3 tåg av 40 rullar på röda linjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
3 tåg av 40 rullar på röda linjen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5518891
Problem i Nybodadepån. Det lär bli rejält kaotiskt. Ersättningsbussar är beställda längs hela banan, men det kommer knappast finnas bussar så att det räcker.
Problem i Nybodadepån. Det lär bli rejält kaotiskt. Ersättningsbussar är beställda längs hela banan, men det kommer knappast finnas bussar så att det räcker.
Re: 3 tåg av 40 rullar på röda linjen
Jag hörde på radion om att man inte kunde ta över tåg från bana 1 till 2 av olika anledningar.
Hur är det nu, har alla vagnar på tub 1 möjlighet att använda det gamla signalsystemet eller ej? Jag har hört olika personer säga olika saker men om det är så att många av ettans vagnar inte har det så borde man kunnat informera om detta så skulle det bli slut på diskussionen.
Hur är det nu, har alla vagnar på tub 1 möjlighet att använda det gamla signalsystemet eller ej? Jag har hört olika personer säga olika saker men om det är så att många av ettans vagnar inte har det så borde man kunnat informera om detta så skulle det bli slut på diskussionen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Hur många tåg står i Mörby över natten? Var det dessa tre som var i trafik? I så fall var det första tåget som spårade ur på en olycklig sträcka. Eller kanske var det något arbetståg som spårade ut i natt?
Hur många tåg ryms bakom Mörby? Jag trodde det var något fler än tre.
Hur många tåg ryms bakom Mörby? Jag trodde det var något fler än tre.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Robban Ftm
Hej
Alla tåg på bana 1 kan användas på bana 2 det funkar hur bra som helst.
Tror väl att det ryms 6 tåg i Mörby??
Ett tåg han inte in i Nyboda innan man spårade ur och fick stå kvar i Liljeholmen, rumt kl 01:30 spårade ett tåg från verkstad/översyn 1 ur i växeln som leder ut på trafikspår och därmed blev utfartsspåren blockerade.
/Robban
Ett tåg han inte in i Nyboda innan man spårade ur och fick stå kvar i Liljeholmen, rumt kl 01:30 spårade ett tåg från verkstad/översyn 1 ur i växeln som leder ut på trafikspår och därmed blev utfartsspåren blockerade.
/Robban
-
AdrianLangemar
Det är 7 tåg som ställs upp i Mörby på vardagnätter (man kan ställa upp på plattformen också).Robban Ftm skrev:Hej
/Robban
Varför skulle MTR bry sig om att flytta över vagnar från Gröna linjen till Röda linjen? De får väl böta lika mycket för varje inställt tåg på Gröna linjen som på Röda linjen?
Betyder det att det hade varit fler tåg ute om Nyboda blockerats en natt efter vardag i stället för natt efter söndag?AdrianLangemar skrev:Det är 7 tåg som ställs upp i Mörby på vardagnätter (man kan ställa upp på plattformen också).
Ännu bättre hade det förstås varit om Norsborgshallen, eller vad den kommer att heta, hade varit i full drift. Men för att det skall vara bra så måste förstås alla tåg ut. Det är väl trångt ändå!
Det är inte första gången som man har haft problem med att få ut tågen ur hallarna. Ibland har det berott på strömavbrott. Men blockerat spår har väl också förekommit. Tänk om spåren ut till Aspudden gått en helt annan väg än spåren till Liljeholmen. Eller om det funnits spår till Midsommarkransen.
På den gamla goda(?) tiden när SL var SL så hade man ett totalansvar för trafiken och skulle alltså ha fördelat resurserna så jämt som möjligt?AdrianLangemar skrev:Varför skulle MTR bry sig om att flytta över vagnar från Gröna linjen till Röda linjen? De får väl böta lika mycket för varje inställt tåg på Gröna linjen som på Röda linjen?
A) det kanske fanns några fler tåg driftdugliga än vad som absolut behövs (vagnreserv, ovanligt få som väntar på service o.s.v.)AdrianLangemar skrev:Varför skulle MTR bry sig om att flytta över vagnar från Gröna linjen till Röda linjen? De får väl böta lika mycket för varje inställt tåg på Gröna linjen som på Röda linjen?
B) om felet pågick efter rusningen så kunde "insatstågen" på gröna banan rullat över till röda banan istället för ha parkerats, och därmed minska antalet inställda tåg.
