Lite oskarpa bilder, kom lite plötsligt så det var bara att slänga upp mobilen. Vad är det för typ av mätinstrument som används på andra bilden? De som var ombord körde fram i höjd med den och kollade med varandra att det var ok.
Det ser ut som instrument för att kolla RF-störningar och magnetfält. Kan det ha med kompabilitetskontroll av vagnen och ATC/signalsystemet? Det vore ju inte så bra om ATC/signalsystemet inte tålde vagnarna eller tvärtom.
Instrumentet har en lång Yagiantenn. Användningen är helt säkert för att mäta radiosignaler från tåget eller för att skicka på tåget signaler (störsignaler?). Svårt att uppskatta frekvensområdet, men då signalsystemet ska använda sig av WiFi teknik så bör det väl handla om 2,1 till 2,4 GHz området.
Enligt EU förordning ska varje system uppfylla något som kallas EMC kompatibilitet, alltså att varken störa andra system med radiosignaler eller att själv bli störd.
Då signalsystemet ska kommunicera med vanlig WiFi kan jag dock inte låta bli att undra vad ger det för säkerhet och driftegenskaper?
Senast redigerad av Leif Steen den onsdag 03 juli 2013 15:38, redigerad totalt 2 gång.
- Vem är huvudman för Tvärbanans förlängning till Solna_station, via Sundbyberg från Alvik ?
- Känner någon forumdeltagare till ifall den förre, eller byggprojektet inför provkörningar, informerat BMA-
flygplatsen eller myndigheten i Norrköping ?
( se föreskriften TSFS 2011:73 , fritt; om Starkström i luftledning nära radionavigeringsutrustning för flyget
Leif Steen skrev:Instrumentet har en lång Yagiantenn. Användningen är helt säkert för att mäta radiosignaler från tåget eller för att skicka på tåget signaler (störsignaler?). Svårt att uppskatta frekvensområdet, men då signalsystemet ska använda sig av WiFi teknik så bör det väl handla om 2,1 till 2,4 GHz området.
Enligt EU förordning ska varje system uppfylla något som kallas EMC kompatibilitet, alltså att varken störa andra system med radiosignaler eller att själv bli störd.
Då signalsystemet ska kommunicera med vanlig WiFi kan jag dock inte låta bli att undra vad ger det för säkerhet och driftegenskaper?
Frekvensbandet är väl ungefär det rätta. Vagnarna kommer att kommunicera med omvärlden via wifi, däremot kommer inte signalsystemets kommunikation med vagnen att ske med wifi-teknik.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
- Vem är huvudman för Tvärbanans förlängning till Solna_station, via Sundbyberg från Alvik ?
- Känner någon forumdeltagare till ifall den förre, eller byggprojektet inför provkörningar, informerat BMA-
flygplatsen eller myndigheten i Norrköping ?
( se föreskriften TSFS 2011:73 , fritt; om Starkström i luftledning nära radionavigeringsutrustning för flyget
Avståndet till InstrumentLandningsSystemet från kontaktledning verkar vara knappt 0,3 Nautiska mil.
Svaret på fråga ett är Stockholms läns landsting, naturligtvis.
Med anledning av fråga två har jag två motfrågor:
- Känner du till att Transportstyrelsen är tillsyns- och tillståndsmyndighet även för järnvägs- och spårvägstrafik?
- Vad har du för anledning att tro att Transportstyrelsen inte skulle vara underrättad?
Det är väl kanske så att säkerhetsdelen i signalsystemet inte använder wifi men att man använder det i ATC-systemet för att göra det mer användbart. Om wifin störs ut, tex av olaglig radar eller andra trådlösa nätverk, så blir störningen inte större än att man kanske måste krypköra inför vissa signaler.
... men det röda instrumentet på ett gulfärgat trebent stativ är väl antagligen en höjdjämförelsemätare? Kollar man att vagnens golvhöjd stämmer med beräknat eller?