Access-systemet mfl

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Access-systemet mfl

Inlägg av Odd »

Hej.

Jag väljer att starta en ny tråd eftersom det annats orsakar skrik om ämnesflykt i andra trådar.

Jag ifrågasätter nyttan med Access-systemet då man egentligen enbart har flyttat över samma funktion som det gamla magnetkort/rems-systemet till ett elektroniskt kort. Detta har egentligen inte gett någon större extra nytta men kostar mycket pengar och innebär en hög miljöbelastning.

Miljöbelastning undrar du? Jo, om man ser hur stor miljöbelastningen är om man jämför de pappersprodukter som det gamla systemet bestod av, med det nya, där plastkort och maskiner transporteras över hela jorden. Det totala avtrycket torde vara högre med det nya. Papper är återvinningsbart och till stora delar klimatneutralt men plastkort innehållandes olja, metaller och sällsynta jordmetaller utgör en om än liten, men dock en miljöbov i jämförelse.

Sen ur användarsynpunkt så är det gamla systemet överlägset det nya.

Anser jag då att man borde ha fortsatt med det gamla systemet då?
Nej, tvärtom, man skulle ha tagit nya grepp och koncept till sig och inte bara implementerat de gamla korten och kupongerna på ett nytt media.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, systemet skall vara uppbyggt så att du som kund endast behöver se till att det finns pengar på kortet för nästa resa. Sedan skall systemet sköta om resten. Punkt! Varje kort skall användas av en person endast. Vill man åka flera på samma kort så får man finna sig att ha sitt eget kort. Kortet innehåller information om kundens födelseår och ev rabattförhållanden. Med enbart detta på kortet så kan man utforma resten av systemet hur man vill, en eller flera zoner, lågtrafikrabatt mm. Systemet blir extremt lätt att använda och att överskåda.

Sen kan man tänka sig funktioner på kortet för visualisering av kortinnehållet och tex rabattnivå. Detta kan man kanske komma åt genom en inbyggd display och solcell liknande de gamla kreditkortsminiräknarna som var så populära innan mobiltelefonernas intåg:
Bild
Tänk vad enkelt det skulle kunna bli!

Frågor på detta?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763

Re: Access-systemet mfl

Inlägg av 2763 »

Varför ska kortet vara personligt? Det ställer ju bara till det!

Jag har rest med elektroniska kort sen jag började gymnasiet - det funkar utmärkt även med opersonliga kort.

Varför ska man inte kunna åka flera på samma kort? Det ställer bara till det!

När jag har besökande från andra håll i landet kan jag ta med dem på mitt kort, utan att se till att ha flera kort bara för dessa engångstillfällen.

Var ligger överlägsenheten i att använda en mekanisk stämpel som är oergonomisk och riskerar att ge förare m.fl. arbetsskador i förhållande till ett kontaktlöst kort som man kan hantera själv.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

2763 skrev:Varför ska kortet vara personligt? Det ställer ju bara till det!

Jag har rest med elektroniska kort sen jag började gymnasiet - det funkar utmärkt även med opersonliga kort.

Varför ska man inte kunna åka flera på samma kort? Det ställer bara till det!

När jag har besökande från andra håll i landet kan jag ta med dem på mitt kort, utan att se till att ha flera kort bara för dessa engångstillfällen.

Var ligger överlägsenheten i att använda en mekanisk stämpel som är oergonomisk och riskerar att ge förare m.fl. arbetsskador i förhållande till ett kontaktlöst kort som man kan hantera själv.

/T
När det gäller magnetkorten så funkar dom ju lika bra i spärrar som de nya korten. De gamla korten kan man se vad dom gäller för men det kan man inte utan krångel göra med de nya. Remsorna och löskupongerna går ju att stämpla i självbetjäningsmaskiner, det kan man göra på många ställen i världen.

Och visst kan man kanske lösa flerpersonsresor på ett smidigt sätt, men själva poängen med ett nytt "smart" system är ju att det skall vara smartare än tidigare, och det är det ju inte om upplägget för biljetterna inte förändras.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Inge, nu vet jag inte vad/vems inlägg du syftar på men det kan ju aldrig vara fel att göra ett system enklare för kunden att förstå och använda. Vad skulle vara enklare än att kunden alltid får resa till det lägsta pris denne är berättigad till utan att behöva gå igenom 13 enkla steg för att överlista en apparat varje månad, utan krångliga och snåriga om-, men och undantag hela tiden?

