Wennerholm och realism

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mick Dundee

Wennerholm och realism

Inlägg av Mick Dundee »

CGW har ju en vana att häva ur sig saker som oftast får beröm här inne på forumet. Ska vi för skojs skull göra en lista över hans uttalanden/planer/tankar/idéer och göra en likadan för vad som har gjorts? Låt mig få börja:

CGW::
Spårvägsnät inne i stan, första etapp från Norrmalmstorg till Hornsberg.
Tunnelbanan är färdigbyggd.
RB till Arlanda
Spårtrafik i god till Hagastaden
Tunnelbana till Nacka
Tunnelbana till Barkarby
Tunnelbana från Täby via x, y, mm till z

Minns inte så mycket på rak arm om hans svulstiga planer för TB.

Vad är gjort:
Spårväg längs Hamngatan.

Ngt mer?

Han har nu haft 7 år på sig. Tänk vad mkt han kan åstadkomma med 7 år till.

Cheers
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Användarens profilbild
Odd

Re: Wennerholm och realism

Inlägg av Odd »

Ja, under tiden så har dom ju faktiskt gjort en del:
- Tvärbanan till Solna (den är ju byggd, men leverantörerna är lite sena med vissa saker)
- Påbörja pendeltågstunneln.
- Påbörja utbyggnad av Lidingöbanan.
- Pendeltåg till Arlanda och Uppsala.
Det är lustigt nog mer än vad Sossarna lyckats med sedan.. ja, när? 1994?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Då ska vi se:

Spårvägsnät inne i stan, första etapp från Norrmalmstolinje till Hornsberg.
På gång, fast annan målpunkt än Hornsberg verkar klokare.
Stombusslinje 4 på gång liksom spv till Värtan
Och Lidingöbanan.

Ja, den som finns. Hur ska den annars definieras?

RB till Arlanda
Fortfarande bra idé.

På gång

Tunnelbana till Nacka
På gång

Tunnelbana till Barkarby
På gång

Tunnelbana från Täby via x, y, mm till z
Tveksam nytta. Mer "pang för pengarna" med Roslagsbanan till Odenplan eller City.

Jag ska hjälpa dig: Sundbyberg-Solna öppnar i oktober. Kistagrenen sätts igång 2017
Kopplingen till Saltsjöbanan vid Sickla 2014. Sparar 5 miljarder som kan användas till tunnelbana eller annat önskvärt.

Mycket uträttat på kort tid i sammanhanget. Från att ha varit oprövat kort i trafikpolitiska sammanhang har CGW visat att med visioner kommer man långt även i realisternas värld. För att inte tala om vad man kan åstadkomma i förhållande till dem som inte vill[/color]
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Nu är jag inget super-fan om herr´n och tycker att han gjort en del märkliga uttalande och annat.. Men rätt skall vara rätt.
Och Lidingöbanan.
På gång är alldeles för diffust. Möjligen kan man säga att Spårväg City är på gång först efter att tätskiktet på Sergels Torg är ordnat. Men det är väl en defineringsfråga.
Stombusslinje 4 kan jag inte kalla på gång - ännu. Spårväg till Värtan, ja, där kanske det är på gång..?
Lidingöbanan likaså. Men det är ju inget nytt, snarare underhåll så jag vet inte..
Det är svårt att förklara hans groda där. Att tunnelbanan var färdigbyggd. Han menade att inga fler grenar behövdes. Förök inte släta över decenniets groda inom lokaltrafiken tack!
RB till Arlanda
Fortfarande bra idé.

Finns nog mer akuta projekt va? Pendeltågen har ju förlängts dit.
På gång
Nej, det är knappast på gång. Mycket snack men extremt liten verkstad faktiskt.
Tunnelbana till Nacka
På gång
Tror jag ogillar det mycket diffusa uttalandet "På gång". Säger verkligen inte mycket.
Jag ska hjälpa dig: Sundbyberg-Solna öppnar i oktober. Kistagrenen sätts igång 2017
Öppnar inte Tvärbanans nya del först nästa år och året efter det till Solna Station?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Medic skrev:Öppnar inte Tvärbanans nya del först nästa år och året efter det till Solna Station?
Om allt går som "på räls" så kommer -Solna att öppnas i begränsad omfattning redan till hösten, men detaljer är inte klart än. Pga förseningen med signaleri, vagnar och ATC så är det inte omöjligt att hela rasket öppnar på riktigt så att säga samtidigt.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Medic skrev:Nu är jag inget super-fan om herr´n och tycker att han gjort en del märkliga uttalande och annat.. Men rätt skall vara rätt.
Man behöver inte vara super-fan för att ha åsikter. Det räcker bra med insikter.
Och Lidingöbanan.
På gång är alldeles för diffust. Möjligen kan man säga att Spårväg City är på gång först efter att tätskiktet på Sergels Torg är ordnat. Men det är väl en defineringsfråga.
Stombusslinje 4 kan jag inte kalla på gång - ännu. Spårväg till Värtan, ja, där kanske det är på gång..?
Lidingöbanan likaså. Men det är ju inget nytt, snarare underhåll så jag vet inte..

