Sida 1 av 4

Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: fredag 01 november 2013 15:51
av darthjpp
En ny tråd för att diskutera lämpliga stråk och tvärförbindelser i Göteborgs spårvägsnät. Utgångspunkten är idag befintligt nät, med beslutade samt ytterst troliga utbyggnader.
Jag betraktar förslagen om spårvagn på Norra Älvstranden och till Backa i Litteraturgatan som ytterst troliga. Spårväg på Skeppsbron är under byggnad.

Men, vilka ytterligare länkar skulle behövas?
Jag tänker mig dels att några mer centrala stråk för att underlätta belastningen i Brunnsparken skulle behövas, samt att ett par stråk ut från nätet skulle kunna komplettera befintlig trafik. Flera förslag finns i utredningen K2020, några har kommit upp på andra sätt. Nåväl, här är en liten lista på länkar och stråk jag tycker verkar bra, jag gör på inget sätt anspråk på att ha kommit på alla av dem själv.
  • Allélänken
    Bangårdsviadukten
    Linnéplatsen-Stigbergstorget-Lindholmen (tunnel)
    Marklandsgatan-Järnbrott-Askim-(Hovås)
    Östra Sjukhuset-Vallhamra Torg
    Backaplan-Bjurslätt-(Länsmansgåden)
    Frölunda-Mölndal
Så, det är en början.

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: fredag 01 november 2013 16:09
av Harald
Det behövs ett snabbspår mot sydväst också: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 74#p232074

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: fredag 01 november 2013 19:18
av darthjpp
Se där, en förbindelse jag inte tänkt på. Och med en tunnelmynning i mina gamla hemtrakter vid Nymilsgatan. :-)
Det är en vettig snabbförbindelse med en bra förbindelse mellan Frölunda och Majorna-Älvsborg. Det blir bra byten vid Kungssten och en möjlighet att koppla på en förbindelse över Älvsborgsbron.

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: fredag 01 november 2013 21:02
av 2763
Jag vill slå ett slag för en förbindelse Munkebäckstorget-Gamlestadstorget-Brunnsbo - det är en länk som binder ihop stadsdelar - idag är det nästan stört omöjligt att ta sig från Nordost till Vidkärr trots att det egentligen inte är så långt. En förbindelse från Gamlestaden till Hisingen skulle också (med byggd Backalinje) kunna underlätta för dem som ska från Nordost ut till industrier och kontor på Norra Älvstranden, Hamnarna, Torslanda och för all del Tuve.

/T

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: fredag 01 november 2013 22:07
av gbd
Skulle du kunna plita ned det på en karta för oss utbyss?

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: lördag 02 november 2013 1:51
av darthjpp
Då har jag plitat ner förslagen hittils i en lagerfil till Google Earth.
Hämta och öppna filen i Google Earth så dyker de fina spårvägslänkarna upp :-)
Det befintliga nätet är inlagt i svart. Jag tog med de länkar jag föreslagit, samt Haralds och 2763's förslag.
Dessutom är Backa och Norra Älvstranden med, liksom Skeppsbron. Den nya sträckningen för Göta Älvbron och platsen för den nya vagnhallen i Kville är med.

När jag ändå höll på fick den föreslagna Operalänken vara med, liksom även förslaget mot Gullbergsvass.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/594 ... %20GBG.kmz

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: lördag 02 november 2013 18:02
av Harald
Du glömde högbanan över Oskarsleden. Du kan ansluta den till stadsnätet vid Järntorget. Tillsammans med Allélänken skulle man få en restid på 40 minuter Angered-Tynnered.

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: lördag 02 november 2013 19:06
av gbd
Det var rejäla grejer, Om du var tvungen att prioritera, i vilken ordning skulle du sätta dem?

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: lördag 02 november 2013 21:10
av TKO
Harald skrev:Du glömde högbanan över Oskarsleden. Du kan ansluta den till stadsnätet vid Järntorget. Tillsammans med Allélänken skulle man få en restid på 40 minuter Angered-Tynnered.
Förmodligen en fånig kommentar:
- Men vem vill åka mellan Angered och Tynnered?

(Jag inser att jag låter som Åsa Torstensson, men jag tar den smällen!)

/TKO

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: söndag 03 november 2013 0:59
av darthjpp
Sådär, då är hela Haralds förslag med och filen uppdaterad. Samma länk och filnamn.

Så till prioriteringsordningen....

För min del känns det självklart att bygga Norra Älvstranden och Backa först, dels för att de redan är utredda och konstaterade att de är lönsamma.
I planeringen finns även den nya vagnhallen i Kville, och givetvis den nya Göta Älvbron.

