Varför upprättades detta banupplag så löjligt sent som 1951 - bara för att bränna pengar?
Var inte spåren till dåvarande Spångahallen farbara då är det möjligen förståeligt...
Jag tror mig ha viss erfarenhet vad gäller att känna igen fd banvallar - om man nu
noggrannt tog bort varje spår av spår kunde man väl ha gjort det lite snyggare och
jämnare? Uppgiften att upplaget fanns kvar till 1959 kan stödas av att Bana 1 var
färdigbyggd först 1958 - någon form av order borde finnas om upphörandet!
Men våra något äldre diggarvänner sitter säkert inne med svaret...
Minns att stora delar av fd Ängbybanan var försedd med en "snikvariant" av
avspärrningsstängsel. Det ursprungliga från 1944 bestod av rundjärn med ett
relativt lågt Gunnebostängsel fastsatt, säkerligen av en standardhöjd. T-bana
krävde rejälare don, men stängslet var i gott skick efter bara 8 år och därför
förlängde man stolparna med påsvetsade T-järn och monterade specialbeställt
stängsel lika tidigare men av bara ca en halvmeters höjd ovanför. Mästerverket
kröntes sedan av en enkel taggtråd på sedvanligt sätt.
Avspärrningen vid nämnda banupplag kan ha varit ordnat på två sätt: (1952-59)
1. Hela området inhägnas och blir en integrerad del av Tunnelbanans område
2. Låsbar grind vid utfarten
I båda fallen borde orgiginalstängslet ha kapats på en sträcka och vid
återställandet utan tvivel ha ersatts av den ännu allmänt brukliga modellen.
JAG har inget minne av något sådant men vågar absolut inte vara tvärsäker...
Har ännu inte funnit anläggningen på bild eller karta. Rälsupplag är väl inte
det första de flesta fotografer letar efter... !?
Växelnumreringskartor, matningsplaner... har tyvärr själv inga riktigt relevanta
för detta högst speciella fall. Tillståndshandlingar måste ju också finnas.
Hittills framgår det inte om anläggningen försågs med kontaktledning. Inte heller
vet jag säkert hur länge sådan fanns kvar på fd Ängbybanan.... allmännt sett har
jag en känsla av att man brukade vara ganska snabba - givetvis med vissa
undantag....
Just 1951 måste det ha varit ganska proppat med grejer överallt. Spåret till (gamla)
Ulvsundahallen var borta, spår 0 och ytterligare några halvvägs ut i Drottningholms-
vägen söder om Brommahallen var översvämmade av bl a 30 stora Örbyvagnar som
man inte riktigt hade bestämt sig för vad de skulle få för öden. Trängseln kanske
tvingade fram denna möjlighet vid Färjestadsvägen som den trots allt minst dåliga...