Göteborgs kommunala upphandlingsbolag förkastade anbud som de menade var för låga för att vara seriösa. Anbudsgivarna överklagade, men kommunen har nu fått rätt i Kammarrätten.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5682484
Rätt att förkasta låga anbud
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
- mamma Ulla
Re: Rätt att förkasta låga anbud
Intressant! Enligt lagen kan man förkasta orimligt låga anbud, men först efter att anbudsgivaren har fått möjlighet att förklara sig. Om förklaringen inte "duger" så är det kört. Kul att man har lyckats omsätta lagen i verklig handling.Harald skrev:Göteborgs kommunala upphandlingsbolag förkastade anbud som de menade var för låga för att vara seriösa. Anbudsgivarna överklagade, men kommunen har nu fått rätt i Kammarrätten.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5682484
Det har varit en hel del diskussion kring "nollbud", där anbudsgivare erbjuder vissa varor eller tjänster för noll kronor. Det handlar om ramavtal som omfattar en mängd olika produkter. Tanken är att därmed vinna upphandlingen genom prisjämförelsen, samtidigt som man inte räknar med att behöva leverera just de varor och tjänster som har de låga priserna utan kan ta igen desto mera på de produkter som verkligen kommer att säljas. Det har varit ett gissel att komma tillrätta med de här avarterna, så den här domen är ett bra steg på vägen.
We Are Really Worried About You
Undrar om den kan tillämpas på spårvagnar, tunnelbanetåg och signalsystem också?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Hur det ser ut rent juridiskt för kommunala upphandlingar vet jag inte, men rent praktiskt är det ju helt underbart om man kan förkasta anbud som läggs på för låg nivå. Personligen är jag innerligt trött på alla dessa låga anbud som huvudmännen glatt accepterar, och den ständiga förvåningen när det efteråt visar sig att verksamheten helt enkelt inte fungerar.
Det finns många exempel, men nämner man dem vid namn blir man direkt kallad för "bitter", "gnällig" och "skitstövel" av personer som inte arbetar inom verksamheten, men som ändå gärna försvarar företaget som lagt det rekordlåga anbudet.
Det finns många exempel, men nämner man dem vid namn blir man direkt kallad för "bitter", "gnällig" och "skitstövel" av personer som inte arbetar inom verksamheten, men som ändå gärna försvarar företaget som lagt det rekordlåga anbudet.
Glatt och glatt, ibland är förfrågningsunderlagen så dåligt skrivna att det bara går att välja det lägsta anbudet. Om man vill att något annat ska värderas, tex kvalité, får man skriva in det i förfrågningsunderlaget på ett sådant sätt att det går att räkna på.Verspieder skrev:Hur det ser ut rent juridiskt för kommunala upphandlingar vet jag inte, men rent praktiskt är det ju helt underbart om man kan förkasta anbud som läggs på för låg nivå. Personligen är jag innerligt trött på alla dessa låga anbud som huvudmännen glatt accepterar, och den ständiga förvåningen när det efteråt visar sig att verksamheten helt enkelt inte fungerar.