Är det linje 18 som går till Hässelby nu igen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SouthernCross88au

Är det linje 18 som går till Hässelby nu igen?

Inlägg av SouthernCross88au »

Såg just när jag åkte idag att linje 18 återigen går till Hässelby strand reguljärt. Gäller detta varje dag eller är det bara på helger? Jag såg det när jag åkte tunnelbana på en lördag. Tunnelbanekartan är ju modifierad så att Västerortsgrenen inte har linjenummer på slutstationerna längre. Betyder det att teoretiskt kan alla gröna linjer gå ända till Hässelby strand?
AdrianLangemar

Re: Är det linje 18 som går till Hässelby nu igen?

Inlägg av AdrianLangemar »

SouthernCross88au skrev:Såg just när jag åkte idag att linje 18 återigen går till Hässelby strand reguljärt. Gäller detta varje dag eller är det bara på helger?
Ja, det är i stort sett bara på helger. Se tidtabellen http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1093/out/411038.pdf Tidtabellen gäller dock bara 19-25 augusti, ingen verkar veta vad som händer sen.
SouthernCross88au skrev:Tunnelbanekartan är ju modifierad så att Västerortsgrenen inte har linjenummer på slutstationerna längre. Betyder det att teoretiskt kan alla gröna linjer gå ända till Hässelby strand?
Så har det väl "alltid" varit, fast man har inte brytt sig om att visa enstaka turer på kartan.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Man kan säga att 18 och 19 går i form av ett "W" på helgena, dvs från Hässelby går tågen som linje 19 till Hagsätra för att byta destination till Alvik - I Alvik byter tåget till linje 18 till Farsta Strand för att sedan gå till Hässelby som linje 18. Och sedan börjar det om igen - ett hiskligt omläggning av destinationen för oss förare.På detta sätt sparas det in ett tåg tror jag det är. Linje 17 går som vanligt til Gullmarsplan resp Odenplan på helgerna.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

AdrianLangemar skrev:
SouthernCross88au skrev:Såg just när jag åkte idag att linje 18 återigen går till Hässelby strand reguljärt. Gäller detta varje dag eller är det bara på helger?
Ja, det är i stort sett bara på helger. Se tidtabellen http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1093/out/411038.pdf Tidtabellen gäller dock bara 19-25 augusti, ingen verkar veta vad som händer sen.
Lustig skillnad mellan lördagar och söndagar kl 21.02, kan det vara en "ingångare" som går till Högdalen på lördagar och Vällingby på söndagar? Nåväl, man ska ju inte sitta fast i gamla tankemönster :roll:
Söderort FTW

Inlägg av Söderort FTW »

På linje 17s tidtabell står det även där "Skarpnäck - Hässelby Strand" dock är alla turer märkta med en tillägsbokstav så det går inga ordinarie 17 till Hässelby. Men det verkar ju som att SL äntligen gjort sig av med linjetänket västerut!

EDIT: Tog en titt på tunnelbanehäftet på sl.se och undrar vad det är för ett fån som gjort kartan. De har skrivit 17/18/19 i Hässelby Strand men av någon jävla anledning har de skitit i att dra linjerna dit, och det är två fula rutor där linjenumret stod förut i Alvik/Åkeshov. Komigen, bättre kan ni.
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Man kunde ju helt enkelt dra ihop linjerna till en, i stället för att försöka betrakta dem som helt separata. samma problem om än i mindre utsträckning finns ju även på T-bana 2 och pendeln.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Om man nu ska ha nummer i tunnelbanan, vilket jag är förespråkare för, så tycker jag att man kan ha ett nummer för varje södergående linje och ett nummer för varje norrgående sluthållplats. Ex: 19 slutar söderut i Hagsätra var den än börjar, och slutar norrut i Hässelby strand även om tåget startar i Farsta strand eller Skarpnäck.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Om man nu ska ha nummer i tunnelbanan, vilket jag är förespråkare för, så tycker jag att man kan ha ett nummer för varje södergående linje och ett nummer för varje norrgående sluthållplats. Ex: 19 slutar söderut i Hagsätra var den än börjar, och slutar norrut i Hässelby strand även om tåget startar i Farsta strand eller Skarpnäck.
Det finns lite för många vändmöjligheter i väst för att det ska fungera, och är även knepigt ur andra synpunkter. Men jag har lite svårt med att förstå problemet! I åtminstone 13 år har linjerna bytt ändstationer med varandra under delar av trafikdygnet och året utan att det har föranlett några ändringar på linjekartorna. Det är överambitiöst att mecka en massa med detta, det man kan göra är ju att dra ut en streckad linje till Häs och skriva 18, ev "17/18", på den, så att folk är beredda på det när de exponeras för tidtabeller och skyltar.
Skriv svar