ExpressenTV visar ett klipp med en hjort som träffar vindrutan på en buss och hamnar i bussen. (Efter sedvanlig reklam.)
Har läst eller hört om ensamma hundar tagit buss eller tåg hem när de rymt från hunddagis. Allt enligt den vanliga rutinen, men utan matte eller husse. Men det är ju inga vilda djur, och de uppför sig mer civiliserat, skulle man kunna säga.
Och så lär det förekomma någon stans att duvor vanemässigt "tjuvåker" i T-banevagnar mellan stationer i någon stad. Har glömt vilken.
Någon som har några andra exempel?
Vilda eller ensamma djur i kollektivtrafiksfordon
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Vilda eller ensamma djur i kollektivtrafiksfordon
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vilda eller ensamma djur i kollektivtrafiksfordon
Duvorna ifråga åkte mellan Farsta och Farsta Strand härom året (stad: Stockholm).
Kanske inte helt fordonsrelaterat, men på plattformen i Axelsberg bodde det en igelkott för ett par år sedan, och nere i tunnlarna vid Kungsträdgården finns någon slags exotisk grottspindel. Gnagare av allehanda slag lever ju också i tunnlarna, till blandade reaktioner från resenärer som uppmärksammar dem.
Men nej. Duvorna är nog det enda exemplet på vilda djur som faktiskt nyttjar fordonen som jag känner till från tuben.
Kanske inte helt fordonsrelaterat, men på plattformen i Axelsberg bodde det en igelkott för ett par år sedan, och nere i tunnlarna vid Kungsträdgården finns någon slags exotisk grottspindel. Gnagare av allehanda slag lever ju också i tunnlarna, till blandade reaktioner från resenärer som uppmärksammar dem.
Men nej. Duvorna är nog det enda exemplet på vilda djur som faktiskt nyttjar fordonen som jag känner till från tuben.
Re: Vilda eller ensamma djur i kollektivtrafiksfordon
Javisst ja, det var här i Stockholm som duvorna åkte T-bana. Jag har sett duvor på Östermalmstorgs perrong, men jag har antagit att de använder rulltrappsschakten både ner och upp, utan att åka med tågen.Klfh skrev:Duvorna ifråga åkte mellan Farsta och Farsta Strand härom året (stad: Stockholm).
Kanske inte helt fordonsrelaterat, men på plattformen i Axelsberg bodde det en igelkott för ett par år sedan, och nere i tunnlarna vid Kungsträdgården finns någon slags exotisk grottspindel. Gnagare av allehanda slag lever ju också i tunnlarna, till blandade reaktioner från resenärer som uppmärksammar dem.
Men nej. Duvorna är nog det enda exemplet på vilda djur som faktiskt nyttjar fordonen som jag känner till från tuben.
När det gäller Farsta - Farsta strand är ju det konstiga att ena stationen och i princip hela mellanliggande spår går utomhus. Det är bara själva stationen i Farsta strand som ligger under tak, så rent tekniskt är det inga problem för duvorna att flyga sträckan! Lata fåglar!
Spindlarna på (eller nära?) station Kungsträdgården lär ju vara unika för Sverige, så man undrar hur de tagit sig dit. Gissningen är väl via utrustningen för själva stationsutsprängningen eller annan utrustning som tidigare varit längre söder ut.
(Och apropå duvor så läste jag just i dag ett reportage om stadens jägare som skjuter sådana runt Hötorget m.fl. platser. Jag önskar att polisen skulle sätta dit de som matar fåglarna för nedskräpning. På Sergels torg förekommer det inte allt för sällan att det ligger brödsmulor på stora ytor.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vilda eller ensamma djur i kollektivtrafiksfordon
"Sakt och hjort"...
Här ser vi en fördel med delad framruta (antar jag).
P.S. jag håller med om problemet med folk som matar fåglar inne i staden, de matar duvor och även gnagare...
Vad gäller djur som åker tunnelbana så finns det väl hundar som åker ensamma med tunneltågen i Moskva?
Här ser vi en fördel med delad framruta (antar jag).
P.S. jag håller med om problemet med folk som matar fåglar inne i staden, de matar duvor och även gnagare...
Vad gäller djur som åker tunnelbana så finns det väl hundar som åker ensamma med tunneltågen i Moskva?
-
C12C3C3C12
- Inlägg: 2148
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Vilda eller ensamma djur i kollektivtrafiksfordon
Hmm för kännedom så ligger Farsta Centrum klart över jord, sedan bär det nedåt några hundra meter tills man når tunnelmynningen, mörker tills man ser skymten av dagsljus vid Farsta Strand.
Kanske man skall skjuta duvmatarna med bedövningspilar...
Kanske man skall skjuta duvmatarna med bedövningspilar...
Re: Vilda eller ensamma djur i kollektivtrafiksfordon
Regelmässigt?M_M skrev:Vad gäller djur som åker tunnelbana så finns det väl hundar som åker ensamma med tunneltågen i Moskva?
För det har ju hänt vid minst ett tillfälle även i Stockholm. Hunden ville hem. Klev av på rätt station.
Jag är väl inte så offta vid Farsta, men jag hade för mig att det bara var ett öppet schakt ner till Farsta strand, förutom när banan gick under vägar och järnväg. Men jag hade tydligen fel. Bekräftas med en koll på Google-karta. Hur som helst så är det nära ut till friska luften från Farsta strands underjordiska station. Knappast något problem för en duva att flyga ut därifrånC12C3C3C12 skrev:Hmm för kännedom så ligger Farsta Centrum klart över jord, sedan bär det nedåt några hundra meter tills man når tunnelmynningen, mörker tills man ser skymten av dagsljus vid Farsta Strand.
Kanske man skall skjuta duvmatarna med bedövningspilar...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vilda eller ensamma djur i kollektivtrafiksfordon
Nja, du hade delvis rätt, Farsta strands station ligger i en bergskärning och man har tidigare kunnat stå på plattformen och ha bar himmel över sig, men den är numera helt överdäckad så att man får en känsla av underjord.LÅ1 skrev:Jag är väl inte så offta vid Farsta, men jag hade för mig att det bara var ett öppet schakt ner till Farsta strand, förutom när banan gick under vägar och järnväg. Men jag hade tydligen fel. Bekräftas med en koll på Google-karta.