Månadskorten var en lösning på dåtidens problem med hjälp av dåtidens möjligheter. Fasta perioder för månadskort fanns för att dåtidens teknik inte möjliggjorde större detaljrikedom i lagringen av data på magnetremsa för slitstark drift. När det kortsystem som nu är avskaffat introducerades så fanns nya möjligheter som utnyttjades, men med det nya Access-systemet? Vad är egentligen nytt förutom en reskassa som endast direkt ersätter remsor?
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Inge, nu vet jag inte vad/vems inlägg du syftar på men det kan ju aldrig vara fel att göra ett system enklare för kunden att förstå och använda. Vad skulle vara enklare än att kunden alltid får resa till det lägsta pris denne är berättigad till utan att behöva gå igenom 13 enkla steg för att överlista en apparat varje månad, utan krångliga och snåriga om-, men och undantag hela tiden?

Månadskorten var en lösning på dåtidens problem med hjälp av dåtidens möjligheter. Fasta perioder för månadskort fanns för att dåtidens teknik inte möjliggjorde större detaljrikedom i lagringen av data på magnetremsa för slitstark drift. När det kortsystem som nu är avskaffat introducerades så fanns nya möjligheter som utnyttjades, men med det nya Access-systemet? Vad är egentligen nytt förutom en reskassa som endast direkt ersätter remsor?
Jag har själv tidigare framfört idén om ett "Acesskort-deluxe" med en liten skärm som visar innehåll.
Solcellsdrift förstås så man klarar sig utan batteri.
Kortet bör gå att göra i format som Accesskort men kanske aningen tjockare.
Det bör dock kanske ha en något större display än på din bild så man kan se påladdat belopp och aktuell resa.
På kortet ska man också enkelt kunna ställa in önskad resa 1,2.3 zonsresa eller kanske 24t .
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Som redan skrivits av andra i andra trådar behöver SL komma bort från "kupongtänket". Dvs att det än idag i den elektroniska reskassan kostar "två kuponger" att resa inom en zon, "tre kuponger" att resa inom två zoner, samt "fyra kuponger" att resa inom tre zoner.

Den stora kortläsaren har tre knappar för kunderna som heter 1, 2 och 3. Dessa ska kunna räcka för att alla resenärer själva ska kunna åka mellan zon A och C utan hjälp av busschauffören, om de har en zon som "standardresa" på kortet. Idag går detta inte, vilket jag (som sporadisk förare på 639) tycker är Accessystemets allra största nackdel.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Ur användarsynpunkt är SL-access ett stort lyft för mig som sällanresenär då jag slipper stå i kö till spärrvakten. Min restid (dörr till dörr) förkortas även då jag slipper komma tidtagare till stationen bara för att ha marginal ifall det är kö till spärrkuren.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Solceller är relativt ömtåliga (vilket iofs displayer också är). Utvecklingen av elektronik har gått framåt sen solcellsminiräknarna var en minitrend på 80-talet. Ett batteri torde räcka "tillräckligt länge".
veoliatransport

Inlägg av veoliatransport »

En lösning där kunden automatiskt alltid betalar lägsta pris vore överlägsen ur kundperspektiv. SL skulle dock antagligen förlora mångmiljonbelopp på det. Har sett flera fall där folk förlorar hundratals kronor per månad för att de använder remsa istället för 30-dagars-kort och vice versa. Sen vet vi ju att många gladeligen år efter år betalar 36 kr i stället för 25 kr per resa. (SMS-biljett i stället för remsa/reskassa.)
Lennart Petersen

veoliatransport skrev:En lösning där kunden automatiskt alltid betalar lägsta pris vore överlägsen ur kundperspektiv. SL skulle dock antagligen förlora mångmiljonbelopp på det. Har sett flera fall där folk förlorar hundratals kronor per månad för att de använder remsa istället för 30-dagars-kort och vice versa. Sen vet vi ju att många gladeligen år efter år betalar 36 kr i stället för 25 kr per resa. (SMS-biljett i stället för remsa/reskassa.)
Ja det är ju en intressant idé. Det skulle kunna utformas så att det börjar med att enskilda resor dras från kortet men summan av dessa ackumuleras i en separat räkning. När man då inom en 30-dagarsperiod kommer upp i beloppet för periodkort så omvandlas det hela till ett periodkort giltigt från första dag det dragits en resa och man reser sedan utan någon extra kostnad intill 30-dagarsperiodens slut.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

veoliatransport skrev:En lösning där kunden automatiskt alltid betalar lägsta pris vore överlägsen ur kundperspektiv. SL skulle dock antagligen förlora mångmiljonbelopp på det. Har sett flera fall där folk förlorar hundratals kronor per månad för att de använder remsa istället för 30-dagars-kort och vice versa. Sen vet vi ju att många gladeligen år efter år betalar 36 kr i stället för 25 kr per resa. (SMS-biljett i stället för remsa/reskassa.)
Bara lugn. Lägsta pris kommer det att bli när alla börjar åka mellan zon A och C med reskassekort med "två kuponger" som standardresa. Utan att trycka på någon knapp på kortläsaren innan de lägger på kortet, och utan att säga något till föraren.
Lennart Petersen

