Sida 1 av 3
Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: måndag 13 maj 2013 8:31
av twr
Enligt en artikel i dagens DN vill landstinget utreda fler projekt för att vid behov snabbt kunna omfördela pengar till exempel vid överklaganden av detaljplaner.
Artikeln uppger att man ska börja utreda mer i detalj hur spårväg på linje 4 skulle kunna se ut. En första sträcka tros bli Odenplan - Hakberget, vilket möjliggör kontakt med Aga-depån. Mellan Odenplan och Tekniska högskolan förväntas starkt ökat resande när Citybanan öppnas.
En utbyggnad av den södra delen av linjen får vänta tills Västerbrons körbana har bytts ut, vilket uppges behöver ske inom tio år. Den klurigaste biten på linjens södra del uppges vara Rosenlundsgatan vid Södra station.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: måndag 13 maj 2013 10:58
av spårsnoken
twr skrev:Enligt en artikel i dagens DN vill landstinget utreda fler projekt för att vid behov snabbt kunna omfördela pengar till exempel vid överklaganden av detaljplaner.
Artikeln uppger att man ska börja utreda mer i detalj hur spårväg på linje 4 skulle kunna se ut. En första sträcka tros bli Odenplan - Hakberget, vilket möjliggör kontakt med Aga-depån. Mellan Odenplan och Tekniska högskolan förväntas starkt ökat resande när Citybanan öppnas.
En utbyggnad av den södra delen av linjen får vänta tills Västerbrons körbana har bytts ut, vilket uppges behöver ske inom tio år. Den klurigaste biten på linjens södra del uppges vara Rosenlundsgatan vid Södra station.
-------------------------------
Tråkigt att man inte kan länka till sånt som skrivs på DnPlus. Dvs. betalwebsiten.
mvh/spårsnoken
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: måndag 13 maj 2013 11:21
av Mathias Lindow
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: måndag 13 maj 2013 11:40
av Kantorn
Förlåt mig, men det står att det är långt att gå från Ringvägen. Ungefär tredjedelen så långt som från Sergels torg (linje 7) till Centralstationen. Nog katten kan folk gå tvåhundra meter... Eller är jag så fel ute?
(Att inte Djurgårdslinjen förlängs den lilla biten till Centralen ens i deras framtida utbyggnad är dock märkligt, när ändå ettan ska gå den sträckan. Turister, förortsdagis och "evenemangstömningar" är skäl till förlängningen. Onödigt byte tycks det mig. Men det kanske bara är kartritarens lilla förslag...)
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: måndag 13 maj 2013 11:45
av Kantorn
Annars är det ju bra att de har börjat komma igång (igen).
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: måndag 13 maj 2013 12:56
av twr
Kantorn skrev:Förlåt mig, men det står att det är långt att gå från Ringvägen. Ungefär tredjedelen så långt som från Sergels torg (linje 7) till Centralstationen. Nog katten kan folk gå tvåhundra meter... Eller är jag så fel ute?
(Att inte Djurgårdslinjen förlängs den lilla biten till Centralen ens i deras framtida utbyggnad är dock märkligt, när ändå ettan ska gå den sträckan. Turister, förortsdagis och "evenemangstömningar" är skäl till förlängningen. Onödigt byte tycks det mig. Men det kanske bara är kartritarens lilla förslag...)
Du ska nog inte tolka kartan så bokstavligt, sådana här kartor är alltid fulla av fel. Till exempel Spårväg City genom Frihamnen går helt fel, och linje 6, som ju ska passera Odenplan och gå genom de nya områdena vid Husarviken.
Program Spårväg City sträcker sig till 2020, ska bygga spår fram till Klarabergsviaduktens östra brofäste, ungefär vid Apoteket CW Scheele, och en ändhållplats utanför Åhléns. Här kommer både vagnar mot Djurgården (linje 7) och mot Frihamnen/Lidingö (linje 21?) att vända.
Gångavståndet vid byte till Centralen blir omkring 300 meter, vilket jag håller med om är för långt.
http://kartor.eniro.se/m/nFUZt Ändhållplatsen bör på sikt ligga på Klarabergsviadukten. Pendeltågen flyttar visserligen snart, men både fjärr- och regionaltåg och bussar blir ju kvar.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: måndag 13 maj 2013 17:35
av Tagbitaren
Det är ju bra att saken utreds, åtminstone. Förhoppningsvis med en viss realism, jag har ännu inte sett en enda seriös stråkstudie för denna sträckning. Men det kanske kommer? Det är nämligen det som är problemet med spårvägstrafik innerstadsmiljöer - kampen om gaturummet. Eller enklare uttryckt, it´s the framkomlighet, stupid! Här är det ju bra om det finns någon liten grad av samvariation mellan berörd primärkommun och SLL. Annars kanske man hamnar i samma situation som Tvärbanan kommer att hamna i vid trafikstart på Solnagrenen, när den passerar igenom Sundbybergs centrum längs Landsvägen. Jag inbjuder er alla att ta en tur med ex.vis buss nr. 509, körriktning Brommaplan, under rusningstid, så får ni se hur lång tid det tar att i blandtrafik ta sig från spårvägsbron över Mälarbanan och ned till Bällstabro.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: måndag 13 maj 2013 19:31
av Hechtwagen
Angående tätskiktet utanför Åhléns så är det fullt grävande där nu! Tror ni man passar på och lägger dit spår/förbereder för spårvägen eller tror ni man "glömmer" det?
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: måndag 13 maj 2013 20:26
av Thomas Lange
Hechtwagen skrev:Angående tätskiktet utanför Åhléns så är det fullt grävande där nu! Tror ni man passar på och lägger dit spår/förbereder för spårvägen eller tror ni man "glömmer" det?
