuset en utställning där det berördes, alternativt har de alla uppgifter i sina arkiv. Där finns det även ritningar på spårvagnspostlådor. Och det var postens brevlådetillverkningsavdelning som 1991 tillverkade de vi använder idag. De har dock blivit ommålade en gång och då till postens nuvarande gula färg.
Stefan
Via det förträffliga artikelregistret som finns tillgängligt här på webbplatsen för alla som önskar förkovra sig står att läsa i MfSS nr 1/2006, sidan 4, att Generalpoststyrelsen den 27 juli 1923 beslutat att alla spårvagnsbrevlådor skulle vara gula. Med en viss fördröjning i genomförandeledet kan man väl anta att från 1924 har de varit gula i hela landet
Hechtwagen skrev:Finns/fanns en brevlåda på alkärrshallen målad som en SS spårvagn. Någon som kan lägga upp en bild?
Denna högst autentiska postlåda finns kvar och används dagligen - den har även ett förflutet från tiden i lokstallet vid AGA. I takt med
omdaningsarbetena runt blivande Alkärrshallen 1990-91 flyttades den runt till de platser som var mest passliga. En traktor körde på
byggstaketet och demolerade vår granne Aquaria`s postlåda totalt men VÅR klarade sig med en smärre buckla, än i dag fullt synlig!
Avser att applicera en obegagnad SSS-vattendekal (av 1964 års tillverkning) då den förra knappt längre kan skönjas...
PostlAkh.jpg (72.79 KiB) Visad 1401 gånger
Ingången till Alkärrshallen - turbrickan med nr 0 skvallrar om att bilden är tagen år 2000...