Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bra investering. Stickproven har lett till att en enda förare stoppats under 30 års tid, så det är säkert en optimal prioritering av de begränsade resurserna...
Jag förstår att man har det på bussar, spårvagnar och dyl men i just t-banan känns det inte direkt prioriterat. Känns som det finns betydligt bättre saker, både ur personalens och kunders synvinkel, att lägga pengar på.
Jag förstår att man har det på bussar, spårvagnar och dyl men i just t-banan känns det inte direkt prioriterat. Känns som det finns betydligt bättre saker, både ur personalens och kunders synvinkel, att lägga pengar på.
Håller med, när man ser på historiken. Om nu inte drogrelaterade problem mörkas av SL och operatören. Alkolås tar ju dessutom endast en typ av drog.
Däremot måste ju arbetsledare, och egentligen alla som arbetar med och i SL-trafiken, ha viss uppsikt och vara medveten om att alkoholproblem kan förkomma.
Jag tycker det verkar alldeles för modernt att misstänka just alkohol, som prestationsrelaterad orsak till incidenter nuförtiden. Kanske spårtrafikens arbetsledning (eller ännu hellre utbredd själv-kontroll /-disciplin, bland säkerhetstjänstesatt personal) skulle fokusera på följande 6 faktorer (ungefär lika allvarliga, enligt Engelska flygbolaget BA's minnesmodell);
I (sjukdomstillstånd, så som begynnande influensa med feber)
'm (medicinering, f a rödTriangel-utmärkt recept dito)
s (sömn-/el./utmattnings-status)
a (alkoholpåverkan, eller motsv. drogpåverkan)
f (mat- el. närings-energinivå)
e (känslopåverkan, så som problem i familjen med t.ex skiljsmässorisk eller dödsfall)