Att inte blockera passage gäller väl även övergångsställen och spårvägsspår? Och hela korsningar.daniel_s skrev:(Skyldigheten att anpassa sitt körsätt så att man inte tvingas stanna på en cykelöverfart gäller dock alla förare oavsett väjningsregler. Att den korsande trafiken har väjningsplikt är aldrig ett godtagbart skäl till att blockera den!)
Vilket bilister och bussar bryter mot ideligen. Om alla respekterade detta så skulle förmodligen trafiken flyta betydligt smidigare, och körtiden minska. Men om bara timida bilister gör det så blir det ännu värre proppar.
Ett problem i sammanhanget är att om en bilist stannar före trafiksignal som visar grönt bara för att korsningen inte är fri, så börjar fotgängare gå över övergångsstället mot röd gubbe. Om korsningen blir fri och bilisten fortfarande har grönt så kan denna inte köra för att övergångsstället är fullt med fotgängare!
Ett intressant exempel är korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan i Stockholm. Bilister på Hamngatan i riktning mot Nybroplan får bara köra rakt fram i den korsningen, utom taxi som får svänga höger sedan en tid. Svängande bilar blockerar bakomvarande trafik så att det kan bli totalstopp och vänstersvängande bilar kan komma att blockera buss- och spårvägstrafiken. Det senare gäller även de bussar som korsar Hamngatan och blir stående i korsningen. Såg för någon vecka sedan hur all trafik stod still i hela korsningen och ingen kom fram någonstans, förutom fotgängare och cyklister. Tänkte "hur skall det här gå". Men efter en cykel i trafikljusen så var korsningen helt öppen och allt flöt perfekt.

Det här är en korsning som lämpar sig för den som vill lyssna på spårvagnarnas ringsignaler och signalhorn!