A35 i Solna
Postat: tisdag 02 juli 2013 22:03
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Avståndet till InstrumentLandningsSystemet från kontaktledning verkar vara knappt 0,3 Nautiska mil.FLJ skrev:...har jag två undringar;
- Vem är huvudman för Tvärbanans förlängning till Solna_station, via Sundbyberg från Alvik ?
- Känner någon forumdeltagare till ifall den förre, eller byggprojektet inför provkörningar, informerat BMA-
flygplatsen eller myndigheten i Norrköping ?
( se föreskriften TSFS 2011:73 , fritt; om Starkström i luftledning nära radionavigeringsutrustning för flyget
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Reg ... ning/2011/
)
Frekvensbandet är väl ungefär det rätta. Vagnarna kommer att kommunicera med omvärlden via wifi, däremot kommer inte signalsystemets kommunikation med vagnen att ske med wifi-teknik.Leif Steen skrev:Instrumentet har en lång Yagiantenn. Användningen är helt säkert för att mäta radiosignaler från tåget eller för att skicka på tåget signaler (störsignaler?). Svårt att uppskatta frekvensområdet, men då signalsystemet ska använda sig av WiFi teknik så bör det väl handla om 2,1 till 2,4 GHz området.
Enligt EU förordning ska varje system uppfylla något som kallas EMC kompatibilitet, alltså att varken störa andra system med radiosignaler eller att själv bli störd.
Då signalsystemet ska kommunicera med vanlig WiFi kan jag dock inte låta bli att undra vad ger det för säkerhet och driftegenskaper?
FLJ skrev:Apropå att mäta "Radio Frequency"-störningar;
så undrar jag (medborgare) fortfarande om någon har insyn kring, då enligt tidigare forum-länk; https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... an#p281605FLJ skrev:...har jag två undringar;
- Vem är huvudman för Tvärbanans förlängning till Solna_station, via Sundbyberg från Alvik ?
Svaret på fråga ett är Stockholms läns landsting, naturligtvis.FLJ skrev:Apropå att mäta "Radio Frequency"-störningar;
så undrar jag (medborgare) fortfarande om någon har insyn kring, då enligt tidigare forum-länk; https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... an#p281605Avståndet till InstrumentLandningsSystemet från kontaktledning verkar vara knappt 0,3 Nautiska mil.FLJ skrev:...har jag två undringar;
- Vem är huvudman för Tvärbanans förlängning till Solna_station, via Sundbyberg från Alvik ?
- Känner någon forumdeltagare till ifall den förre, eller byggprojektet inför provkörningar, informerat BMA-
flygplatsen eller myndigheten i Norrköping ?
( se föreskriften TSFS 2011:73 , fritt; om Starkström i luftledning nära radionavigeringsutrustning för flyget
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Reg ... ning/2011/
)