Precis!AdrianLangemar skrev:Varför skulle MTR bry sig om att flytta över vagnar från Gröna linjen till Röda linjen? De får väl böta lika mycket för varje inställt tåg på Gröna linjen som på Röda linjen?
Odd skrev:Jag hörde på radion om att man inte kunde ta över tåg från bana 1 till 2 av olika anledningar.
Eftersom växlarna på Kungsleden används i så liten utsträckning, så gissar jag på att man "inte ville flytta över tåg från bana 1 till 2", av den enkla anledningen att man riskerade en ny urspårning mellan Slussen och Gamla Stan, och därmed ett totalt trafikkaos...
Bussar är flexiblare, ännu bättre är om spårgeometrin byggdess om i Nybodadepån...Får en känsla av att kurvradierna och växlarna är avsedda för spårvagnar än C20 ibland...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
I en sådan här situation tror jag nog att man försöker hitta en så bra lösning som möjigt. Hade man kunnat få ut fler tåg på röda linjen genom att låna från gröna så hade ju både mängden resegarantiärenden minskat och kanske behovet av ersättningsbussar. Rent företagsekonomiskt hade man nog snarast alltså vunnit på en sådan lösning.
Nu var det väl så att man hade en rätt positiv prognos för när det skulle vara avhjälpt i alla fall. Hade problemet kvarstått efter rusningen är det väl ändå möjligt att man börjat fundera i de banorna. Men som antytts här, så där väldigt kreativa har man väl aldrig varit i sådana här situationer. Jag tror aldrig - vare sig på SL-tiden eller nu när det är en privat entreprenör att man hittat speciellt smarta lösningar i samband med utsättningsproblem.
Men det är en rad praktiska problem förknippade med att flytta över tåg till en annan bana - om det är på kort varsel. Idén att samla trafikledningen för alla tunnelbanesystemen är väl därför en bra lösning. Det skulle nog underlätta sådana manövrar. Risken för urspårning vid Söderströmsbron är väl inte så stor. Däremot tar det ju lite tid att flytta över vagnar - och det skulle stoppa upp övriga trafiken på gröna linjen, och säkert skapa förseningar där.
Sedan får vi inte glömma att det måste finnas förare att köra tågen också och tågen ska plockas ut ur depån etc. Oftast kör ju förarna bara på en bana idag. Rent utbildningsmässigt är det väl ingen skillnad, men det är väl kanske ändå så att man inte utan planering vill låta ett gäng förare köra på en bana de inte är vana att köra på. Kunskaperna lär väl vara lite rostiga, även om man fått lära sig de olika signalsystemen.
Hur stort problem det ovanstående är, är väl bara spekulationer. Hur som helst är det väl dock så att det är en ganska stor apparat att flytta tåg mellan linjer och det är ju inte bara att ta vilka tåg som helst på gröna linjen. Jag tror faktiskt ibland att det kan vara bättre att det är kaos på en bana, än att det är det på två. I morgonrusningen har ju gröna linjen också ett ganska komplext mönster att det är lite svårare att plocka ut förstärkningstågen - även om man förstås kunde ha tagitt dem som bara går från Hässelby till Högdalen. Men att få ut förare dit och hinna köra ut dem på röda linjen skulle ta en rätt ansenlig tid.
Någon större effekt av att köra över tåg från gröna linjen (om man inte skulle orsaka totalt kaos där också) tror jag nog man skulle få ungefär samtidigt med när trafiken började komma igång på röda linjen.
I det här fallet tycker jag nog alltså att det var rätt beslut att inte göra en sådan lösning. Hade man bedömt att det skulle röra sig om problem att få ut vagnarna för resten av dagen, hade det väl dock varit en helt annan sak. Då hade nog en sådan lösning varit värd att pröva. Antagligen skulle man väl i sådana fall också tagit några vagnar från bana 3. Då hade man ju faktiskt klarat att upprätthålla tio-minuterstrafik på alla linjerna i systemet + ett fåtal extravagnar.
Nu var det väl så att man hade en rätt positiv prognos för när det skulle vara avhjälpt i alla fall. Hade problemet kvarstått efter rusningen är det väl ändå möjligt att man börjat fundera i de banorna. Men som antytts här, så där väldigt kreativa har man väl aldrig varit i sådana här situationer. Jag tror aldrig - vare sig på SL-tiden eller nu när det är en privat entreprenör att man hittat speciellt smarta lösningar i samband med utsättningsproblem.
