Ny t-banevagn upphandlad för SL

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Ny t-banevagn upphandlad för SL

Inlägg av Thomas Lange »

I dag, tisdag 21 maj, fattar Trafiknämnden i Stockholms läns landsting tilldelningsbeslut avseende tillverkning och leverans av nya tunnelbanefordon. De nya fordonen ska trafikera Röda linjen och trafikstart sker i februari 2017.

Efter fattat beslut presenterar trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm och trafikförvaltningens förvaltningschef Anders Lindström det vinnande anbudet och berättar mer om de nya fordonen. Detta sker med början kl 16.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Re: Ny t-banevagn upphandlad för SL

Inlägg av Thomas Lange »

Och det blev Bombardier som kommer att få leverera:

Pressmeddelande:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... nar-868578
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

Thomas Lange skrev:Och det blev Bombardier som kommer att få leverera:

Pressmeddelande:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... nar-868578
Jag lyfter på hatten för Bombardier och gratulerar! Gissningsvis skålar man nu i champagne i Västerås efter dagens tilldelningsbeslut. Låt oss hoppas att det inte blir några besvärstråkigheter efter beslutet och att man med det snaraste kan komma igång med projektet!

Och så som jag en gång skrivit: Se nu till att arbetet i relationen Trafikförvaltningen - Bombardier kommer att flyta med inställningen att BÅDA parter har gjort en bra affär! Nu sitter man ju inte längre på var sin sida av förhandlingsbordet - av det hela har det i stället blivit en gemensam baby att ta hand om på bästa sätt! Av egen erfarenhet vet jag ju att en sådan inställning ger ett bra resultat.

Tycker en förväntansfull
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
GustavS

Inlägg av GustavS »

När kan bilder av denna nya vagn tänkas bli offentliga?
well known yimby
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"Självkörande tåg i tunnelbanan" skriver svd.se
Illustrerad med C20! :? I brist på bättre, förmodar jag!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

LÅ1 skrev:"Självkörande tåg i tunnelbanan" skriver svd.se
Om man var observant vid tittandet på kvällens ABC-Nytt i TV, så kunde man se att TN-ordföranden Ghrister G W i en kort sekvens höll en ritning på C30 i format A3 i handen. Vagnen på ritningen såg ut att ha 4 vagnskorgar med boggier under ändvagnarna och Jacobsboggier under de tre lederna. Som hos X60 alltså, men med bara 4 vagnskorgar. I övrigt tycktes det som om C30 hade designmässiga drag av C20, men det kanske bara var önsketänkande från min sida! Kunde det möjligen finnas viss släktskap med C20F rent av - återstår att se?

Tids nog dyker säkert ritningar på själva konceptet upp.

Spekulerar
/Ragnar Thörnblom
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

Här är SSL Trafiknämndens pressrelease 130521 efter tilldelningsbeslutet på C30:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... map=%5B%5D

Jag tycker mig kunna se ett sakfel i texten (alternativt ett ovanligt sätt att leverera fakta), men det får läsaren klura ut själv. Inte så lätt att snabbt få ihop en annars bra release!

Meddelar
/Ragnar Thörnblom
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

RR skrev:
LÅ1 skrev:"Självkörande tåg i tunnelbanan" skriver svd.se
Om man var observant vid tittandet på kvällens ABC-Nytt i TV, så kunde man se att TN-ordföranden Ghrister G W i en kort sekvens höll en ritning på C30 i format A3 i handen. Vagnen på ritningen såg ut att ha 4 vagnskorgar med boggier under ändvagnarna och Jacobsboggier under de tre lederna. Som hos X60 alltså, men med bara 4 vagnskorgar. I övrigt tycktes det som om C30 hade designmässiga drag av C20, men det kanske bara var önsketänkande från min sida! Kunde det möjligen finnas viss släktskap med C20F rent av - återstår att se?

Tids nog dyker säkert ritningar på själva konceptet upp.

