Hechtwagen skrev:Och hur många fasta avgånstider är det ifrån norsborg till ropsten i tidtabellen / turlistan föraren har? Pendeltågen i stockholm har angivna minuttal för alla uppehåll i förarens körplan och denna respekteras av förarna där i väsentligt högre utsträckning än i tunnelbanan!
Det beror å andra sidan på att järnväg lider av ett överdrivet kontrollbehov, gissningsvis ett arv från tiden före moderna signalsystem som nära på omöjliggör olyckor om lokförare och tågklarerare avstår från att bryta mot sådant som ATC avser skydda mot och tågvägar inte läggs så att tåg kör på banor med för dålig bärighet för tågens vikt eller liknande. På en järnväg med ett modernt signalsystem så skulle alltså tågklarerarna i princip kunna kasta tärning om vilka tågvägar de lägger utan att det blir direkt farligt - bara otroligt irriterande att tågen hamnar på fel ställen och i värsta fall kan trafiken helt låsa sig för att t.ex. två för långa tåg ankommer en driftplats de inte kan mötas vid eller liknande.
Hechtwagen skrev:Kan någon insatt i tunnelbanan förklara en enda nackdel det skulle vara att ha fasta minuttal för alla uppehåll även i tunnelbanan? Förutom att förarna skulle bli tvugna att rycka upp sig lite? Att tunnltågen från gärdet till ropsten avgår två minuter för tidigt är mer än väldigt vanligt!
Anledningen till att man inte vill ha fasta tider vid för många platser är att uppehållen tar olika lång tid från gång till gång, men i genomsnitt över flera stationer varierar den totala körtiden inklusive uppehåll sannolikt mindre (i procent av total körtid) än vad uppehållen på enskilda stationer varierar.
daniel_s skrev:Framförallt skulle det väl bli väldigt många sidor i turlistan,
BussPC! (Ja, eller motsvarande - jag kan erkänna att jag har inget minne av att ha sett hur displayen för BussPC ser ut. Däremot verkar den för spårvagnar (och åtminstone en hel del bussar) i Göteborg vara alldeles utmärkt - både vid hållplatser och under körning går det lika smidigt att avläsa hur man ligger till tidmässigt som det är att t.ex. läsa av en hastighetsmätare).
Om man gjort rätt med avseende på hur TRI och signalsystem är utformat så är hålltider på de flesta stationer i turlistan inte ett säkerhetsklassat dokument och kan därmed hanteras av vilken säkerhetsmässigt ej verifierad utrustning som helst.
daniel_s skrev:sen skulle ju många tider vara meningslösa att läsa under normala omständigheter eftersom de måste avrundas bakåt för att inte leda till onödiga uppehåll på 50 sekunder när det är lugnt i trafiken.
Varför skulle de bli meningslösa? Det är väl bara att avrunda resenärernas tidtabeller till närmaste hel minut, och sen konstaterar man att i princip alla tider är avrundade 17 sekunder framåt och då kan man också ställa den stationens klockor så att de går (ca) 17 sekunder före, så att tågen går precis när klockans minutvisare slår om.
daniel_s skrev:Jag skulle säga att det är ganska lagom många hålltider i T-banans turlistor men att efterlevnaden är dålig, vilket kan ha en pedagogisk förklaring. Under praktiken (typ 10 dagar) så är man oftast försenad, och ska man då hålla på och läsa i turlistan så blir man ju ännu mer försenad, därför vänjer man sig aldrig vid att läsa turlistan ordentligt vad beträffar mellanstationerna. Och någon uppföljning efter avslutad utbildning har ju aldrig existerat och kommer säkert aldrig att införas heller.
BussPC...
daniel_s skrev:Hechtwagen skrev:Så om förarna hade en hålltid på gärdet och höll den så skulle tidtabellen bli för tjock? Jaha det är den nivån på verksamheten?
Steg 1 för MTR borde bli att lära zombiesarna som kör i tuben att respektera avgångstiderna!
Tja, det minsta man kan begära är ju att tågen inte ska gå för tidigt från T-centralen. Då ska det automatiskt bli rätt vid Gärdet också, annars har man gjort fel i allmänhetens tidtabell.
Varför skulle man ha gjort fel i allmänhetens tidtabell?
För stationer som inte har en fast hålltid så bör tiderna givetvis anges just som cirkatider - bäst vore att ange mediantiden och den felmarginal som tågen "normal-maximalt" kan ha (d.v.s. de tider tågen får om man tittar i statistik över hur tågen faktiskt körs och ignorerar de enstaka procent av tidrapporteringar som är helt åt skogen så att säga).
Tider som anges som "avgår garanterat aldrig före" är rätt irriterande för vaneresenärer för de blir nästan alltid fel.
Tunnelbanan har väl fördelen att man rimligtvis borde ha nån färdig funktion att samla in statistik så att tiderna inte blir alltför galna. För framförallt bussar som körs utan någon "BussPC" eller liknande så kan det bli riktigt uselt. Dejavarning: På 90-talet åkte jag ofta från hållplatsen Södra Allén i Örebro i riktning söderut, och insåg att tidtabellens angivelser var "vargen kommer"-mässiga. Tidtabellen visade tiderna från "busstationen" med tillägget att körtiden därifrån är 2-5 minuter. Detta stämde aldrig i praktiken - när det var i stort sett tomt på vägarna tog det 5 minuter och när det var relativt hård trafik ett par timmar efter lunch så tog det 10 minuter. Jag ringde faktiskt länstrafiken en gång för att diskutera detta, men det var som att prata med en vägg. De hade minsann inte gjort nåt fel, tiderna var uppmätta o.s.v.... Jag undrar hur svårt det kan vara på en skala att verkligen kolla tider riktigt exakt genom att provköra med riktiga bussar nån gång mitt i natten en stillsam vardagsnatt...