Men det är en rad praktiska problem förknippade med att flytta över tåg till en annan bana - om det är på kort varsel. Idén att samla trafikledningen för alla tunnelbanesystemen är väl därför en bra lösning. Det skulle nog underlätta sådana manövrar. Risken för urspårning vid Söderströmsbron är väl inte så stor. Däremot tar det ju lite tid att flytta över vagnar - och det skulle stoppa upp övriga trafiken på gröna linjen, och säkert skapa förseningar där.
Sedan får vi inte glömma att det måste finnas förare att köra tågen också och tågen ska plockas ut ur depån etc. Oftast kör ju förarna bara på en bana idag. Rent utbildningsmässigt är det väl ingen skillnad, men det är väl kanske ändå så att man inte utan planering vill låta ett gäng förare köra på en bana de inte är vana att köra på. Kunskaperna lär väl vara lite rostiga, även om man fått lära sig de olika signalsystemen.
Hur stort problem det ovanstående är, är väl bara spekulationer. Hur som helst är det väl dock så att det är en ganska stor apparat att flytta tåg mellan linjer och det är ju inte bara att ta vilka tåg som helst på gröna linjen. Jag tror faktiskt ibland att det kan vara bättre att det är kaos på en bana, än att det är det på två. I morgonrusningen har ju gröna linjen också ett ganska komplext mönster att det är lite svårare att plocka ut förstärkningstågen - även om man förstås kunde ha tagitt dem som bara går från Hässelby till Högdalen. Men att få ut förare dit och hinna köra ut dem på röda linjen skulle ta en rätt ansenlig tid.
Någon större effekt av att köra över tåg från gröna linjen (om man inte skulle orsaka totalt kaos där också) tror jag nog man skulle få ungefär samtidigt med när trafiken började komma igång på röda linjen.
I det här fallet tycker jag nog alltså att det var rätt beslut att inte göra en sådan lösning. Hade man bedömt att det skulle röra sig om problem att få ut vagnarna för resten av dagen, hade det väl dock varit en helt annan sak. Då hade nog en sådan lösning varit värd att pröva. Antagligen skulle man väl i sådana fall också tagit några vagnar från bana 3. Då hade man ju faktiskt klarat att upprätthålla tio-minuterstrafik på alla linjerna i systemet + ett fåtal extravagnar.
Nu yrar du allt, de där växlarna används dagligen! Jag kan minnas ett antal trafikdagar då man vid svåra störningar på T-bana 2 lånat tågsätt akut från ettan. De har då körts ut från Vällingby resp Högdalen av en förare från T-bana 1, och sedan har tvåans förare tagit över vid Slussen.roggek skrev:Eftersom växlarna på Kungsleden används i så liten utsträckning, så gissar jag på att man "inte ville flytta över tåg från bana 1 till 2", av den enkla anledningen att man riskerade en ny urspårning mellan Slussen och Gamla Stan, och därmed ett totalt trafikkaos...
Det hade säkert gått utmärkt att låna vagnar även denna gång, så jag hoppas att man hade ett mycket bra skäl till att inte göra det. Vad som kan strula till det är att det kan vara brist på förare - de som börjar i hallen med de allra första tågen är ju i hallen, och de andra har ju som regel räknat med att ta T-banan till jobbet och går det då inga tåg alls så är de utspridda över stan på olämpliga ställen.
Jag kan inte på rak arm komma ihåg någon urspåring med tunneltåg i dessa växlar, däremot vet jag ett par tillfällen då korta tåg blivit stående spänningslösa sedan alla strömavtagare hamnat utanför strömskenan.
Observera att med det skämtsamma uttrycket "Kungsleden" avses den sammanhängande växelgatan från ena spåret på T-bana 1 och över alla fem spåren till det andra! Om man bara kör över till ett intilliggande spår kallas det vanligtvis inte för Kungsleden.