Svar finns i Moden Stadstrafik;
http://www.modernstadstrafik.se/wp-cont ... -18-19.pdf
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: måndag 13 maj 2013 20:36
av Hechtwagen
Tackar! Fast tunnelbanan har ju TVÅ nollpunkter. I de flesta andra spårvägsstäder klarar man sig utan stoppbockar i gatuspår.

Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: måndag 13 maj 2013 20:43
av Thomas Lange
Hechtwagen skrev:Tackar! Fast tunnelbanan har ju TVÅ nollpunkter. I de flesta andra spårvägsstäder klarar man sig utan stoppbockar i gatuspår.

Svaret måste nog sökas här: Stockholm kanske (ännu) inte är en spårvägsstad? Det tar tid att lära sig bygga spårväg.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: tisdag 14 maj 2013 0:15
av C12C3C3C12
Man drog ju ner gamla L4 genom Rosenlundgatan just för att få kontakt med Stockholm Södra och dess lokaltåg, gatan är ju inte så smal, borde inte vara några problem att följa gamla L4 spår från Skanstull till Hornstull.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: tisdag 14 maj 2013 7:53
av twr
C12C3C3C12 skrev:Man drog ju ner gamla L4 genom Rosenlundgatan just för att få kontakt med Stockholm Södra och dess lokaltåg, gatan är ju inte så smal, borde inte vara några problem att följa gamla L4 spår från Skanstull till Hornstull.
Spåren i sig får säkert plats. Det handlar kanske mer om att man vill separera trafikslagen? Det gamla spårvägsnätet hade väl mycket blandtrafik?
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: tisdag 14 maj 2013 8:57
av gbd
Spåren i sig får säkert plats. Det handlar kanske mer om att man vill separera trafikslagen? Det gamla spårvägsnätet hade väl mycket blandtrafik?
Är det inte det som är meningen? Det ska väl bli en stadsspårväg av detta, inte light rail?
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: tisdag 14 maj 2013 9:00
av Kantorn
Då måste bilisterna fatta att spårvagnar har absolut företräde. Och dessutom måste bilisterna fatta att man inte ens kan stanna för att släppa av folk vid Södra station. Det blir svårt för bilisterna. De är vana att ha makten...
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: tisdag 14 maj 2013 10:17
av twr
gbd skrev:Spåren i sig får säkert plats. Det handlar kanske mer om att man vill separera trafikslagen? Det gamla spårvägsnätet hade väl mycket blandtrafik?
Är det inte det som är meningen? Det ska väl bli en stadsspårväg av detta, inte light rail?
Nej, självklart ska vi inte ha bkandtrafik! (Annat än i yttersta nödfall). Kollektivtrafiken ska komma fram och inte stå i bilköer. Vi ska inte ha någon "gullig" eller "mysig" blandning av trafikslag, som arkitekter gillar. Stockholms stomnätsstrategi är tydlig med att stomtrafiken (spårväg och stombussar) i princip ska ha eget utrymme.
Detta är inte samma sak som att vi ska ha "light rail" på stadsgator, om du med light rail menar makadam och stängsel etcetera. Vi ska ändå ha en gatuspårväg/stadsspårväg som är en del av gaturummet, gärna till exempel med grässpår, och som är en attraktiv del av staden. Det finns de som förespråkar blandtrafik när de egentligen menar gatuspårväg, men det är inte alls samma sak.
Av samma skäl som vi inte kan bygga light rail/snabbspårväg i Stockholms innerstad kan vi inte heller ha BRT. Snabbare stombussar är bra, men att kalla det för BRT är bara förvirrande.
Så, ja, om spårvägen ska gå på Rosenlundsgatan bör den få eget utrymme och biltrafiken bör ges egna körfält (vilket det alltså kanskee inte finns plats till), flyttas till andra gator (vilket kan vara svårt) eller begränsas på andra sätt.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: tisdag 14 maj 2013 10:18
av twr
Kantorn skrev:Då måste bilisterna fatta att spårvagnar har absolut företräde. Och dessutom måste bilisterna fatta att man inte ens kan stanna för att släppa av folk vid Södra station. Det blir svårt för bilisterna. De är vana att ha makten...
Exakt!
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: tisdag 14 maj 2013 10:57
av bruse
Ta bort bilarna helt från Rosenlundsgatan så är problemet löst. Varför är det ingen som vågar lösa det egentliga grundläggande problemet istället för att hitta på förtielva lösningar på ickeproblem som ändå missar orsaken.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: tisdag 14 maj 2013 11:14
av twr
bruse skrev:Ta bort bilarna helt från Rosenlundsgatan så är problemet löst. Varför är det ingen som vågar lösa det egentliga grundläggande problemet istället för att hitta på förtielva lösningar på ickeproblem som ändå missar orsaken.
Jag nämnde det ju som en möjlighet. Allra trevligast vore väl spårvägstorg/gågata framför entrén till pendeltågsstationen.
Men jag är inte tillräckligt hemma på platsen för att säkert kunna säga att detta är en bra lösning med tanke på tillgänglighet till fastigheter, ökad trafik på Ringvägen etcetera.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Postat: tisdag 14 maj 2013 11:53
av gbd
Så, ja, om spårvägen ska gå på Rosenlundsgatan bör den få eget utrymme och biltrafiken bör ges egna körfält (vilket det alltså kanskee inte finns plats till), flyttas till andra gator (vilket kan vara svårt) eller begränsas på andra sätt.
Så kanske spårvägen längs ringvägen istället?