Spårväg City har samråd om Sergels Torg-förlängningen nu i juni. Man har inte samråd för ro skull utan för att samråda om den slutliga lösningen.
Djurgårdsbron-Värtan är framme vid Järnvägsplan. Den ställs ut i augusti. Därefter har Trafikverket att fatta beslut om godkännande. Man ställer inte ut en järnvägsplan för ro skull utan för att man vill bygga enligt den.
Stombusslinje 4 - där har Trafiknämnden uppdragit åt Trafikförvaltningen/SL att utreda en omställning till spårväg, Pengar är beviljade. Man utreder inte en sådan sak för ro skull utan för att man vill veta hur det kan gå till.
Det är svårt att förklara hans groda där. Att tunnelbanan var färdigbyggd. Han menade att inga fler grenar behövdes. Försök inte släta över decenniets groda inom lokaltrafiken, tack!

Här slätas inte. Tunnelbanan var färdigbyggd. Om nya delar ska tillkomma är det nya delar.
RB till Arlanda
Fortfarande bra idé.

Finns nog mer akuta projekt va? Pendeltågen har ju förlängts dit.

Från var då? Inte från Danderyd, Täby, Åkersberga, Vallentuna, Vaxholm. Men dessa delar av nordost ska kanske anses inte behöva anknytas till Arlanda-området eller vidare mot Uppsala? Det geniala i RB till Arlanda kommer att framstå förr eller senare.
På gång
Nej, det är knappast på gång. Mycket snack men extremt liten verkstad faktiskt.

Mycket verkstadsarbete pågår. Jag lovar Man kan höra hammarslagen.

Tunnelbana till Nacka
På gång
Tror jag ogillar det mycket diffusa uttalandet "På gång". Säger verkligen inte mycket.
Staten har till och med tillsatt en särskild förhandlingsman för just Nacka-utbyggnaden. Det gör inte staten för ro skull utan för att man vill bidra. På gång är alltså ordet för dagen.
Öppnar inte Tvärbanans nya del först nästa år och året efter det till Solna Station?
Se Odds insiktsfulla bidrag.
Ju förr dess bättre.
twr

Inlägg av twr »

Medic skrev:
Det är svårt att förklara hans groda där. Att tunnelbanan var färdigbyggd. Han menade att inga fler grenar behövdes. Förök inte släta över decenniets groda inom lokaltrafiken tack!
Han menade väl att inga nya sträckor överhuvudtaget skulle byggas inom närmsta tiden. Vilket väl var en ganska spridd uppfattning för bara några år sedan. Här kan man definitivt säga att han har ändrat sig ordentligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev:
Medic skrev:
Han menade väl att inga nya sträckor överhuvudtaget skulle byggas inom närmsta tiden. Vilket väl var en ganska spridd uppfattning för bara några år sedan. Här kan man definitivt säga att han har ändrat sig ordentligt.
Ja, det är en god egenskap att kunna ta till sig argument när det krävs. Men det förringar inte ståndpunkten för ett par år sedan, som var starkt kopplad till att tunnelbana är en av de mest kostsamma transportapparater ett samhälle kan ge sig på att bygga. Då kan man inte gödsla med sträckningar och hållplatser.

Inom närmsta tiden? Tre år. Fem år. Tio år? Man började tala tunnelbana till Nacka på allvar 2012, Kommer vi att kunna åka den innan 2022? Planeringsmässigt är den i alla fall på gång.
Ju förr dess bättre.
twr

Inlägg av twr »

Thomas Lange skrev:Ja, det är en god egenskap att kunna ta till sig argument när det krävs. Men det förringar inte ståndpunkten för ett par år sedan, som var starkt kopplad till att tunnelbana är en av de mest kostsamma transportapparater ett samhälle kan ge sig på att bygga. Då kan man inte gödsla med sträckningar och hållplatser.