Spekulerar
/Ragnar Thörnblom
Tyckte inte det såg ut som jacobsboggier, såg mer ut som en i varje ände på varje vagnskorg. Såg även ut som om man planerar för stolar längs ena sidan, och fyrgrupper (14 fyrgrupper per vagn om jag räknade rätt) på andra. Känns faktiskt som en rätt bra lösning, då kan man förhoppningsvis få in mer folk i gångarna, och samtidigt ha relativt många sittplatser. Klippet finns på svtplay.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Re: Sv: Ny t-banevagn upphandlad för SL

Inlägg av Bussmicke »

Hoppas att vi får en vagntyp med annat utseende än C20

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

Javisst Jocke W!

Nu har jag kollat in ABC-inslaget! Mycket riktigt är det fråga om 8 st boggier under 4 st vagnskorgar, alltså 2 st boggier per vagnsdel. Samma som för ett fulltåg med CX-vagnar m.a.o. Borde medföra lägre axeltryck än hos C20, om det är fråga om en genomtänkt konstruktion och det tror jag definitivt att det är i detta fall. En liten undring är hur ledpartierna kommer att fungera i S-kurvor, men det har man alldeles säkert tänkt igenom noga - i trafikspår är ju S-kurvorna inte lika tajta som i depåerna. 24 st dörrpar per vagn (ett ovanligt sätt att speca) avser uppenbarligen 12 st på var sida i en vagn/halvtåg.

Skall bli spännande att se hur det hela kommer att bli - är f.ö. kanske en fullskaleattrapp inkluderad på del av vagnen?

Konstaterar
/Ragnar Thörnblom
twr

Inlägg av twr »

RR skrev:Här är SSL Trafiknämndens pressrelease 130521 efter tilldelningsbeslutet på C30:

Jag tycker mig kunna se ett sakfel i texten (alternativt ett ovanligt sätt att leverera fakta), men det får läsaren klura ut själv. Inte så lätt att snabbt få ihop en annars bra release!

Meddelar
/Ragnar Thörnblom
Hittar inget sakfel, men det är ju betryggande att de ska få en "medveten utformning" iallafall! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

twr skrev:
RR skrev:Här är SSL Trafiknämndens pressrelease 130521 efter tilldelningsbeslutet på C30:

Meddelar
/Ragnar Thörnblom
Hittar inget sakfel, men det är ju betryggande att de ska få en "medveten utformning" iallafall! :D
Sakfelet, eller rättare sagt sättet att specificera detaljer, gäller hur man anger antalet dörrar. Vanligen anger man antalet dörrar per vagnsida, men här anger man antalet på båda sidor tillsammans - något ovanligt i mina ögon, men egentligen inget fel.

F.ö. har jag nu tagit del av layouten mera i detalj och konstaerar att C30 på många sätt får ett mer kontinentalt stuk än tidigare vagntyper. Större andel ståplatsyta t.ex. och ett flertal säten med ryggarna mot väggarna. Skall bli spännande att se hur det blir i attrapp/första vagn!

Förklarar
/Ragnar Thörnblom
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

RR skrev:F.ö. har jag nu tagit del av layouten mera i detalj och konstaerar att C30 på många sätt får ett mer kontinentalt stuk än tidigare vagntyper. Större andel ståplatsyta t.ex. och ett flertal säten med ryggarna mot väggarna. Skall bli spännande att se hur det blir i attrapp/första vagn!
Låter spännande!
Men vi vanliga resenärer får alltså vänta i minst fyra år innan vi får chansen att beträda vagnarna.

Undra om dessa vagnar kommer att förses med (TV-)skärmar där man kan visa trafikinformation blandat med reklam. (Sådant har jag sett i Berlin.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

LÅ1 skrev:
RR skrev:F.ö. har jag nu tagit del av layouten mera i detalj och konstaerar att C30 på många sätt får ett mer kontinentalt stuk än tidigare vagntyper. Större andel ståplatsyta t.ex. och ett flertal säten med ryggarna mot väggarna. Skall bli spännande att se hur det blir i attrapp/första vagn!
Låter spännande!
Men vi vanliga resenärer får alltså vänta i minst fyra år innan vi får chansen att beträda vagnarna.

