Övervakning

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Övervakning

Inlägg av LÅ1 »

Angående denna "nyhet": http://www.expressen.se/nyheter/natjatt ... ddelanden/
Hur övervakat Spårvägssälskapets forum är vet jag inte. Personer med koppling till branschen läser nog ett och annat utan att skriva här. Men även robotar av olika slag skannar förstås av forumet. Om FRA, NSA och andra samlar in texter från detta forum kan man ju inte veta. Förekommer vissa ord så sker det säkert, även om "vardagsintresset" är lågt.

Jag tycker HAX sammanfattar det hela bra.
HAX skrev:Det som är mest förvånande med de senaste dagarnas avslöjanden om att den amerikanska staten övervakar vad som sker på de stora internetplattformarna – det är att så många verkar vara förvånade.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Re: Övervakning

Inlägg av Odd »

Då sällskapets egna servrar ligger inom landet så påverkas dom inte direkt av USAs spioneriprogram. Däremot kan man inte garantera att e-post som skickas till eller från sällskapets granskats av spamfilter som kan omfattas av programmet. Så, det du skriver på forumet övervakas inte med mer än att de i så fall kan läsa vad gemene man kan läsa, men privata meddelanden går inte via amerikanska servrar eftersom de läses direkt på forumet och inte skickas via mail.

Har du tex en Apple-dator eller en Iphone så är det däremot ganska troligt att din kommunikation har granskats. Detta då Apple omfattas av programmet och att deras stängda rutiner inte avslöjar vilken väg meddelanden tar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Då sällskapets egna servrar ligger inom landet så påverkas dom inte direkt av USAs spioneriprogram. Däremot kan man inte garantera att e-post som skickas till eller från sällskapets granskats av spamfilter som kan omfattas av programmet. Så, det du skriver på forumet övervakas inte med mer än att de i så fall kan läsa vad gemene man kan läsa, men privata meddelanden går inte via amerikanska servrar eftersom de läses direkt på forumet och inte skickas via mail.

Har du tex en Apple-dator eller en Iphone så är det däremot ganska troligt att din kommunikation har granskats. Detta då Apple omfattas av programmet och att deras stängda rutiner inte avslöjar vilken väg meddelanden tar.
Det är väl framför allt sökrobotar som kan tänkas läsa detta forum i underrättelsesyfte. Men de hittar nog sällan, eller i princip aldrig, något här som har med tilltänkta terrordåd att göra. Fast kanske om redan begångna. (Som att köra ett tåg rakt in i ett bostadshus! :cheesygrin: :roll: )

Men som många påpekar, det är inte jag själv som avgör hur rent mjöl jag har i påsen!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:Men som många påpekar, det är inte jag själv som avgör hur rent mjöl jag har i påsen!
Mjölet kanske är rent, eller så ser det bara ut som mjöl. Det här får vi titta närmare på.

//T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Undra om spårvagnar är ett farligt ord. :)
Tryckkokare tycks vara det! I alla fall i kombination med ryggsäck!
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Tryckkokare kan ju fås att explodera om man spärrar säkerhetsventilen och ev extra propp - FARLIGT
- men aningen långsökt är det väl ändå!
Om vi alla kunde ladda ned ett program som automatiskt sköt in "terrorist" som vart tionde ord i alla
utgående meddelanden och sökningar skulle nog spionverksamheten ganska snart upphöra..."overflow",
"total error" osv :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev:Undra om spårvagnar är ett farligt ord. :)
Bäst att inte prata om Volvo PV med blinkers på taket då! ;)
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
mamma Ulla

Inlägg av mamma Ulla »

643 skrev:Tryckkokare kan ju fås att explodera om man spärrar säkerhetsventilen och ev extra propp - FARLIGT
För att inte tala om tomatburkar...!

En burk med 400 g som läggs på grillen uppnår ungefär 180 graders temperatur (ångbildningens temperatur stiger med trycket) innan den exploderar. På ett ögonblick sänks då innehållets temperatur till 100 grader, när trycket sjunker till atmosfärstryck. Det utvecklar 0,4 kg * 80 K * 4,18 kJ/kg*K = 133,76 kJ. Det är samma som att hela innehållet accelereras till 818 m/s. Hett tomatslafs och vassa burkrester far som projektiler åt alla håll. :-D
We Are Really Worried About You
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Men om du faktiskt läste hela texten på länken så ser du att hela denna story var baserat på helt felaktiga antaganden. Det var inte den sökta kombinationen av ryggsäckar, tryckkokare och bostonbombare som utgjorde anledningen till polisens besök utan att en tidigare arbetsgivare till fadern i familjen hade suspekt material i sin f d dator.

Men som med det mesta på internet, och tydligen även här på forumet (tex Kuba-incidenten och städerskan), så har folk en tendens att svälja allt med hull och hår på lösa boliner. Jag gör det själv ibland...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:
Men om du faktiskt läste hela texten på länken så ser du att hela denna story var baserat på helt felaktiga antaganden. Det var inte den sökta kombinationen av ryggsäckar, tryckkokare och bostonbombare som utgjorde anledningen till polisens besök utan att en tidigare arbetsgivare till fadern i familjen hade suspekt material i sin f d dator.
Som i sin tur utgjordes av sökningar på
Suffolk County Police Department skrev:“pressure cooker bombs” and “backpacks.”
http://www.outsidethebeltway.com/an-upd ... rch-story/
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:

Men som med det mesta på internet, och tydligen även här på forumet (tex Kuba-incidenten och städerskan), så har folk en tendens att svälja allt med hull och hår på lösa boliner. Jag gör det själv ibland...
:oops:
Det är nog typiskt. Jag läste den där texten flera dagar före det att jag la in länken här. Även då de båda tilläggen. Men det man mins är det som verkar mest suspekt med historien. Tilläggen och dess innehåll hade jag glömt.

Men det är i alla fall anmärkningsvärt att den amerikanska polisen gör ca 100 liknande hembesök i veckan.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Visst, men frågan är om det sker efter automatisk sökmotorspaning eller efter manuella anmälningar från misstänksamma medborgare!
Låst