Dessa tvåaxliga släpvagnar förefaller bara ha satts ut på linje 1 och 7 (åtminstone under senare år)? Ser dem inte på någon av mina bilder med linje 2/11.
C12C3C3C12 skrev:Avdelningen onödigt vetande: Av 80 vagnar, 50 motorvagnar samt 30 släpvagnar var alla i trafik "to the bitter end".
Va? Menar du att alla de där vagnarna verkligen gick i trafik ända tills de togs ur trafik?
Jupp, alla hängde med till slutet, 11 fick dessutom förlängt förordnade som SM 83.
Matematik är svårt, vissa uppgifter är 50 motorvagnar, vissa uppgifter är 49 tillverkade. Jag läste uppgiften 50+30 i en skrift om Oslo spårvägar, samma skriftserie har även om Stockholm samt Trondheim utgivna på norska, svenska samt tyska.
C12C3C3C12 skrev:
Matematik är svårt, vissa uppgifter är 50 motorvagnar, vissa uppgifter är 49 tillverkade. Jag läste uppgiften 50+30 i en skrift om Oslo spårvägar, samma skriftserie har även om Stockholm samt Trondheim utgivna på norska, svenska samt tyska.
Om Baard sger att det är 49 så tror jag du skall lita på det, hans namn återfinns först i raden för "redaktionen" för boken "Inngang Bak".
Vagnsnummer 204-253 ger väl också utrymme för att det var just 49 vagnar, i och för sig drygade man ut det med 7 tvåaxliga kycklingar och 2 M23vagnar. Sen, som sagt - det handlade väl om de 11 tvåaxliga släpen.
Det fantes nøyaktig 100 "høkavogner" fordelt på 50 boggimotorvogner lit MBO, 30 boggitilhengere type TBO, 8 toakslede motorvogner type MO og 12 toakslede tilhengere type TO. Disse ble anskaffet i årene 1952 - 58.
I tillegg kom:
1 stk. boggitilhenger innkjøpt brukt fra Stockholm, type STBO, anskaffet 1959
7 stk. boggimotorvogner lit MBG ex Göteborg M23 serie II, anskaffet 1978-81
3 stk. boggitilhengere lit TBG ex Göteborg S27 serie II, anskaffet 1978-79
Alle vognene var ikke med til slutten. Det ble gjort en gjennomgang av standarden på Høkavognene når vi kjøpte M25 fra Gøteborg. Noen av Høkavognene som ble beholdt byttet også nummer. Men jeg har ikke detaljene i hodet.
Vi kan vel si at alle var med fram til 1984 da man begynte å bygge noen av dem om til SM83 og at de som ikke ble bygd om, 39 stk. gikk på skroten 1993-97.
Uten Høka, neppe noe trikk i Oslo i dag.
Alle vognene var ikke med til slutten. Det ble gjort en gjennomgang av standarden på Høkavognene når vi kjøpte M25 fra Gøteborg. Noen av Høkavognene som ble beholdt byttet også nummer. Men jeg har ikke detaljene i hodet.
Alla vagnarna var dock kvar ända till de togs ur trafik
Alle vognene var ikke med til slutten. Det ble gjort en gjennomgang av standarden på Høkavognene når vi kjøpte M25 fra Gøteborg. Noen av Høkavognene som ble beholdt byttet også nummer. Men jeg har ikke detaljene i hodet.
Alla vagnarna var dock kvar ända till de togs ur trafik
Hechtwagen skrev:Fast i stockholm hade vi en trådbuss som slopades innan den togs ur trafik! Eller kom essingetrådbussen tillbaka i trafik efter simturen?
Den bärgades, reparerades och sattes åter i trafik efter olyckan där 11 personer dog. Rätt osmakligt att kalla en sådan händelse för "simturen".