Sida 1 av 1

H

Postat: tisdag 03 september 2013 9:20
av Nils-Bertil
Så är det ännu en gång Högertafikdag. Inte så märkvärdigt så här "mitt i veckan", men jag tänker varje år på den dagen och natten.
Tiden går, det är 46 år sen.

Re: H mera om

Postat: tisdag 03 september 2013 10:00
av AGR
Bild
Första 94 och sista 104 byter till högertrafik.

Re: H

Postat: tisdag 03 september 2013 12:19
av roggek
Det är mycket märkligt att 3 september inte är en temadag "Högertrafikdagen" i Sverige.

Vi har Kanelbulledagar, bilfria dagar, alla möjliga och löjliga temadagar, men de facto inget som uppmärksammar att vi gick över till högertrafik för 46 år sedan! jag är djupt oroad :cheesygrin:

Re: H

Postat: tisdag 03 september 2013 14:34
av 643
3/9 1997 upprepades scenariot på Kungsgatan i Stockholm.

http://www.svtplay.se/klipp/273105/30-arsjubileum-1

En Vänstertrafikdag är väl i så fall också på sin plats! 1/9 1736 trädde 1734
års lag (Den ännu gällande, även om väldigt mycket ändrats) i kraft och stadgade
vänstertrafik för alla vägfarande. Tidigare hade funnits en Kunglig Förordning
föreskrivande högertrafik, men den senare avsåg endast postdiligenser. :D

Re: H

Postat: tisdag 03 september 2013 15:47
av BSB101
Inte så konstigt då det inte finns någon företagarförening eller annat "särintresse" av större art som har något att tjäna på en sådan dag.

Re: H

Postat: tisdag 03 september 2013 19:41
av 996
Finns det noe om hvorfor man valgte venstrekjøring eller bare "ble det sånn"?
Pussig nok hadde jo Sverige og Norge hhv. venstrekjøring og høyrekjøring i unionstiden.

Mvh Bjørn

Re: H

Postat: tisdag 03 september 2013 20:47
av LÅ1
996 skrev:Finns det noe om hvorfor man valgte venstrekjøring eller bare "ble det sånn"?
Pussig nok hadde jo Sverige og Norge hhv. venstrekjøring og høyrekjøring i unionstiden.

Mvh Bjørn
Det blev nog bara så. Finns en del försök till förklaring. En är att den som körde kunde gå på utsidan vid möte och hålla mot med höger hand för att inte lasten skulle välta ner i diket. Andra menar nog att man ville ha vapenhanden nära den man mötte. Finns säkert flera förklaringar. Och det har väl funnits betydligt fler platser i Europa som tidigt hade vänstertrafik?

Re: H

Postat: tisdag 03 september 2013 21:42
av hej
Danmark, vilket Norge tillhörde, fastställde 1685 högertrafik. Kan vara så enkelt att skillnaden beror på hur man färdades.
Att Europa har högertrafik beror till stor del på Napoleon och Hitler som införde detta i ockuperade områden och att man inte bytte tillbaka.

Re: H

Postat: tisdag 03 september 2013 22:20
av 2763
hej skrev:Danmark, vilket Norge tillhörde, fastställde 1685 högertrafik. Kan vara så enkelt att skillnaden beror på hur man färdades.
Att Europa har högertrafik beror till stor del på Napoleon och Hitler som införde detta i ockuperade områden och att man inte bytte tillbaka.
Det finns någon som har hävdat att det finns en koppling till vilken sida man stod på i Napoleonkrigen. Engelsmännen, på vilkas sida vi ju stod, är ju hövliga och vill kunna hälsa på sina medtrafikanter, vilket är lättare med vänstertrafik.

Det är för övrigt inte alla högertrafikomläggningar som varit så komplicerade som den svenska. I Tjeckoslovakien gick det till så att den tyska ockupationsmaktens tanks körde högertrafik. Av självbevarelsedrift gjorde Tjeckerna och Slovakerna detsamma.

//T

Re: H

Postat: tisdag 03 september 2013 22:27
av Stefan B
Som så ofta är förklaringar man lärt sig om varför saker är som de är fel eller i varje fall inte hela sanningen. Rekommenderar Wikipedias sida om höger/västertrafik:

http://en.wikipedia.org/wiki/Right-_and ... nd_traffic

Den innehåller en hel del aha-upplevelser, t.ex. att ryssarna höll till höger redan på Peter den stores tid. Soppan om hur länder helt eller delvis bytt sida på vägen är också fascinerande. Att HALVA Saltzburg bytte 1930 och resten 1938 torde väl ta priset?

Stefan B

Re: H

Postat: onsdag 04 september 2013 8:53
av daniel_s
2763 skrev:Engelsmännen, på vilkas sida vi ju stod, är ju hövliga och vill kunna hälsa på sina medtrafikanter, vilket är lättare med vänstertrafik.
Det vet jag väl inte om jag håller med om. Man tenderar att behöva hälsa med vänster hand för att ansiktet samtidigt ska synas. Men det är kanske annorlunda om man sitter i en Rolls Royce :cheesygrin:

Re: H

Postat: onsdag 04 september 2013 12:24
av 643
En klar utmanare är (om historien är sann) att man vid "ländernas samgående" införde
högertrafik i Tjeckoslovakien men att Prags spårvägsnät ännu en tid körde i vänstertrafik
tills man hunnit utföra vissa spårmässiga förändringar - vagnparken var väl högst flexibel...
Påstår nu att det VAR så - ett osvikligt sätt att få veta åtminstone några åsikter om det hela... :)
Påstår även liksom tidigare att Sverige är ensamt om att genomfört en omläggning med dessa
synnerligen stora följder i lokaltrafikvärlden - Island (1968) är väl närmast...
Är öppen för mycket åsikter i dessa frågor!

Re: H

Postat: onsdag 04 september 2013 14:46
av hej
Tjeckoslovakien genomförde införandet av högertrafik först i och med den tyska ockupationen 1938-39 även om man redan 1931 beslöt att anpassa sig till Pariskonvention om högertrafik. I protektoratet Böhmen-Mähren infördes direkt högertrafik den 17 mars 1939 två dagar efter den tyska invasionen den 15 mars, även om man allaredan den 15 mars började att köra på höger sida (onödigt att bli mejad av tyska tanks som körde högertrafik). Omställningen i Prag genomfördes sock först 26 mars.
Slovakien genomförde högertrafiken succesivt 1939 - 41.

Re: H

Postat: torsdag 05 september 2013 0:34
av Stefan B
Detaljerna om Tjeckien och Slovakien finns i tidigare Wikipedialänk och även i denna: http://en.wikipedia.org/wiki/Switch_to_ ... hoslovakia

Stefan B