A35 i Solna

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Caza
Inlägg: 115
Blev medlem: måndag 26 januari 2004 23:36

A35 i Solna

Inlägg av Caza »

Lite oskarpa bilder, kom lite plötsligt så det var bara att slänga upp mobilen. Vad är det för typ av mätinstrument som används på andra bilden? De som var ombord körde fram i höjd med den och kollade med varandra att det var ok.

Bild

Bild

Bild

Bild
/ Nyfiken
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6904
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: A35 i Solna

Inlägg av Odd »

Det ser ut som instrument för att kolla RF-störningar och magnetfält. Kan det ha med kompabilitetskontroll av vagnen och ATC/signalsystemet? Det vore ju inte så bra om ATC/signalsystemet inte tålde vagnarna eller tvärtom.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Leif Steen
Inlägg: 387
Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: A35 i Solna

Inlägg av Leif Steen »

Instrumentet har en lång Yagiantenn. Användningen är helt säkert för att mäta radiosignaler från tåget eller för att skicka på tåget signaler (störsignaler?). Svårt att uppskatta frekvensområdet, men då signalsystemet ska använda sig av WiFi teknik så bör det väl handla om 2,1 till 2,4 GHz området.

Enligt EU förordning ska varje system uppfylla något som kallas EMC kompatibilitet, alltså att varken störa andra system med radiosignaler eller att själv bli störd.

Då signalsystemet ska kommunicera med vanlig WiFi kan jag dock inte låta bli att undra vad ger det för säkerhet och driftegenskaper?
Senast redigerad av Leif Steen den onsdag 03 juli 2013 15:38, redigerad totalt 2 gång.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
FLJ
Inlägg: 35
Blev medlem: torsdag 08 mars 2012 17:11
Ort: västra Kungsholmen

Re: A35 i Solna

Inlägg av FLJ »

Apropå att mäta "Radio Frequency"-störningar;
så undrar jag (medborgare) fortfarande om någon har insyn kring, då enligt tidigare forum-länk; https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... an#p281605
FLJ skrev:...har jag två undringar;

- Vem är huvudman för Tvärbanans förlängning till Solna_station, via Sundbyberg från Alvik ?

- Känner någon forumdeltagare till ifall den förre, eller byggprojektet inför provkörningar, informerat BMA-
flygplatsen eller myndigheten i Norrköping ?
( se föreskriften TSFS 2011:73 , fritt; om Starkström i luftledning nära radionavigeringsutrustning för flyget

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Reg ... ning/2011/
)
Avståndet till InstrumentLandningsSystemet från kontaktledning verkar vara knappt 0,3 Nautiska mil.
spårburen aviatör
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A35 i Solna

Inlägg av Tagbitaren »

Leif Steen skrev:Instrumentet har en lång Yagiantenn. Användningen är helt säkert för att mäta radiosignaler från tåget eller för att skicka på tåget signaler (störsignaler?). Svårt att uppskatta frekvensområdet, men då signalsystemet ska använda sig av WiFi teknik så bör det väl handla om 2,1 till 2,4 GHz området.

Enligt EU förordning ska varje system uppfylla något som kallas EMC kompatibilitet, alltså att varken störa andra system med radiosignaler eller att själv bli störd.

Då signalsystemet ska kommunicera med vanlig WiFi kan jag dock inte låta bli att undra vad ger det för säkerhet och driftegenskaper?
Frekvensbandet är väl ungefär det rätta. Vagnarna kommer att kommunicera med omvärlden via wifi, däremot kommer inte signalsystemets kommunikation med vagnen att ske med wifi-teknik.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
daniel_s
Inlägg: 14441
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: A35 i Solna

Inlägg av daniel_s »

FLJ skrev:Apropå att mäta "Radio Frequency"-störningar;
så undrar jag (medborgare) fortfarande om någon har insyn kring, då enligt tidigare forum-länk; https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... an#p281605
FLJ skrev:...har jag två undringar;

- Vem är huvudman för Tvärbanans förlängning till Solna_station, via Sundbyberg från Alvik ?

Huvudman för bygget var vid tidpunkten för första spänningssättning AB Storstockholms lokaltrafik, 105 73 Stockholm.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: A35 i Solna

Inlägg av Tagbitaren »

FLJ skrev:Apropå att mäta "Radio Frequency"-störningar;
så undrar jag (medborgare) fortfarande om någon har insyn kring, då enligt tidigare forum-länk; https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... an#p281605
FLJ skrev:...har jag två undringar;

- Vem är huvudman för Tvärbanans förlängning till Solna_station, via Sundbyberg från Alvik ?

- Känner någon forumdeltagare till ifall den förre, eller byggprojektet inför provkörningar, informerat BMA-
flygplatsen eller myndigheten i Norrköping ?
( se föreskriften TSFS 2011:73 , fritt; om Starkström i luftledning nära radionavigeringsutrustning för flyget

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Reg ... ning/2011/
)
Avståndet till InstrumentLandningsSystemet från kontaktledning verkar vara knappt 0,3 Nautiska mil.
Svaret på fråga ett är Stockholms läns landsting, naturligtvis.

Med anledning av fråga två har jag två motfrågor:
- Känner du till att Transportstyrelsen är tillsyns- och tillståndsmyndighet även för järnvägs- och spårvägstrafik?
- Vad har du för anledning att tro att Transportstyrelsen inte skulle vara underrättad?

http://www.transportstyrelsen.se/Jarnva ... for-tills/
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6904
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: A35 i Solna

Inlägg av Odd »

Det är väl kanske så att säkerhetsdelen i signalsystemet inte använder wifi men att man använder det i ATC-systemet för att göra det mer användbart. Om wifin störs ut, tex av olaglig radar eller andra trådlösa nätverk, så blir störningen inte större än att man kanske måste krypköra inför vissa signaler.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: A35 i Solna

Inlägg av M_M »

... men det röda instrumentet på ett gulfärgat trebent stativ är väl antagligen en höjdjämförelsemätare? Kollar man att vagnens golvhöjd stämmer med beräknat eller?
Skriv svar