Av övriga projekt och länkar är Operalänken en viktig del, som borde byggas snarast. Den skulle lätta upp situationen vid Drottningtorget och i Brunnsparken. Den är dessutom ganska kort, ca 700 meter och blir inte särskilt komplicerad att bygga och förmodligen ganska billig.

På lite längre sikt, men gärna så snart som möjligt ligger Allélänken. Även här är det viktigaste skälet att leda spårtrafiken utanför Brunnsparken-Drottningtorget. Ett dyrare och mer komplicerat projekt, men med "Cut and cover" teknik på litet djup ändå ekonomiskt försvarbart. Hål i berg är billigt, så delen mellan Järntorget och Linnéplatsen är vare sig komplicerad eller särskilt dyr.

Sedan hade jag gärna sett en utbyggnad Marklandsgatan - Järnbrott - Askim. Här finns stora markytor för förtätning, och delar av sträckningen är delvis förberedd för spårväg. Sträckan Järnbrott - Askim blir en etapp två, med etapp tre ner till Hovås/Brottkärr. Även här finns planer på förtätning.

Även länken Linnéplatsen - Stigbergstorget - Lindholmen bör ha ganska hög prioritet, dels för att den löser en tvärförbindelse men också för att det blir ytterligare en spårvägsförbindelse till Hisingen. Hela denna sträcka kommer att ligga i sprängd bergtunnel, på vissa ställen ganska djupt. Mellan Stigberget och Slottsberget finns en bergkam under mark (och vatten) varför det är fördelaktigt att bygga just här.

Haralds förslag med snabbspår på högbana längs Oscarsleden och vidare i tunnel under Högsbohöjd är väldigt intressant. Med ett fåtal hållplatser (Masthuggstorget - Klippan - Sandarna - Högsbohöjd) så går resan snabbt och ger bytesmöjligheter vid Klippan/Vagnhallen Majorna och vid Sandarna/Kungssten. Om förslaget dessutom kombineras med en nergrävning av Oscarsleden så är det här ett riktigt bra förslag.

Förlängningen Östra Sjukhuset till Vallhamra har varit på tapeten förr, men just nu har Partille kommun inte sträckningen på sin agenda. Spårreservatet finns dock till stora delar kvar. En tänkbar utbyggnad vid kommande förtätningar runt Vallhamra.

Tvärlänken mellan Frölunda och Mölndal har nog inte riktigt diskuterats, men nu när Eklanda är i stort sett färdigbyggt är tanken att fortsätta mot Bifrost. Det byggs även en del lättare industri ner mot Söderleden och Åby är Mölndals nästa stora utbyggnadsområde. Det går idag ett par bussar mellan Mölndals Bro och Frölunda Torg.

Länken Munkebäck - Gamlestaden - Brunnsbo som 2763 föreslog är intressant. Sträckan medför en del intressanta problem att lösas, passage av järnvägen (VSB/Sävenäs), SKFs fabriksområde, mer järnväg (BJ/Vänerbanan) och infrastrukturknuten vid Marieholm med en passage av Göta Älv som grand Finale :-) Nå sådant är till för att lösas :-)

Backaplan - Bjurslätt - Länsmansgården Även denna länk/förlängning har sitt ursprung i spårreservat. Längs Björlandavägen finns ett spårreservat, och sedan viker det in till Backaplan och ansluter någonstans vid Hjalmar Brantingsplatsen. Jag tänker mig även att man förlänger till nuvarande ändhållplatsen i Länsmansgården för att kunna ha genomgående vagnar. Det finns i dag busslinje 25 som går Länsmansgården - Björlandavägen - Hjalmar Brantingsplatsen och vidare in till city.

Nordstan - Gullbergsvass - Gamlestaden Längs Gullbergsvass är det tänkt att bygga en ny stadsdel, och då är spårbunden trafik viktigt. Mårten Krakowleden kommer dessutom att sänkas så även här finns möjligheter med en halvt överdäckad trafikled med spårvagn på högbana. Även här blir det en övning för kreativa arkitekter och ingenjörer vid anslutning till Gamlestaden. Fast är 2763's förslagna länk redan byggd så problemet redan löst :cheesygrin:

Bangårdsviadukten är redan långt kommen i planeringen, och tyvärr planeras i dagläget ingen spårväg därpå, men på sikt är det nog lämpligt att flytta upp vagnarna dit.

Sådär, då är nog alla länkar hittills med. Jag uppdaterar gärna filen med fler länkar, det är bara att föreslå dem i tråden.

