Om det är övergångsställe målat på asfalten, men ingen skylt med Herr Gårman, hur skall det tolkas? Är det ett övergångsställe eller inte?
Enligt Transportstyrelsens webbplats så skall där vara skylt också. Varför målar då Stockholms stad övergångsmarkering utan skylt?
Övergångsställe utan skylt?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Övergångsställe utan skylt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Övergångsställe utan skylt?
För att visa var folk kan gå över, utan att för den skull markera deras rätt att gå före bilar? För att reducera antalet fotgängare i Stockholm - på ett väldigt drastiskt sätt?LÅ1 skrev:Om det är övergångsställe målat på asfalten, men ingen skylt med Herr Gårman, hur skall det tolkas? Är det ett övergångsställe eller inte?
Enligt Transportstyrelsens webbplats så skall där vara skylt också. Varför målar då Stockholms stad övergångsmarkering utan skylt?
Professionell tyckare
Re: Övergångsställe utan skylt?
Skylten gäller - vägmarkeringen är inte obligatorisk!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Övergångsställe utan skylt?
Varför målar och underhåller man då strecken utan att sätta upp skyltar?643 skrev:Skylten gäller - vägmarkeringen är inte obligatorisk!
På ställen där maan tagit bort övergångsstället för att trafiken överhuvudtaget skall komma fram, t.ex. i Slussens bussterminalen (för 400-bussarna) så tog man även bort strecken. Kanske ersatte man dem med smalt streck tvärs över körbanan före och efter gångpassagen?Kantorn skrev:För att visa var folk kan gå över, utan att för den skull markera deras rätt att gå före bilar? För att reducera antalet fotgängare i Stockholm - på ett väldigt drastiskt sätt?LÅ1 skrev:Om det är övergångsställe målat på asfalten, men ingen skylt med Herr Gårman, hur skall det tolkas? Är det ett övergångsställe eller inte?
Enligt Transportstyrelsens webbplats så skall där vara skylt också. Varför målar då Stockholms stad övergångsmarkering utan skylt?
Nu skulle detta kunna vara en kuggfråga. För vid trafikljus sätter man sällan upp skyltar. Även om jag tror att det förekommer. (Kanske förekommer det vid korsningar där trafikljusen är avstängda vissa tider på dygnet?)
Men de övergångsställen, om det nu är sådana, som jag tänkte på gäller över cykelbanor!
Två exempel:
1. Vid Nybroplan: LÄNK
Här är det ett ljusreglerat övergångsställe över bilarnas körfält som ser ut att fortsätta över cykelbanan. Men cyklisterna har inget trafikljus här, och det finns ingen skylt för övergångsställe. Men vita streck har man målat, även om de ser lite slitna ut på Googles gatuvy.
2.
Vid Slussen-Södermalms torg (Guldgränd): LÄNK
Här är cykeltrafiken mycket intensiv! Som väl är så finns det något refugliknande mellan körriktningana. Men varför fålar man vita streck här utan att sätta upp skyltar? Cyklisterna stannar högst ogärna, så det känns som om man går över med livet, eller i alla fall hälsan och lemmarna, som insats.
Vad är meningen med dessa vita markeringar om det inte är övergångsställen?
Det fanns något liknande vid Hornstull för en del år sedan. Där man passerade från T-baneuppgångrn till busshållplatsen. Där var sikten helt skymd om man gick mot busshållplatsen. Där fanns sådana här streck, OCH övergångsställesskylt. Cyklisterna var aningen försiktiga, men irriterade när man gick över där. Nu är platsen ombyggd och cykeltrafiken flyttade ut bland bilarna. (Förutom trottoarcyklisterna förstås.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Övergångsställe utan skylt?
Jo, i fallet övergångsställe så är den det, vilket framgår av vägmärkesförordningen och TSFS 2010:171 (men om markeringen skulle saknas är man som förare givetvis ändå skyldig att tillämpa vägmärket).643 skrev:Skylten gäller - vägmarkeringen är inte obligatorisk!
Däremot är det inte nödvändigtvis tvärtom; vid ett övergångsställe med trafiksignaler behöver inte vägmärke B3 finnas - det räcker med signalerna, även om dessa i vissa fall kan vara släckta (se VVFS 2007:305); övergångsstället är då obevakat och reglerna för obevakat övergångsställe gäller.
Hittade ett gammalt inlägg med en lite mer utförlig utredning: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =5&t=34776
Re: Övergångsställe utan skylt?
Jag tror att det helt enkelt beror på att man har inte riktigt koll.LÅ1 skrev:Varför målar och underhåller man då strecken utan att sätta upp skyltar?643 skrev:Skylten gäller - vägmarkeringen är inte obligatorisk!
Inom vägtrafiken verkar det "inte vara så noga" jämfört med t.ex. inom spårtrafiken. Vilka "hembyggda" idéer som helst tas till och man har stundtals inte riktigt koll på hur allt verkligen borde vara, verkar det som...
Re: Övergångsställe utan skylt?
Passlig utländsk skylt om sådant - OBS bilden manipulerad...Kantorn skrev:För att visa var folk kan gå över, utan att för den skull markera deras rätt att gå före bilar? För att reducera antalet fotgängare i Stockholm - på ett väldigt drastiskt sätt?LÅ1 skrev:Om det är övergångsställe målat på asfalten, men ingen skylt med Herr Gårman, hur skall det tolkas? Är det ett övergångsställe eller inte?
Enligt Transportstyrelsens webbplats så skall där vara skylt också. Varför målar då Stockholms stad övergångsmarkering utan skylt?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643