H
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: söndag 19 april 2009 19:01
H
Så är det ännu en gång Högertafikdag. Inte så märkvärdigt så här "mitt i veckan", men jag tänker varje år på den dagen och natten.
Tiden går, det är 46 år sen.
Tiden går, det är 46 år sen.
mvh/nils
Re: H mera om

Första 94 och sista 104 byter till högertrafik.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: H
Det är mycket märkligt att 3 september inte är en temadag "Högertrafikdagen" i Sverige.
Vi har Kanelbulledagar, bilfria dagar, alla möjliga och löjliga temadagar, men de facto inget som uppmärksammar att vi gick över till högertrafik för 46 år sedan! jag är djupt oroad
Vi har Kanelbulledagar, bilfria dagar, alla möjliga och löjliga temadagar, men de facto inget som uppmärksammar att vi gick över till högertrafik för 46 år sedan! jag är djupt oroad

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: H
3/9 1997 upprepades scenariot på Kungsgatan i Stockholm.
http://www.svtplay.se/klipp/273105/30-arsjubileum-1
En Vänstertrafikdag är väl i så fall också på sin plats! 1/9 1736 trädde 1734
års lag (Den ännu gällande, även om väldigt mycket ändrats) i kraft och stadgade
vänstertrafik för alla vägfarande. Tidigare hade funnits en Kunglig Förordning
föreskrivande högertrafik, men den senare avsåg endast postdiligenser.
http://www.svtplay.se/klipp/273105/30-arsjubileum-1
En Vänstertrafikdag är väl i så fall också på sin plats! 1/9 1736 trädde 1734
års lag (Den ännu gällande, även om väldigt mycket ändrats) i kraft och stadgade
vänstertrafik för alla vägfarande. Tidigare hade funnits en Kunglig Förordning
föreskrivande högertrafik, men den senare avsåg endast postdiligenser.

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: H
Det blev nog bara så. Finns en del försök till förklaring. En är att den som körde kunde gå på utsidan vid möte och hålla mot med höger hand för att inte lasten skulle välta ner i diket. Andra menar nog att man ville ha vapenhanden nära den man mötte. Finns säkert flera förklaringar. Och det har väl funnits betydligt fler platser i Europa som tidigt hade vänstertrafik?996 skrev:Finns det noe om hvorfor man valgte venstrekjøring eller bare "ble det sånn"?
Pussig nok hadde jo Sverige og Norge hhv. venstrekjøring og høyrekjøring i unionstiden.
Mvh Bjørn
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: H
Danmark, vilket Norge tillhörde, fastställde 1685 högertrafik. Kan vara så enkelt att skillnaden beror på hur man färdades.
Att Europa har högertrafik beror till stor del på Napoleon och Hitler som införde detta i ockuperade områden och att man inte bytte tillbaka.
Att Europa har högertrafik beror till stor del på Napoleon och Hitler som införde detta i ockuperade områden och att man inte bytte tillbaka.
Re: H
Det finns någon som har hävdat att det finns en koppling till vilken sida man stod på i Napoleonkrigen. Engelsmännen, på vilkas sida vi ju stod, är ju hövliga och vill kunna hälsa på sina medtrafikanter, vilket är lättare med vänstertrafik.hej skrev:Danmark, vilket Norge tillhörde, fastställde 1685 högertrafik. Kan vara så enkelt att skillnaden beror på hur man färdades.
Att Europa har högertrafik beror till stor del på Napoleon och Hitler som införde detta i ockuperade områden och att man inte bytte tillbaka.
Det är för övrigt inte alla högertrafikomläggningar som varit så komplicerade som den svenska. I Tjeckoslovakien gick det till så att den tyska ockupationsmaktens tanks körde högertrafik. Av självbevarelsedrift gjorde Tjeckerna och Slovakerna detsamma.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: H
Som så ofta är förklaringar man lärt sig om varför saker är som de är fel eller i varje fall inte hela sanningen. Rekommenderar Wikipedias sida om höger/västertrafik:
http://en.wikipedia.org/wiki/Right-_and ... nd_traffic
Den innehåller en hel del aha-upplevelser, t.ex. att ryssarna höll till höger redan på Peter den stores tid. Soppan om hur länder helt eller delvis bytt sida på vägen är också fascinerande. Att HALVA Saltzburg bytte 1930 och resten 1938 torde väl ta priset?
Stefan B
http://en.wikipedia.org/wiki/Right-_and ... nd_traffic
Den innehåller en hel del aha-upplevelser, t.ex. att ryssarna höll till höger redan på Peter den stores tid. Soppan om hur länder helt eller delvis bytt sida på vägen är också fascinerande. Att HALVA Saltzburg bytte 1930 och resten 1938 torde väl ta priset?
Stefan B
Re: H
Det vet jag väl inte om jag håller med om. Man tenderar att behöva hälsa med vänster hand för att ansiktet samtidigt ska synas. Men det är kanske annorlunda om man sitter i en Rolls Royce2763 skrev:Engelsmännen, på vilkas sida vi ju stod, är ju hövliga och vill kunna hälsa på sina medtrafikanter, vilket är lättare med vänstertrafik.

Re: H
En klar utmanare är (om historien är sann) att man vid "ländernas samgående" införde
högertrafik i Tjeckoslovakien men att Prags spårvägsnät ännu en tid körde i vänstertrafik
tills man hunnit utföra vissa spårmässiga förändringar - vagnparken var väl högst flexibel...
Påstår nu att det VAR så - ett osvikligt sätt att få veta åtminstone några åsikter om det hela...
Påstår även liksom tidigare att Sverige är ensamt om att genomfört en omläggning med dessa
synnerligen stora följder i lokaltrafikvärlden - Island (1968) är väl närmast...
Är öppen för mycket åsikter i dessa frågor!
högertrafik i Tjeckoslovakien men att Prags spårvägsnät ännu en tid körde i vänstertrafik
tills man hunnit utföra vissa spårmässiga förändringar - vagnparken var väl högst flexibel...
Påstår nu att det VAR så - ett osvikligt sätt att få veta åtminstone några åsikter om det hela...

Påstår även liksom tidigare att Sverige är ensamt om att genomfört en omläggning med dessa
synnerligen stora följder i lokaltrafikvärlden - Island (1968) är väl närmast...
Är öppen för mycket åsikter i dessa frågor!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: H
Tjeckoslovakien genomförde införandet av högertrafik först i och med den tyska ockupationen 1938-39 även om man redan 1931 beslöt att anpassa sig till Pariskonvention om högertrafik. I protektoratet Böhmen-Mähren infördes direkt högertrafik den 17 mars 1939 två dagar efter den tyska invasionen den 15 mars, även om man allaredan den 15 mars började att köra på höger sida (onödigt att bli mejad av tyska tanks som körde högertrafik). Omställningen i Prag genomfördes sock först 26 mars.
Slovakien genomförde högertrafiken succesivt 1939 - 41.
Slovakien genomförde högertrafiken succesivt 1939 - 41.
Re: H
Detaljerna om Tjeckien och Slovakien finns i tidigare Wikipedialänk och även i denna: http://en.wikipedia.org/wiki/Switch_to_ ... hoslovakia
Stefan B
Stefan B