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: söndag 03 november 2013 1:15
av darthjpp
TKO skrev:
Harald skrev:Du glömde högbanan över Oskarsleden. Du kan ansluta den till stadsnätet vid Järntorget. Tillsammans med Allélänken skulle man få en restid på 40 minuter Angered-Tynnered.
Förmodligen en fånig kommentar:
- Men vem vill åka mellan Angered och Tynnered?

(Jag inser att jag låter som Åsa Torstensson, men jag tar den smällen!)

/TKO
Det finns de som åker däremellan, det finns både bostäder och arbetsplatser i bägge ändar. Sedan tillkommer alla de som skall till olika målpunkter längs sträckningen eller får ett smidigare byte med kortare restid.
När man tittar på resandeunderlag längs en sträcka är det ytterst få som åker hela sträckan, ändstation till ändstation. Men eftersom det ofta blir för trångt att vända alla fordon vid en mittpunkt låter man dem i stället köra rakt igenom mittpunkten. Det blir ett bättre flöde och smidigare trafik.

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: söndag 03 november 2013 1:51
av M_M
Harald skrev:Det behövs ett snabbspår mot sydväst också: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 74#p232074
Hur skulle byggkostnaden se ut jämfört med att bygga snabbspår t.ex. Linnéplatsen-Brunnsparken?
2763 skrev:Jag vill slå ett slag för en förbindelse Munkebäckstorget-Gamlestadstorget-Brunnsbo - det är en länk som binder ihop stadsdelar - idag är det nästan stört omöjligt att ta sig från Nordost till Vidkärr trots att det egentligen inte är så långt. En förbindelse från Gamlestaden till Hisingen skulle också (med byggd Backalinje) kunna underlätta för dem som ska från Nordost ut till industrier och kontor på Norra Älvstranden, Hamnarna, Torslanda och för all del Tuve.
Medhåll++ och jag tycker att det är direkt sorgligt att det är på gång en motorvägsbro över älven vid Marieholmstrakten utan att man också satsar på en spårvägslänk. Sidospår: Har någon sett något om hur eventuella busslinjer vettigt skulle kunna nyttja denna länk?

Vad gäller spårvägsspår som korsar älven i nordost så tänker jag på den där visionen om en länk Kortedala-Hjällbo. Komplettera med bro över älven till Bäckebol, grand union med Angeredsbanan (med fiffig konstruktion så att man kan stanna i Hjällbo på i princip alla relationer), triangelanslutning i Kortedala, spårvägskonvertering av buss 58 eller spårväg Bergsjön-Partille och spårväg Brunnsbo-Tuve-Länsmansgården så har vi en riktigt bra yttre ring.

Ja, sen det vi diskuterat tidigare, Angered-Surte-Bohus-Kungälv-Ytterby
TKO skrev:Förmodligen en fånig kommentar:
- Men vem vill åka mellan Angered och Tynnered?

(Jag inser att jag låter som Åsa Torstensson, men jag tar den smällen!)
Det är väl bara ett mått på restidsvinst jämfört med idag? Jämför att det är relevant att ange restiden Hässelby-Hagsätra som mått för förbättringar på gröna banan i Stockholm även om nästan ingen gör just den resan.

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: söndag 03 november 2013 1:57
av M_M
Tillägg:

En intressant fråga är dock varifrån man vill att fler resenärer ska åka. Vilka områden kan tänkas få klart fler invånare och/eller arbetsplatser och/eller på annat sätt bli större resmål?

Hisingen består av rätt mycket skog. Det är mycket glesbyggd söder om länken mellan Mölndal och Frölunda. Expandera här?

Vad gäller spårvägslinjer vill jag också slå ett slag för bra spårvägstrafik till åtminstone något "köpladeområde". Eftersom Backaplan tydligen inte gillas av beslutsfattarna så är väl Bäckebol och kanske Allum bra kandidater (men i Allumfallet måste man ändra på zonerna). I Bäckebol skulle man kunna bygga en linje som går mellan de olika "ladorna" och kanske också bjussa på lokala resor för att folk inte ska ta bilen mellan "ladorna" i onödan.

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: söndag 03 november 2013 12:05
av 2763
Glöm inte spårvägen Gullbergsvass. Hela området från centralen (inklusive Göteborg Norra och Skansbangården) ska så småningom bli innerstad. Spårvägen ansluter dels vid Nils Ericsonterminalen mot Göta Älvbron och Operalänken samt vid Kalles Väg, väster om Gamlestadstorget.

Spårväg till Utby och vidare in i Partille vore också en välgärning efter gamlestadens Omgöring kommer Artillerigatan att behöva minst en linje till och den behöver nog vända någon annan stans än uppåt Angered-Kortedala.