Undra om dessa vagnar kommer att förses med (TV-)skärmar där man kan visa trafikinformation blandat med reklam. (Sådant har jag sett i Berlin.)
Nja, inte för att jag vet, men det skulle förvåna mig mycket om man inte förberett sig för det i varje fall. Finns ju på många håll numera, inte bara i Europa utan också i andra världsdelar - har sett flera goda (och mindre goda också!) exempel på sådant vid olika resor.

Gissar
/Ragnar Thörnblom
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

I dagens DN.STHLM beskrivs det hur litet C30 kommer att se ut:

http://www.dn.se/sthlm/sjalvkorande-tag-i-tunnelbanan

SvD är litet mer kortfattade:

http://www.svd.se/naringsliv/sjalvkoran ... 196062.svd

Bilden upptill till höger i DN-artikeln kommer troligen ur Bombardiers designfolder, en typ av viktigt dokument som numera alltid brukar vara en bilaga i anbudet. Övriga två bilder visar vagnar ur NYCTA:s vagnpark, den ena från nätet med smalare profil och den andra (den nedre) från nätet med bredare profil.

Vad gäller möbleringen med sittade med ryggarna mot väggen, som tydligen blir möbleringssättet i en stor andel av en C30-vagn, vill jag påminna om att C20, när konceptet väl togs fram, skulle vara så flexibel att den typen av möblering skulle kunna åstadkommas genom ombyggnad. Alla stolar i C20 är också infästa enbart i väggarna och golvet är helt fritt, vilket betyder att ändrad möblering är möjlig. I så fall bör ändringen göras i mitten av vagnskorgarna, men helst inte längst ut i ändpartierna, detta eftersom vi ju vet att man annars kan få ogynnsamma lastfall m.h.t. vagnskorgarnas deformationsegenskaper. Sedan är väl axeltrycken hos mittboggierna också ett frågetecken om man ökar lastkapaciteten i C20 alltför mycket. Återstår att se hur Trafikförvaltningen kommer att se på detta.

Roligt f.ö. att se att en av mina f.d. duktiga medarbetare på Fordonsavdelningen har varit en av projektledarna för C30-upphandlingen. Det vämer en hel del i fordonshjärtat! Mycket talar nu för att detta kommer att bli ett bra vagnprojekt.

Konstaterar och spekulerar
/Ragnar Thörnblom
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Tidningarna blåser upp dethär med förarlösa tåg men det skulle ju varit infört på bana 1 när C20 och nya signalsystemet var intrimmat? Varför blev det inget och varför skulle det fungera denhär gången (tredje försöket....), Har Ragnar några minnen och tankar att delge oss?
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

Hechtwagen skrev:Tidningarna blåser upp dethär med förarlösa tåg men det skulle ju varit infört på bana 1 när C20 och nya signalsystemet var intrimmat? Varför blev det inget och varför skulle det fungera denhär gången (tredje försöket....), Har Ragnar några minnen och tankar att delge oss?
Förarlös körning med C20, alltså utan bemanning i förarhytten, var aldrig planerad (att införa det skulle dock vara möjligt gissar jag om det någonsin blir aktuellt). Men däremot kan C20 köras i s.k. ATO-mod, d.v.s. att föraren ger starttillstånd efter stationsupphåll, varefter tåget utan att föraren behöver göra något kör till nästa station och stannar i postition för öppning av dörrarna på rätt sida.

ATO-körning med C20 har varit möjlig i flera år och jag var själv med om att köra på det sättet, innan jag lämnade Fordonsavdelningen för snart 9 år sedan, alltså år 2004. I dag gäller, såvitt jag vet, att förarna på TUB 1 har full frihet att välja mellan att köra "manuellt", d.v.s. i ATC-mod eller att köra "automatiskt", d.vs. i ATO-mod. På TUB 2 och TUB 3 med det gamla signalsäkerhetssystemet (ursprungligen konstruerat i USA på 30-talet!) kan däremot i nuläget inga tåg köras i ATO-mod.

