Ytterligare litegranna från Lidingön...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Leif Spångberg

Ytterligare litegranna från Lidingön...

Inlägg av Leif Spångberg »

...i eftermiddags.

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Jodå, jag vet. En bild bidde ganska stor, tyvärr var jag o computoren inte överens...

Schemat lär vara; 3 vagnar om dagen. Minst 2 bilar, varav en färgmässigt står sig bra.

/Leif
Användarens profilbild
roggek

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Inlägg av roggek »

Fina bilder, Leif. Man lastar alltså vagnarna från västsidan av f d gamla verkstaden?
(Ja, nu får jag väl på tafsen av "bakåtsträvarna", men jag ser faktiskt fram emot en upprustad Lidingöbana!).
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
996

Inlägg av 996 »

Sic transit gloria mundi....

.., men ja, Lidingöbanan fortjener å bli fornyet.

Mvh Bjørn
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Re: Sv: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Inlägg av Bussmicke »

Sorgligt

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Vad kan man säga? Känns iallafall tråkigt att man inte sparar ett 3-vagnarståg för eftervärlden, vagntypen har ju tuffat på där sedan 40-talet, först originalutförande sedan i ombyggt utförande.

Som en lätt urspårning vill jag nämna att jag först jobbade på dom gamla bruna Saltsjöbadsvagnarna, sedan tog bilder på när dom höggs upp vid Saltsjö-Järla station.
Användarens profilbild
Leif Spångberg

Inlägg av Leif Spångberg »

...denna gången från idag, dvs Tisdagen 25/6 2013

Full fart med bortforslingen. 3 st om dagen stämde inte alls, troligen har närmare ett femtontal vagnar skickats vidare. Idag besåg jag lastningen av två motorvagnar. Lastningen, från framskuffandet av traktor, till dess att lastbilen drog iväg, understeg nog halvtimmen. Boggierna från motorvagnarna körs tydligen för sig, utom de från vagn 313, som skulle till Malmköping.

Det börjar se tomt ut i vagnraden...

Sista lastningen imorron ??

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

/Leif

PS Bilderna jag lade ut igår är nu lätt förminskade o rättvända. Tillomed jag insåg att de var lite föör bamsiga. DS
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Leif Spångberg skrev:Boggierna från motorvagnarna körs tydligen för sig, utom de från vagn 313, som skulle till Malmköping.
Det där kommer nog att uppröra/reta en hel del, man sparar ett par boggier istället för en hel vagn... :cheesygrin:
C12C3C3C12 skrev:Vad kan man säga? Känns iallafall tråkigt att man inte sparar ett 3-vagnarståg för eftervärlden, vagntypen har ju tuffat på där sedan 40-talet, först originalutförande sedan i ombyggt utförande.
Var inte ledsen, det finns ju ett par boggier sparade... :shock:
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

roggek skrev:Fina bilder, Leif. Man lastar alltså vagnarna från västsidan av f d gamla verkstaden?
(Ja, nu får jag väl på tafsen av "bakåtsträvarna", men jag ser faktiskt fram emot en upprustad Lidingöbana!).
Fast på västsidan av "lokstallet" och "plåtskjulet". På ÖSTsidan av fd gamla verkstaden med sin igenfyllda skjutbordsgrop...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Enligt uppgift ska Trafikeringsinstruktion Spårväg gälla under hela byggtiden. Det är alltså
fortfarande lika farligt och lika strängt förbjudet som annars att beträda banvall/bangårdar
även om det saknas spår, kontaktledning och vagnar (!) Någon annan får utveckla vofför di
gör på dette viset... :)
Särskilt anordnade vägövergångar är dock undantagna - tur det!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

643 skrev:
roggek skrev:Fina bilder, Leif. Man lastar alltså vagnarna från västsidan av f d gamla verkstaden?
Fast på västsidan av "lokstallet" och "plåtskjulet". På ÖSTsidan av fd gamla verkstaden med sin igenfyllda skjutbordsgrop...
Ja, vad dum jag är, det är emellan lokstallet och f d verkstaden...d vs på gamla vagnhallens plats före branden 1949. Då kan vi ju egentligen säga att "cirkeln är sluten"...
643 skrev:Enligt uppgift ska Trafikeringsinstruktion Spårväg gälla under hela byggtiden. Det är alltså
fortfarande lika farligt och lika strängt förbjudet som annars att beträda banvall/bangårdar
även om det saknas spår, kontaktledning och vagnar (!) Någon annan får utveckla vofför di
Nja, TRI Spårväg för Lidingöbanan har upphört enligt tagbitaren i annan tråd:
Tagbitaren skrev:Först till måndag 24/6 upphör TRI Spårväg att gälla på Lidingöbanan och då kan arbetena påbörjas.
Däremot anses nog hela f d Lidingöbanan vara en byggarbetsplats, och då är normalt tillträde förbjudet för obehöriga...
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

