Jag väljer att starta en ny tråd eftersom det annats orsakar skrik om ämnesflykt i andra trådar.
Jag ifrågasätter nyttan med Access-systemet då man egentligen enbart har flyttat över samma funktion som det gamla magnetkort/rems-systemet till ett elektroniskt kort. Detta har egentligen inte gett någon större extra nytta men kostar mycket pengar och innebär en hög miljöbelastning.
Miljöbelastning undrar du? Jo, om man ser hur stor miljöbelastningen är om man jämför de pappersprodukter som det gamla systemet bestod av, med det nya, där plastkort och maskiner transporteras över hela jorden. Det totala avtrycket torde vara högre med det nya. Papper är återvinningsbart och till stora delar klimatneutralt men plastkort innehållandes olja, metaller och sällsynta jordmetaller utgör en om än liten, men dock en miljöbov i jämförelse.
Sen ur användarsynpunkt så är det gamla systemet överlägset det nya.
Anser jag då att man borde ha fortsatt med det gamla systemet då?
Nej, tvärtom, man skulle ha tagit nya grepp och koncept till sig och inte bara implementerat de gamla korten och kupongerna på ett nytt media.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen, systemet skall vara uppbyggt så att du som kund endast behöver se till att det finns pengar på kortet för nästa resa. Sedan skall systemet sköta om resten. Punkt! Varje kort skall användas av en person endast. Vill man åka flera på samma kort så får man finna sig att ha sitt eget kort. Kortet innehåller information om kundens födelseår och ev rabattförhållanden. Med enbart detta på kortet så kan man utforma resten av systemet hur man vill, en eller flera zoner, lågtrafikrabatt mm. Systemet blir extremt lätt att använda och att överskåda.
Sen kan man tänka sig funktioner på kortet för visualisering av kortinnehållet och tex rabattnivå. Detta kan man kanske komma åt genom en inbyggd display och solcell liknande de gamla kreditkortsminiräknarna som var så populära innan mobiltelefonernas intåg:

Tänk vad enkelt det skulle kunna bli!
Frågor på detta?