Sida 1 av 1

Blockeringar i gatutrafiken

Postat: lördag 21 september 2013 12:49
av LÅ1
För att en annan tråd inte skall spåra ur så tar jag ett citat därifrån och går vidare med det:
daniel_s skrev:(Skyldigheten att anpassa sitt körsätt så att man inte tvingas stanna på en cykelöverfart gäller dock alla förare oavsett väjningsregler. Att den korsande trafiken har väjningsplikt är aldrig ett godtagbart skäl till att blockera den!)
Att inte blockera passage gäller väl även övergångsställen och spårvägsspår? Och hela korsningar.
Vilket bilister och bussar bryter mot ideligen. Om alla respekterade detta så skulle förmodligen trafiken flyta betydligt smidigare, och körtiden minska. Men om bara timida bilister gör det så blir det ännu värre proppar.
Ett problem i sammanhanget är att om en bilist stannar före trafiksignal som visar grönt bara för att korsningen inte är fri, så börjar fotgängare gå över övergångsstället mot röd gubbe. Om korsningen blir fri och bilisten fortfarande har grönt så kan denna inte köra för att övergångsstället är fullt med fotgängare!

Ett intressant exempel är korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan i Stockholm. Bilister på Hamngatan i riktning mot Nybroplan får bara köra rakt fram i den korsningen, utom taxi som får svänga höger sedan en tid. Svängande bilar blockerar bakomvarande trafik så att det kan bli totalstopp och vänstersvängande bilar kan komma att blockera buss- och spårvägstrafiken. Det senare gäller även de bussar som korsar Hamngatan och blir stående i korsningen. Såg för någon vecka sedan hur all trafik stod still i hela korsningen och ingen kom fram någonstans, förutom fotgängare och cyklister. Tänkte "hur skall det här gå". Men efter en cykel i trafikljusen så var korsningen helt öppen och allt flöt perfekt. :)
Det här är en korsning som lämpar sig för den som vill lyssna på spårvagnarnas ringsignaler och signalhorn!

Re: Blockeringar i gatutrafiken

Postat: lördag 21 september 2013 19:18
av leifd
LÅ1 skrev:För att en annan tråd inte skall spåra ur så tar jag ett citat därifrån och går vidare med det:
daniel_s skrev:(Skyldigheten att anpassa sitt körsätt så att man inte tvingas stanna på en cykelöverfart gäller dock alla förare oavsett väjningsregler. Att den korsande trafiken har väjningsplikt är aldrig ett godtagbart skäl till att blockera den!)
Att inte blockera passage gäller väl även övergångsställen och spårvägsspår? Och hela korsningar.
Vilket bilister och bussar bryter mot ideligen. Om alla respekterade detta så skulle förmodligen trafiken flyta betydligt smidigare, och körtiden minska. Men om bara timida bilister gör det så blir det ännu värre proppar.
Ett problem i sammanhanget är att om en bilist stannar före trafiksignal som visar grönt bara för att korsningen inte är fri, så börjar fotgängare gå över övergångsstället mot röd gubbe. Om korsningen blir fri och bilisten fortfarande har grönt så kan denna inte köra för att övergångsstället är fullt med fotgängare!

Ett intressant exempel är korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan i Stockholm. Bilister på Hamngatan i riktning mot Nybroplan får bara köra rakt fram i den korsningen, utom taxi som får svänga höger sedan en tid. Svängande bilar blockerar bakomvarande trafik så att det kan bli totalstopp och vänstersvängande bilar kan komma att blockera buss- och spårvägstrafiken. Det senare gäller även de bussar som korsar Hamngatan och blir stående i korsningen. Såg för någon vecka sedan hur all trafik stod still i hela korsningen och ingen kom fram någonstans, förutom fotgängare och cyklister. Tänkte "hur skall det här gå". Men efter en cykel i trafikljusen så var korsningen helt öppen och allt flöt perfekt. :)
Det här är en korsning som lämpar sig för den som vill lyssna på spårvagnarnas ringsignaler och signalhorn!
Då jag tog busskort 1980, fick man lära sej, att man inte får köra in i en korsning, om man inte också kan lämna den helt. Svårhanterat, men de borde gå. Dock slarvar ju och skiter många i just detta.

Re: Blockeringar i gatutrafiken

Postat: lördag 21 september 2013 20:44
av daniel_s
I praktiken kan man inte helt tillämpa den principen, eftersom det i många korsningar då i stället fylls på med bilar från den korsande gatan så att man inte kommer någonstans. Då är det lämpligare att börja glida fram lite sakta efter att ha stått över en signalfas. Men man måste förstås tänka sig för så att man inte låser varandra. Bodde några år intill korsningen Sturegatan/Karlavägen där det lätt kan låsa sig helt om två 1:or i rad försöker svänga vänster; i sådana lägen behöver man ha is i magen och vänta på sin tur...