-
AdrianLangemar
Vardagnätter innebär nätter före vardag. Alltså 7 tåg i detta fall. På helgnätter är det bara 6 tåg plattformen används för trafiktågen. De tågen som går ut från gå ut från Mörbydepån har varit 5.02, 5.17, 5.56, 6.51, 7.01, 7.11 och 7.21 de flesta tidtabellsperioder. Att det bara var 3 tåg i trafik vid tidpunkten då artikeln skrevs kanske beror på att man inte ens har brytt sig om att skicka förare till Mörbydepån andra tider än de vanliga?LÅ1 skrev:Betyder det att det hade varit fler tåg ute om Nyboda blockerats en natt efter vardag i stället för natt efter söndag?AdrianLangemar skrev:Det är 7 tåg som ställs upp i Mörby på vardagnätter (man kan ställa upp på plattformen också).
Nej, jag tror inte att det sitter någon människa och "inte bryr sig om" att transportera sysslolösa förare till den plats där tågen finns. På sin höjd kan man väl anklaga någon för att inte ha prioriterat det. Bemanningen är ju lite begränsad på nätterna och mycket kraft går åt till själva händelsen. I princip kan man förstås skicka ut taxibilar för att hämta folk i bostaden men det kräver att någon avdelas till just detta och om det är något jag ska gissa så är det att man inte hade så många att "avdela" till saker...
- Tgoj gubben
Att spårgeometrin i Nybodadepån inte är den bästa och ser ut att vara avsedda för spårvagnar kan bero på att Nybodadepån från början byggdes för spårvagnar. Tror det är samma spårplan nu som då på de flesta ställen på depåområdet.Eftersom växlarna på Kungsleden används i så liten utsträckning, så gissar jag på att man "inte ville flytta över tåg från bana 1 till 2", av den enkla anledningen att man riskerade en ny urspårning mellan Slussen och Gamla Stan, och därmed ett totalt trafikkaos...
Bussar är flexiblare, ännu bättre är om spårgeometrin byggdess om i Nybodadepån...Får en känsla av att kurvradierna och växlarna är avsedda för spårvagnar än C20 ibland...
Mvh TGOJ gubben!
Nej inte alls! Nybodahallen kan sägas ha byggts kring Brännkyrkahallen och spårvagnarna huserade i den mittre delen med utfart på Hägerstensvägen enkelt uttryckt. Nuvarande spår för tunnelbanan fanns inte undantaget de spår som senare tillkom och som löper in i den gamla hallen. Däremot så är ju förstås utrymmet begränsat vilket gav märkliga radier på sina ställen, nuvarande in-/utfartsspår var då hallen öppnades så snäva på sina ställen att det förekom självavkoppling av ut-/inryckande tåg då hallen var ny vilket man lyckades komma tillrätta med.Tgoj gubben skrev:Att spårgeometrin i Nybodadepån inte är den bästa och ser ut att vara avsedda för spårvagnar kan bero på att Nybodadepån från början byggdes för spårvagnar. Tror det är samma spårplan nu som då på de flesta ställen på depåområdet.Eftersom växlarna på Kungsleden används i så liten utsträckning, så gissar jag på att man "inte ville flytta över tåg från bana 1 till 2", av den enkla anledningen att man riskerade en ny urspårning mellan Slussen och Gamla Stan, och därmed ett totalt trafikkaos...
218
Att flytta över tåg från ettan till tvåan i rusningstrafik, hur smart är det? Med tanke på att varje tåg är fullpackat känns det inte som någon smart idé att plocka bort tåg.
Det blir väl i och för sig lika många tåg som saknas i båda fallen. Men fördelar man tågen på båda banorna så behövs det ju ersättnings- eller förstärkningsbussar på fler håll. Är kanske trots allt bättre att ha riktigt stora problem, i princip ingen trafik alls, på en bana än stora problem på två banor.BSB101 skrev:Att flytta över tåg från ettan till tvåan i rusningstrafik, hur smart är det? Med tanke på att varje tåg är fullpackat känns det inte som någon smart idé att plocka bort tåg.
Nej, det är det inte. En morgonrusning på T-bana 1 utan insatståg (12-minuterstrafik) är inte kul, men fullt möjligt att köra, det vet man för det händer ju då och då. Att däremot ha hela T-bana 2 utslagen är just "riktigt stora problem".LÅ1 skrev:Det blir väl i och för sig lika många tåg som saknas i båda fallen. Men fördelar man tågen på båda banorna så behövs det ju ersättnings- eller förstärkningsbussar på fler håll. Är kanske trots allt bättre att ha riktigt stora problem, i princip ingen trafik alls, på en bana än stora problem på två banor.BSB101 skrev:Att flytta över tåg från ettan till tvåan i rusningstrafik, hur smart är det? Med tanke på att varje tåg är fullpackat känns det inte som någon smart idé att plocka bort tåg.