Hur många som utnyttjar ATO-mod på TUB 1 vet jag inte, men det förekommer och kan ibland märkas när man är passagerare - risken för att få "tvångsbroms" från ATC-systemet uteblir ju då, vilket innebär att resan inte blir så ryckig. Men det finns många förare som kör så skickligt och med så stor erfarenhetsmässig framförhållning i ATC-mod, att man tror att det är ATO-mod, trots att det inte är det.

Förklarar
/Ragnar Thörnblom
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

En annan intressant aspekt finns i DN.
DN skrev:Stella Fare, (Fp), 1:e vice ordförande i trafiknämnden, som drivit frågan om cyklar på tunnelbanan hårt, är mycket nöjd med de nya tågen.

– Här finns utrymme för cyklar, rullstolar, barnvagnar och packning och det kommer inte att bli proppar vid utgångarna som på dagens tunnelbana, säger hon.
Nä, men det kommer att bli proppar vid utgångarna på stationerna om man tillåter cyklar...
Jag är kraftigt emot medförande av cyklar i tunnelbanan...En cykel cyklar man på, inte släpar med i tunnelbanan!
Hoppas inte C30 kommer att förenkla Fp:s visioner om medtagandet av cyklar!
Hellre hoppas jag att man prioriterar klimat ombord och ledstänger att hålla sig i.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Skall den första beställningen om 48 tåg göra att det enbart blir C30 på bana 2? 48 tåg räcker till att tursätta 38 tåg, och en femtedel av tågen i reserv, vilket är det långsiktiga behovet av vagnreserv för underhåll och tragikreserv.

Optionen borde i så fall vara för kommande trafikutökningar.

HS
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

Henrik Schütz skrev:Skall den första beställningen om 48 tåg göra att det enbart blir C30 på bana 2? 48 tåg räcker till att tursätta 38 tåg, och en femtedel av tågen i reserv, vilket är det långsiktiga behovet av vagnreserv för underhåll och tragikreserv.

Optionen borde i så fall vara för kommande trafikutökningar.

HS
Hmm Henrik!

10 st tåg av 48 st som reserv? Alltså 20 st C30-vagnar som reserv för tågbyten och för underhåll under högtrafiktopparna (= en 1,4 km lång radda med vagnar som inte körs i trafik!), gissningsvis i så fall fördelade på 4 st vagnar som trafikreserv och 16 st som UH-reserv? Nej, så illa skall det nog på sikt inte behöva bli med tillförlitligheten hos C30. Passande nog kallar du också den av dig förmodade reserven för "tragikreserv" (häpp!) och blir det när allt kommer omkring som du tror, så är ditt ordval förvisso det rätta!

Jag för min del tror att 4 st C30-vagnar i trafikreserv och högst 6 st som UH-reserv vore rimligare, om man har totalt 96 st vagnar, m.a.o. en reserv på litet mer än 10 % (redan det i mångas ögon en hög reserv - vanligt är annars att man på många håll eftersträvar högst 5 %). Dessutom borde det i ett fortvarighetstillstånd vara en helt annan proportion mellan avställningar för avhjälpande underhåll och avställningar för intervall-/tidsbundet underhåll än det har varit och är för CX. För C20 blev det med tiden en avsevärd förskjutning av andelen UH-tid mot sådant som i förväg var planerat och därmed med färre avställningar för avhjälpande UH p.g.a. akuta fel. Och så skall det vara om vagnar fungerar och underhålls på rätt sätt! C30 borde med tiden kunna bli lika bra som C20 eller ännu bättre på den punkten. Men ett par års inkörnings- och stabiliseringstid behövs det alltid till en början för en ny vagntyp och det får man leva med.

Spekulerar
/Ragnar Thörnblom
Skriv svar