Verspieder skrev:
Bara lugn. Lägsta pris kommer det att bli när alla börjar åka mellan zon A och C med reskassekort med "två kuponger" som standardresa. Utan att trycka på någon knapp på kortläsaren innan de lägger på kortet, och utan att säga något till föraren.
Möjligheten att betala för lite och att åka flera zoner på en enzonsbiljett finns ju redan nu med förköpsbiljetter,remsor.SMS så det är ju ingen skillnad. Men resenären sitter ju med en ogiltig biljett vi den kontroll.
F.ö har jag själv åkt på reskassa nu i ett halvår och det har funkat perfekt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

veoliatransport skrev:En lösning där kunden automatiskt alltid betalar lägsta pris vore överlägsen ur kundperspektiv.
Ja, det verkar bra. Jag gör ett TKO-mässigt inlägg och föreslår nolltaxa även i denna tråd. :wink:
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Lennart Petersen skrev:Möjligheten att betala för lite och att åka flera zoner på en enzonsbiljett finns ju redan nu med förköpsbiljetter,remsor.SMS så det är ju ingen skillnad. Men resenären sitter ju med en ogiltig biljett vi den kontroll.
F.ö har jag själv åkt på reskassa nu i ett halvår och det har funkat perfekt.
Ja, men det är inte lika enkelt att fuska med sms och remsor på 639 och 676 som det kommer att bli med reskassan. Vad gäller kontrollanter i Trafikområde Norrtälje såg jag sådana senast år 2004. Och då har jag kört buss på heltid i trafikområdet i många år.
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Lennart Petersen skrev:
Ja det är ju en intressant idé. Det skulle kunna utformas så att det börjar med att enskilda resor dras från kortet men summan av dessa ackumuleras i en separat räkning. När man då inom en 30-dagarsperiod kommer upp i beloppet för periodkort så omvandlas det hela till ett periodkort giltigt från första dag det dragits en resa och man reser sedan utan någon extra kostnad intill 30-dagarsperiodens slut.
Ingen dum idé. Påminner om frikortet inom sjukvård och läkemedel.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ytterligare en anledning till att man bör se över Access-systemet...
http://www.idg.se/2.1085/1.501054/exper ... rt-knackta
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Har knäckta system varit ett problem genom tiderna? Alltså då avser jag magnetremsor eller elektroniska kort just för kollektivtrafik?

Magnetremsekorten var ju givetvis tekniskt riktigt enkla att knäcka för den som var händig nog...
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

M_M skrev:Har knäckta system varit ett problem genom tiderna? Alltså då avser jag magnetremsor eller elektroniska kort just för kollektivtrafik?

Magnetremsekorten var ju givetvis tekniskt riktigt enkla att knäcka för den som var händig nog...
De gamla periodkorten och 100-korten i Göteborg dök med jämna mellanrum upp som kopior för en billig penning. Kvartalskorten var populära, då de efter lite lagom misshandel i ficka/plånbok kunde bytas mot ett äkta på Tidpunkten.
Själva korten var ofta äkta kort som kommit på drift/trillat av en vagn.
Kodningen på magnetremsan var ju inte direkt svår att knäcka.
andeng

Inlägg av andeng »

Största problemet med reskassan är att SL mentalt hållerfast vid det gamla stämpeltänkandet. Enligt SL:s instruktionsbroschyr så ska man välja ett antal kuponger som standardresa och därefter kan man dra av eller lägga till kuponger. Det rimliga vore ju att SL i alla lägen talade om antal zoner, då skulle resenären själv kunna välja upp till tre zoner på bussarna.

Sen kan man ju, med mina egna erfarenheter som grund, tycka att spärrarna i t-bane och pendeltågstrafiken skulle vissa en fylligare information om återstående tid och belopp samt ge möjlighet att lägga till eller dra av zoner.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
BSB101

Inlägg av BSB101 »

andeng skrev:Största problemet med reskassan är att SL mentalt hållerfast vid det gamla stämpeltänkandet. Enligt SL:s instruktionsbroschyr så ska man välja ett antal kuponger som standardresa och därefter kan man dra av eller lägga till kuponger. Det rimliga vore ju att SL i alla lägen talade om antal zoner, då skulle resenären själv kunna välja upp till tre zoner på bussarna.

Sen kan man ju, med mina egna erfarenheter som grund, tycka att spärrarna i t-bane och pendeltågstrafiken skulle vissa en fylligare information om återstående tid och belopp samt ge möjlighet att lägga till eller dra av zoner.
Visst skulle det kunna vara tydligare hur mycket som finns kvar på kortet men jag tycker dagens gulmarkering fungerar hyfsat. Att kunna lägga till/dra bort kupunger vid spärrarna tror jag dock inte på då detta bara skulle stoppa upp flödet och skapa köer. Speciellt på valtrafikerade stationer och stationer med bara en eller ett par spärrar.

Om man vill ändra får man gå till spärren eller Access-maskinen.
Skriv svar