"Fullt möjligt att köra", ja men räcker det till? Det kanske det gör. I så fall är det bättre att fördela tågen mellan banorna. Jag har annars uppfattat det som om bara ett enstaka saknat tåg blir ett stort problem under max-timmen. Men en del av problemet är väl också att fylla hela tåget, inte bara första och sista vagnen.daniel_s skrev:Nej, det är det inte. En morgonrusning på T-bana 1 utan insatståg (12-minuterstrafik) är inte kul, men fullt möjligt att köra, det vet man för det händer ju då och då. Att däremot ha hela T-bana 2 utslagen är just "riktigt stora problem".LÅ1 skrev:Det blir väl i och för sig lika många tåg som saknas i båda fallen. Men fördelar man tågen på båda banorna så behövs det ju ersättnings- eller förstärkningsbussar på fler håll. Är kanske trots allt bättre att ha riktigt stora problem, i princip ingen trafik alls, på en bana än stora problem på två banor.BSB101 skrev:Att flytta över tåg från ettan till tvåan i rusningstrafik, hur smart är det? Med tanke på att varje tåg är fullpackat känns det inte som någon smart idé att plocka bort tåg.
Fast om man beräknar att den totala kapaciteten inte räcker till, tror jag nog också att det är bättre att koncentrera till vissa linjer. I annat fall kommer ju inte kapaciteten att räcka till alls på någon bana.LÅ1 skrev: "Fullt möjligt att köra", ja men räcker det till? Det kanske det gör. I så fall är det bättre att fördela tågen mellan banorna. Jag har annars uppfattat det som om bara ett enstaka saknat tåg blir ett stort problem under max-timmen. Men en del av problemet är väl också att fylla hela tåget, inte bara första och sista vagnen.
Man skulle ju här behöva haft en specialtidtabell på gröna och blåa linjen för att få kapaciteten att räcka till. Problemet är ju att det inte bara är att ta bort vartannat tåg på gröna linjen. Då måste man planera ganska ordentligt innan i alla fall. Detta då ju grenarna har olika längd och det är tio-minuterstrafik på de olika linjerna (+ extratåg) västerifrån. Det skulle alltså bli kaos efter ett tag om man försökte ta bort vartannat tåg - såvida man inte också ändrar destionationen och hela tiden har koll på så¨att tåg kan gå med viss regelbundenhet i motriktningen.
Resultatet blir ju lätt annat att man istället får tre tåg i rad på gröna linjen som är inställda - och då kommer inte kapaciteten att räcka till - dessutom kommer det bli så mycket folk på vissa stationer så att man då helst behöver stoppa flödet.
Men om man vetat om i god tid innan att det inte under morgondagen skulle gå att köra några tåg på röda linjen, ja, då skulle man ju kunna köra med specialtidtabell (finns väl sådan för vissa dar före helgdag). Då skulle det bli trångt, men trafiken skulle fungera på samtliga banor. Min erfaranhet är nämligen att har det dröjt ett tag innan nästa tåg, så har resenärerna en större förmåga att sprida ut sig. Är det riktigt fullt, brukar det alltså bli fullt i alla vagnar och flertalet brukar komma med.
Däremot hade det förstås varit lätt att flytta över avgångarna mellan Hässelby och Högdalen till röda. Det hade knappast orsakat några större problem. Inte heller om det varit i eftermiddagsrusningen då ju förstärkningstågen inte är integrerade i den övriga tabellen (förutom de tre extra vagnarna på 18 - men de skull ha behövt ändå)
Men frågan är som sagt hur fort man lyckas lösa detta med specialtidtabell, utan att trafiledningen ska få en omöjlig uppgift att hantera....
-
AdrianLangemar
Det är 2013 nu. Dagens datorer kan lösa den uppgiften på några sekunder.spårlasse skrev:Men frågan är som sagt hur fort man lyckas lösa detta med specialtidtabell, utan att trafiledningen ska få en omöjlig uppgift att hantera....