För övrigt anser jag att... (1)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
För övrigt anser jag att... (1)
... alla kollektivtrafikbetalsystem i Sverige skulle vara kompatibla med varandra.
Alltså inte ett kollektivnät för hela landet, men att man kunde betala med samma kort med respektive läns taxa. Ungefär som i Skåne, Blekinge, Kronoberg m fl län.
Alltså inte ett kollektivnät för hela landet, men att man kunde betala med samma kort med respektive läns taxa. Ungefär som i Skåne, Blekinge, Kronoberg m fl län.
Professionell tyckare
Re: För övrigt anser jag att... (1)
Ungefär som att ha samma valuta i samma union: ävrå.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ja, ungefär, men inte riktigt.bruse skrev:Ungefär som att ha samma valuta i samma union: ävrå.
Professionell tyckare
Jo samma sak. En valuta, men olika priser.
Men att påstå det är att säga att vi har samma valuta i hela Sverige, men olika priser. Precis som Euro. Så jag förstår inte resonemanget.bruse skrev:Jo samma sak. En valuta, men olika priser.
Snarare är jämförelsen bättre om du säger att det är som Mastercard: ett betalsätt, olika valutor.
Professionell tyckare
Samma sak har inte samma pris i Sverige. Räcker att jag jämför Arlas mjölkpris mellan Konsum och Ica hemma så skiljer det nästan en krona. Och det är SEK som gäller i båda butikerna.
Ska bara flika in Kantorn, att vi är samstämmiga vad gäller dit ursprungspåstående! 

Ja, det är det jag menar. Vi har samma valuta i hela Sverige, men inte samma pris.bruse skrev:Samma sak har inte samma pris i Sverige. Räcker att jag jämför Arlas mjölkpris mellan Konsum och Ica hemma så skiljer det nästan en krona. Och det är SEK som gäller i båda butikerna.
Ja, det verkar såbruse skrev:Ska bara flika in Kantorn, att vi är samstämmiga vad gäller dit ursprungspåstående!

Professionell tyckare
Om jag inte minns fel så hade tio län eller så, utom tex Göteborgs innerstad och Stockholm, samarbete så att man kunde använda de andra länens motsvarande värdekort. Jag använde denna funktion nån gång på 90-talet när jag åkte kollektivt ner till Blekinge nästan hela vägen på samma kort.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det är det jag menar. Periodkort är det mer kört med, men just dessa "reskassekort" funkar här. Kalmar är inte med, jag tror att Jönköping och Halland och möjligen Östergötland är med. Någon här vet säkert bättre.Odd skrev:Om jag inte minns fel så hade tio län eller så, utom tex Göteborgs innerstad och Stockholm, samarbete så att man kunde använda de andra länens motsvarande värdekort. Jag använde denna funktion nån gång på 90-talet när jag åkte kollektivt ner till Blekinge nästan hela vägen på samma kort.
Professionell tyckare
Ja, scanpointsystemet finns till och med kvar på enstaka ställen i landet (t.ex. Örebro län).Odd skrev:Om jag inte minns fel så hade tio län eller så, utom tex Göteborgs innerstad och Stockholm, samarbete så att man kunde använda de andra länens motsvarande värdekort. Jag använde denna funktion nån gång på 90-talet när jag åkte kollektivt ner till Blekinge nästan hela vägen på samma kort.
Om man var tillräckligt obstinat så kunde man åka från avkrokar långt in i Örebro län, vidare med Kinnekulletåget till Göteborg och sen Öresundståg till Köpenhamn på samma scanpointkort.
Jag har faktiskt aldrig åkt Kinnekulletåget med Scanpointkort men jag har åkt en hel del i Malmö och på Öresundstågen med mitt "Örebro-Scanpointkort".