Inom närmsta tiden? Tre år. Fem år. Tio år? Man började tala tunnelbana till Nacka på allvar 2012, Kommer vi att kunna åka den innan 2022? Planeringsmässigt är den i alla fall på gång.
Tidsgränsen var väl när Wennerholm har rullator, och det är ju svårt att veta när det blir! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Båda blocken har haft tid att snacka och göra något åt det tidigare, det är nu som man ställer billig spårväg mot dyr tunnelbana emot varandra.

Den främsta dumheten var väl när man planerade bana 3 och lade slutstationen vid Kungsträdgården utan att tänka på framtiden.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev:Båda blocken har haft tid att snacka och göra något åt det tidigare, det är nu som man ställer billig spårväg mot dyr tunnelbana emot varandra.

Den främsta dumheten var väl när man planerade bana 3 och lade slutstationen vid Kungsträdgården utan att tänka på framtiden.
Vad ? Förlängning mot Nacka fanns ju i planerna när bana 3 byggdes , tillika med en tänkt anslutning mot Hagsätra.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Begreppet "på gång" kan gälla för tre olika stadier eller faser:

* Den politiska fasen, där man egentligen bara diskuterar och utreder på övergripande nivå. Utan att egentligen veta om det blir något eller inte. Där är, så vitt jag förstår många av de projekt som nämns ovan. Men även detta är en viktig fas.

* Planeringsfasen. Här gör man markundersökningar, bestämmer var linjen skall gå, var stationer eller hållplatser skall ligga. Gör ritningar. Och mycket mer.

* Byggfasen. Från "första spadtaget" till trafikstart. Egentligen börjar det lite före första spadtaget, eftersom byggarbetsplatsen skall etableras och många gånger "tjuvstartar" man bygget, och sedan lägger man upp en sandhög där någon höjdare, inte sällan en politiker, för ösa ett spadtag sand från ena sidan till den andra.

Andra ser det kanske anorlunda, men det är hur jag tolkar det. :wink:

C12C3C3C12 skrev:Den främsta dumheten var väl när man planerade bana 3 och lade slutstationen vid Kungsträdgården utan att tänka på framtiden.
Man hade väl tänkt att den skulle gå till Nacka. Hur väl man hade studerat den fortsatta sträckningen vet jag inte, men tror att man var övertygad om fördelen att gå via Djurgården.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Den främsta dumheten var väl när man planerade bana 3 och lade slutstationen vid Kungsträdgården utan att tänka på framtiden.
Man hade väl tänkt att den skulle gå till Nacka. Hur väl man hade studerat den fortsatta sträckningen vet jag inte, men tror att man var övertygad om fördelen att gå via Djurgården.
Jag trodde att man tog för givet att gå via Slussen? På 60/70-talet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Lennart Petersen skrev:
C12C3C3C12 skrev:Båda blocken har haft tid att snacka och göra något åt det tidigare, det är nu som man ställer billig spårväg mot dyr tunnelbana emot varandra.

Vad ? Förlängning mot Nacka fanns ju i planerna när bana 3 byggdes , tillika med en tänkt anslutning mot Hagsätra.
--------------------------------
Alldeles riktigt. En förlängning via Djurgården och under Saltsjön till Nacka. Men det är väl inte riktigt vad som är aktuellt nu.

mvh/spårsnoken
twr

Inlägg av twr »

spårsnoken skrev:
Lennart Petersen skrev:

Alldeles riktigt. En förlängning via Djurgården och under Saltsjön till Nacka. Men det är väl inte riktigt vad som är aktuellt nu.

mvh/spårsnoken
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tunnelbane ... kholm_1965

I kartan från Tunnelbaneplan 1965 är det ganska tydligt att bana 3 skulle passera Slussen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
218

Inlägg av 218 »

Vad ? Förlängning mot Nacka fanns ju i planerna när bana 3 byggdes , tillika med en tänkt anslutning mot Hagsätra.[/quote]

mvh/spårsnoken[/quote]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tunnelbane ... kholm_1965

I kartan från Tunnelbaneplan 1965 är det ganska tydligt att bana 3 skulle passera Slussen.[/quote]

Bra länkning där twr!