att TRI skulle upphöra låter inte rätt därimot så är banan nog överlämnad till HTSM
om TRI skulle upphöra att gälla så måste banägaren söka tillstånd på nytt när ombyggnaden är klar och det är en omfattande process
Hälsingborgare i själ o hjärta
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Leif A skrev:att TRI skulle upphöra låter inte rätt därimot så är banan nog överlämnad till HTSM
om TRI skulle upphöra att gälla så måste banägaren söka tillstånd på nytt när ombyggnaden är klar och det är en omfattande process
Jag citerar bara vad tagbitaren sade:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 97#p309297
och även solen har sina fläckar... :cheesygrin:
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Möjligen har byråkratin svämmat över alla bräddar - för inte så väldigt länge sedan sköttes all
inspektion och alla ärenden av EN person, järnvägsinspektör Avander. Säkerhet,underhåll,
fordon, banor, signaler osv i all oändlighet hos ALLA svenska järnvägar och spårvägar... och
det fungerade!
Skulle verkligen vilja veta om dagens supersvulstiga Transportstyrelse tillfört något som helst
utom att skapa arbetstillfällen samt skapa en illusion av att att DOKUMENTATIONEN är
ofantligt mycket viktigare än verkligheten :evil: att komplicera precis allting in absurdum
så att trafikföretagen måste hitta på smarta sätt att kringgå galenskaperna - och har man då
vunnit någonting???
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Leif A skrev:att TRI skulle upphöra låter inte rätt därimot så är banan nog överlämnad till HTSM
Därför är det lämpligt att börja NU! Pärmbärare finns väl i tillräckligt antal... :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

643 skrev:Enligt uppgift ska Trafikeringsinstruktion Spårväg gälla under hela byggtiden. Det är alltså
Nej. Meningen var väl att Tri SPV inte längre används för Lidingöbanan från och med i söndags/måndags och något annat reglemente tar över. Dock verkade meddelandet även upphäva Tri SPV på alla andra banor också av bara farten, hörde jag rykten om...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

I så fall- monumentalt klantigt - även i detta sammanhang! Men vad kan förvänta sig av en organisation
som överlevt sig själv och inte har minsta aning om vad de sysslar med? :(

Jävla dårar - säger jag bara...
Senast redigerad av 643 den onsdag 26 juni 2013 3:14, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hold your horses!

Tri betyder "trafiksäkerhetsinstruktion". Sedan ett flertal år tillbaka är det ett vanligt förfarande att vid totalupprustningar av en viss sträcka tillfälligt förklara att Tri inte gäller på den sträckan. I stället har det då utfärdats speciella instruktioner som lämpar sig bättre för "grovarbeten". Det är ju liksom ingen större mening med att tillämpa en Tri avsedd för spårtrafik när man kör hjullastare i en lergrop.

När sträckan börjar närma sig färdigställande återgår man till att tillämpa Tri; detta kräver inte i sig något godkännande så länge reglerna är tillräckliga för att hantera den nya anläggningen. Däremot kan ju själva anläggningen kräva ett nytt godkännande om den har förändrats. Denna process har exempelvis tillämpats på ett antal grenar på tunnelbanan de senaste åren. Men det finns också fall där nya anläggningar har föranlett ändringar i regelverket.

(Det finns för övrigt också en "Tri Bygg" som kan tillämpas för arbetstågstrafik på mer eller mindre färdigställda anläggningar, men det är lite utanför ämnet just nu!)
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Har erhållit divergerande uppgifter - önskar veta sanningen! (Givetvis i rent studiesyfte...)
Senast redigerad av 643 den onsdag 26 juni 2013 3:27, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

643 skrev:Har erhållit divergerande uppgifter - önskar veta sanningen!
Tagbitarens uppgift är den korrekta.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

daniel_s skrev:
643 skrev:Har erhållit divergerande uppgifter - önskar veta sanningen!
Tagbitarens uppgift är den korrekta.
Tillåter mig att i viss mån betvivla - ej sett bevis! :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Skriv svar