-
Började inte ett nationellt gemensamt "system" införas för 5-6 år sedan? Jag har för mig att det hette något i stl med det "nationella reskortet", och att SL Access redan är kompatibelt med denna teknik. Således borde även Västtrafik ha det. Och även BIMS i övriga Mälardalen+Dalarna lär bli kompatibelt.
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Jag har försökt använda mitt reskassa-kort från Kronoberg i Stockholm. Det gick inte, men det kanske går nu?
Professionell tyckare
Jag tror nog att de tekniska förutsättningarna finns. Den rent tekniska delen att "läsa" kortet till maskinen lär ju vara rätt likartad (skulle jag tro) mellan trafikhuvudmännens olika system. Troligen är väl också själva informationen strukturerad på samma sätt (rent datamässigt).
Däremot måste ju alla apparater sedan programmeras för att klara alla varianter av betalsystem etc - och då börjar det bli problematiskt. Man måste ju också ha en gemensam databas för att hantera all information - eller iaf måste datasystemen för de olika trafikmyndigheterna då kunna kommunicera med varandra.
Det är säkerligen alltså en rätt hög kostnad för att införa. Och vem vill betala relativt högra utvecklingskostnader för något som ändå ger rätt liten vinst för "den vanliga resenären"?
Tror nog det är något man kommer få behöva arbeta med en hel del alltså innan vi får se det i realiteten. Men jag har nog också förstått det som att det varit en ganska uttalad tanke.
Däremot måste ju alla apparater sedan programmeras för att klara alla varianter av betalsystem etc - och då börjar det bli problematiskt. Man måste ju också ha en gemensam databas för att hantera all information - eller iaf måste datasystemen för de olika trafikmyndigheterna då kunna kommunicera med varandra.
Det är säkerligen alltså en rätt hög kostnad för att införa. Och vem vill betala relativt högra utvecklingskostnader för något som ändå ger rätt liten vinst för "den vanliga resenären"?
Tror nog det är något man kommer få behöva arbeta med en hel del alltså innan vi får se det i realiteten. Men jag har nog också förstått det som att det varit en ganska uttalad tanke.
Men det funkar ju i södra Sverige. Varför skulle det då vara så svårt? Jag inser vad du säger om omprogrammering, men jag tror inte det är de abnorma kostnader du talar om.spårlasse skrev:Det är säkerligen alltså en rätt hög kostnad för att införa. Och vem vill betala relativt högra utvecklingskostnader för något som ändå ger rätt liten vinst för "den vanliga resenären"?
Professionell tyckare
Nej inte några abnorma. Men i södra Sverige har man säkert tänkt på det från början, och då är det ju en marginell kostnad. Att göra det i efterhand är alltid dyrare. Man måste ju se till att det inte uppstår några konflikter etc.Kantorn skrev:Men det funkar ju i södra Sverige. Varför skulle det då vara så svårt? Jag inser vad du säger om omprogrammering, men jag tror inte det är de abnorma kostnader du talar om.spårlasse skrev:Det är säkerligen alltså en rätt hög kostnad för att införa. Och vem vill betala relativt högra utvecklingskostnader för något som ändå ger rätt liten vinst för "den vanliga resenären"?
Sedan är det väl alltid så att alla kostnader måste ha en budgetpost och någon måste vilja betala. Sådant kan stoppa saker rätt långt också. Även om det inte rör sig om några större summor.
När det gäller SL:s del misstänker jag också att man har behövt ägna så mycket tid och kraft att få det att fungera, att man nog inte har mäktat med det för tillfället.
När det gäller SL så tror jag att de vill uppfinna hjulet på nytt varenda gång, och därför tycker att deras idéer är mycket bättre än andras. Och får för allt i världen inte göras kompatibelt med något annat. Men jag är väl fördomsfull.spårlasse skrev:Nej inte några abnorma. Men i södra Sverige har man säkert tänkt på det från början, och då är det ju en marginell kostnad. Att göra det i efterhand är alltid dyrare. Man måste ju se till att det inte uppstår några konflikter etc.Kantorn skrev:Men det funkar ju i södra Sverige. Varför skulle det då vara så svårt? Jag inser vad du säger om omprogrammering, men jag tror inte det är de abnorma kostnader du talar om.spårlasse skrev:Det är säkerligen alltså en rätt hög kostnad för att införa. Och vem vill betala relativt högra utvecklingskostnader för något som ändå ger rätt liten vinst för "den vanliga resenären"?
Sedan är det väl alltid så att alla kostnader måste ha en budgetpost och någon måste vilja betala. Sådant kan stoppa saker rätt långt också. Även om det inte rör sig om några större summor.
När det gäller SL:s del misstänker jag också att man har behövt ägna så mycket tid och kraft att få det att fungera, att man nog inte har mäktat med det för tillfället.
Professionell tyckare
-
Har kortet i Kronoberg samma symbol med de tre pilarna som på det gula SL-kortet ovan?Kantorn skrev:Jag har försökt använda mitt reskassa-kort från Kronoberg i Stockholm. Det gick inte, men det kanske går nu?
Ja se där! Då bör det funka! Undrar just vad jag har för standardresa?
Professionell tyckare