Jag har för mig att alternativet slopades då dragningen utmed Skeppsbron skulle innebära att man allt för mycket kom i konflikt med Gamla Stans pålning och gamla utfyllnad och kostnaden för att bygga om och stabilisera det bedömdes som astronomiska och
faktiskt också riskabelt!

Delen T-Centralen - Kungsträdgården är ju en påbörjan på en förlängning av T Blå. Idag är ju sträckan ganska så misslyckat, den sträckningen som realt jämfört är den största kostnaden per löpmeter för någon t-banesträcka men med minst antal resenärer!

Jag tycker att det är självklart att en t-bana till Nacka (och Värmdö?) även skall trafikförsörja Östra Södermalm och Hammarby Sjöstad. Lika självklart är att man inte kan vänta 20 år med att bygga den! Trafikinfarkten i Nacka-Värmdö är redan en realitet och bostadsbyggandet accelererar allt längre ut! Vad ska man göra i 20 år tills t-banan kommer? Olika fantasier om bussbanor etc är kapacitetsmässigt och restidsmässigt samma sak som att inte göra någonting alls! Alternativet att ta en t-baneutbyggnad som gisslan för att få bygga Österleden är f. ö. politisk enfald!

218
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

218 skrev:Jag tycker att det är självklart att en t-bana till Nacka (och Värmdö?) även skall trafikförsörja Östra Södermalm och Hammarby Sjöstad. Lika självklart är att man inte kan vänta 20 år med att bygga den! Trafikinfarkten i Nacka-Värmdö är redan en realitet och bostadsbyggandet accelererar allt längre ut! Vad ska man göra i 20 år tills t-banan kommer? Olika fantasier om bussbanor etc är kapacitetsmässigt och restidsmässigt samma sak som att inte göra någonting alls! Alternativet att ta en t-baneutbyggnad som gisslan för att få bygga Österleden är f. ö. politisk enfald!
Hellre en österled som fullbordar en ringled runt stan, än Förbifarten. Det är min uppfattning. Bara den inte stör Djurgården! Men T-bana i samma tunnel verkar inte var ett bra alternativ. Möjligen skulle en förlängning av Tvärbanan upp till Ropsten eller Gasverksområdet vara realistiskt. (Men bygger man en spårtunnel bör förstås tunnelprofilen var stor nog för T-bana någon gång i en avlägsen framtid. 2070 eller så.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
218 skrev:... Alternativet att ta en t-baneutbyggnad som gisslan för att få bygga Österleden är f. ö. politisk enfald!
Hellre en österled som fullbordar en ringled runt stan, än Förbifarten. Det är min uppfattning. Bara den inte stör Djurgården!
Allt är relativt. Jag är övertygad om att om man hade byggt en pampig hängbro (eller-vad-de-nu-heter) över Saltsjön mellan Nacka och Djurgården redan på 60-talet så hade den varit ett minst lika stort och självklart landmärke för Stockholm och dess siluett i dag som Globen, Stadshuset och Klara kyrka(?) är.

Jag kan acceptera en sådan bro, helst om den byggs pampig och ikonisk. Motorvägen på den kan gå ner i tunnel direkt på Djurgårdssidan. En spårvägslänk får också plats på den och Tvärbanan skulle kunna bli nära nog en ringformad historia med en sådan länk.

Västra förbifarten i all ära, men den kan man ta bit för bit i framtiden, Österleden är viktigare!
joxsfo

Inlägg av joxsfo »

På RB har det hänt mycket under CGWs styre;
*Bro över Bergtorpsleden
*Upprustning/Handikappanpassning av befintlig vagnpark
*Dubbelspår Åkersberga-Åkers Runö
*Dubbelspår Kragstalund-Vallentuna invigs 2014!
*Dubbelspår Åkers Runö-Rydbo byggstart nyss!
*Dubbelspår Visinge - Täby Kyrkby Byggstart snart!
*Beslut om inköp av 22 nya tågsätt taget i mars
*Beslut om ny depå i Molnby
*Stockholm Ö byggs om 2015. Perrong längs spår 1. Upphöjning samt ny mittperrong spår 6/7, Bangården byggs om något för fler samtidiga tågvägar.
*Förstudie om avgrening till Arlanda ute på remiss
*Samråd pågår för ny linjesträckning via Arninge och för Dubbelspår Roslags Näsby-Visinge. Roslags Näsby byggs om och får fyra perrongspår.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

<ironi>Räknas verkligen det? Det är ju inte tunnelbanan som byggts ut!</ironi>
Skriv svar