//T

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: söndag 03 november 2013 14:58
av darthjpp
Spårvägen Gullbergsvass var med, men jag bytte till en färg med mer kontrast. Två olika anslutningar vid Gamlestadstorget. En förlängning Utby - Partille fram till Allum (Norra sidan). Även en förlängning från Backa till Kärra via köpladorna i Bäckebol kom med. Skall det förlängas till Bäckebol är sträckan till Kärra inte lång och ger stora mervärden.
En köpladeslinga vid Järnbrott/Sisjön ritade jag också in, den går via Järnbrottsmotet, 421 och över till Sisjöns alla köplador.
Det finns mycket mark på båda sidor om Söderleden, och även här kommer Göteborg och Mölndal att växa ihop på sikt. Göteborgs del är i stort sett fullt exploaterad, medan Mölndal håller denna mark i reserv.

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: söndag 03 november 2013 15:38
av hej
Spårvägen längs Norra Älvstranden bör fortsätta ut till Torslanda ett område som växer snabbt och som inom kort behöver mer än buss för att klara kollektivtrafiken.

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: söndag 03 november 2013 15:59
av darthjpp
Då är även Torslanda - Ivarsbergsmotet inlagd. Jag lade även till Bräckesträckningen (ungefär den gamla sträckningen)
Det diskuterades även en sträckning till Tuve i tråden om trafiken på Angeredsbanan, så även denna förlängning fick vara med.

Med alla dessa sträckor kommer fler vagnar att behövas :-) och även ytterligare en vagnhall eller två :-)

Jag har uppdaterat filen, den ligger på samma länk, bara att ladda ner och sparka igång Google Earth.

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: söndag 03 november 2013 23:51
av M_M
2763 skrev:Glöm inte spårvägen Gullbergsvass. Hela området från centralen (inklusive Göteborg Norra och Skansbangården) ska så småningom bli innerstad. Spårvägen ansluter dels vid Nils Ericsonterminalen mot Göta Älvbron och Operalänken samt vid Kalles Väg, väster om Gamlestadstorget.
Finns det någon plan på trafikering/spårkonfiguration?

Jag minns inte ens hur planen för nuvarande ombyggnad av Gamlestadstorget är. Dagens spår omkring Kalles väg är väl väldigt nära nån slags praktisk kapacitetsgräns.
darthjpp skrev:Spårvägen Gullbergsvass var med, men jag bytte till en färg med mer kontrast. Två olika anslutningar vid Gamlestadstorget. En förlängning Utby - Partille fram till Allum (Norra sidan). Även en förlängning från Backa till Kärra via köpladorna i Bäckebol kom med. Skall det förlängas till Bäckebol är sträckan till Kärra inte lång och ger stora mervärden.
Bra poäng. Nu ligger vi dessutom rätt nära en snabbspårväg till Kungälv...

Vad sägs om en gång+cykelbro över älven med övervakad park-ride-cykelplats som ansluter Agnesberg till Backaspårvägen? (Ja, jag vet att Agnesberg har rätt nära till Angeredsbanan men det är en rejäl backe).
darthjpp skrev:En köpladeslinga vid Järnbrott/Sisjön ritade jag också in, den går via Järnbrottsmotet, 421 och över till Sisjöns alla köplador.
Det finns mycket mark på båda sidor om Söderleden, och även här kommer Göteborg och Mölndal att växa ihop på sikt. Göteborgs del är i stort sett fullt exploaterad, medan Mölndal håller denna mark i reserv.
Ja, det här är väl ett förträffligt ställe att växa på.
hej skrev:Spårvägen längs Norra Älvstranden bör fortsätta ut till Torslanda ett område som växer snabbt och som inom kort behöver mer än buss för att klara kollektivtrafiken.
Men vill Torslanda ha trafik som stannar vid alla mjölkpallar längs Lindholmen, eller behövs det snabbspår här? Finns det plats för åtminstone enkelspår för snabbvagnar längs godsjärnvägen?

Det kanske rent allmänt vore läge att rita ut ungefärliga sträckor där snabbspår vore bra?

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: måndag 04 november 2013 10:07
av Jan Långström
Var det inte snack om en spårvägstunnel under älven ungefär vid Masthuggstorget för några år sen?

Re: Nya stråk och tvärförbindelser för spårtrafik i Göteborg

Postat: måndag 04 november 2013 10:51
av hej
Torslandabanan fanns med i den förstudie som togs fram för spårväg på Hisingen. Snabbspår förbi hamnen och Volvo med hållplatser, anslutning vid Pölsebo eller Lindholmen. Många från Torslanda jobbar på Volvo, i hamnen eller vid Lindholmen.