Här kommer mitt bildreportage från dagens begivenheter.

Den här gamla trotjänaren, snöplogen A283 9205, fick vara med på ett hörn.

Även A30 304 var ute. Det framgår av en annan tråd att det var några specialinbjudna som fick åka med den.

På Sundbybergs torg fanns en stor scen. Den här kända sällskapsprofilen berättade om spårvägstrafikens historia i Sundbyberg flankerad av en dam från Spårvägsmuseet och konferenciern.

Det här är min allra första egna bild av en A35. Det var A35 452 som dök upp på väg från Alvik med specialinbjudet folk.

Själva invigningen förrättades av kommunstyrelsens ordförande i Solna Pehr Granfalk (M), trafiklandstingsrådet Christer G. Wennerholm (M) och kommunstyrelsens ordförande i Stockholm Sten Nordin (M) som symboliskt knöt tre band till en krans. Även kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg Jonas Nygren (S) var med, men inte på den här bilden.

Christer G. Wennerholm lämnade över en tågstav till Arrivas vd Johan Åhlander. Tyvärr fick jag inte med själva överlämnandet på bild.

Allmänhetens åkning ska strax börja. A35 452 och 451 ses här vid Sundbybergs centrum och ska avgå till Solna centrum respektive Alvik.

Sten Nordin (M), Christer G. Wennerholm (M), Pehr Granfalk (M) och Jonas Nygren (S) har här ställt upp sig framför A35 455.

Här inleds allmänhetens åkning med att A35 455 lämnar Sundbybergs centrum mot Alvik.

A35 455 vid Bällsta bro.

Även några A32 var ute på Solnagrenen i dag. Här ses den f.d. nederländska vagnen A32 436 vid Solna centrum. Systervagnen 437 hade den stora äran att vara första spårvagn som körde för egen maskin i Solna och Sundbyberg i juni 2012.

A35 453 vid Solna Business Park.

Min första interiörbild av en A35. Aktuell vagn är 453.

Klockan har nu blivit 16.20 och allmänhetens åkning är avslutad. A35 453 ska strax lämna Solna centrum i vagntransport.
Hälsningar
Peter Bolin