"Svenskitalienare känner sig utpekade"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Svenskitalienare känner sig utpekade"
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
Re: "Svenskitalienare känner sig utpekade"
Fiat rostar också så visst spelar det roll att vagnarna är från italien!
Ja, och även fartyg rostar.
Orsaken till att vagnarnana rostar är att Göteborg är en hamnstad, med fuktigt och salt vatten i luften från havet väster om staden.
Men det är det inget som GP skriver...
Orsaken till att vagnarnana rostar är att Göteborg är en hamnstad, med fuktigt och salt vatten i luften från havet väster om staden.
Men det är det inget som GP skriver...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Men i så fall skulle ju alla vagnar rosta lika snabbt, eller hur?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Beror nog på hur pass bra kvaluitet det är på metallen i produkten.Odd skrev:Men i så fall skulle ju alla vagnar rosta lika snabbt, eller hur?
Allmänt känt är väl att ASEA/Hägglunds byggde spårvagnar en gång i tiden, med en kvalitet som inte går att åstadkomma idag...
Stålindustrin i Sverige är utdöd, teknikkunnandet likaså, och
vi svenskar måste nog en gång för alla erkänna att ett gediget och kvalitetsmässigt hantverkskunnadne inom "spårvagnsbyggeri" är utdött...
Sen är ju inte rost det enda problemet vi haft med M32..
- Hechtwagen
Du roggek, dom får väl lägga ner hamnen så slutar vagnarna rosta! Nä där var du nog fel ute! Episka rostproblem på spårvagnar kom till sverige i och med M32 och har inget med göteborgs utsatta läge att göra!!
Hur många Volvo från 1977 finns kvar (i förhållande till andra bilmärken från samma period). Det är inte bara Fiat som rostar.Hechtwagen skrev:Fiat rostar också så visst spelar det roll att vagnarna är från italien!
/T
Med reservation för tyckfel.
-
Och M32 är ju inte de enda Ansaldobredavagnarna som inte har fungerat..danneh skrev:Sen är ju inte rost det enda problemet vi haft med M32..
Hur kommer det sig då att t ex flygplan som står uppställda i Mojaveöknen inte rostar??? Klimatet...Hechtwagen skrev:Du roggek, dom får väl lägga ner hamnen så slutar vagnarna rosta! Nä där var du nog fel ute! Episka rostproblem på spårvagnar kom till sverige i och med M32 och har inget med göteborgs utsatta läge att göra!!
Så visst har rosten på M32 med Göteborgs havsklimat att göra. Allmänt så är det mer rost på en bil i Göteborg än i Stockholm, det vet ju varenda kotte...
Menar du att man inte har havsklimat i medelhavsländerna, där de anklagade produkterna emanerar från?roggek skrev:Hur kommer det sig då att t ex flygplan som står uppställda i Mojaveöknen inte rostar??? Klimatet...Hechtwagen skrev:Du roggek, dom får väl lägga ner hamnen så slutar vagnarna rosta! Nä där var du nog fel ute! Episka rostproblem på spårvagnar kom till sverige i och med M32 och har inget med göteborgs utsatta läge att göra!!
Så visst har rosten på M32 med Göteborgs havsklimat att göra. Allmänt så är det mer rost på en bil i Göteborg än i Stockholm, det vet ju varenda kotte...
Utifrån det jag förstått har rostproblematiken på M28 mer med havsklimat att göra, på M32 är det nog mest dåligt hantverk. Betänk att det är balkarnas insidor, inte utsidor, som rostar. Just i Mojaveöknen hade det nog inte rostat, men i stort sett överallt annars.
//T
-
Kortfattat, var nu inte nya spårvagnarna så utmärkta och A/B30 hopplöst skrot? Kör nu huvudet i väggen rejält med spaghettivagnarna - lycka tillAdrianLangemar skrev:Och M32 är ju inte de enda Ansaldobredavagnarna som inte har fungerat..danneh skrev:Sen är ju inte rost det enda problemet vi haft med M32..

A/B30 är sunt förnuft. STOPP för manisk skrotningsiver av perfekt fungerande spårvagnar!
Kort sagt, du slår in öppna dörrar just i detta fall!mustermann skrev:Kortfattat, var nu inte nya spårvagnarna så utmärkta och A/B30 hopplöst skrot? Kör nu huvudet i väggen rejält med spaghettivagnarna - lycka till
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Jag ser nästan det här som en utmaning eller nåt.2763 skrev:Hur många Volvo från 1977 finns kvar (i förhållande till andra bilmärken från samma period). Det är inte bara Fiat som rostar.Hechtwagen skrev:Fiat rostar också så visst spelar det roll att vagnarna är från italien!
Faktum är att just gamla Volvo 140 och 240 syns lite då och då i vad som uppenbart är nån slags "vardagstrafikering" på ett sätt som man sällan ser med äldre modeller av andra märken. Denna iaktagelse är dock gjord lite längre ut i glesbygden. Detta kan förvisso bero på allt möjligt såsom att Volvo är och har varit väldigt vanliga och också att reservdelstillgången och reparationskunskaperna är och varit på topp. (Detta ändrar inte faktumet att de gamla 140/240 är lite som att åka traktor...

Vad gäller klimat så skulle man väl snarast prata om havskustklimat än hamnstadsklimat. Jag är helt övertygad om att det är större rostproblem vid Särö än invid hamnen i Köping.

Det där med Volvo 240 och 1977 är lite speciellt. Något med rostskyddet eller plåten gjorde att den årsmodellen var extra utsatt för rostangrepp på de mest annorlunda ställen, exempel under bakrutan (ej 245), runt takluckan, ovankanten av torpedväggen i svetsfogarna, A-stolpens insida, m.m.
Hade en sådan som förstabil, blev förvånad över de annorlunda ställena som rostade.

Hade en sådan som förstabil, blev förvånad över de annorlunda ställena som rostade.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Precis. Det däremot är väl att betrakta som ett olycksfall i arbetet. Man bytte väl plåttjocklek, leverantör och lackeringsmetod samtidigt och det blev helt enkelt inte bra. Det pinsamma i det hela är då att jubileums 262:orna från 50-årsjubileet är väldigt få just på grund av detta.Fredrik E skrev:Det där med Volvo 240 och 1977 är lite speciellt. Något med rostskyddet eller plåten gjorde att den årsmodellen var extra utsatt för rostangrepp på de mest annorlunda ställen, exempel under bakrutan (ej 245), runt takluckan, ovankanten av torpedväggen i svetsfogarna, A-stolpens insida, m.m.![]()
/T
-
Jag tror att flygplanen i öknen inte rostar för att de är av aluminium.
EN A32 har grava rostproblem, jag vet inte varför,
HS
EN A32 har grava rostproblem, jag vet inte varför,
HS
- Hechtwagen
Din Volvo rostade för att Volvo gick över till vattenbaserad lack och blev lite tagna på sängen av korrosionsproblemen, De kränkta italienarna får mig att tanka på när Fritiof Nilsson Piraten sade " Skriver man om en synål är det alltid någon enögd som känner igen sig".
Sidospår: Var hittar man info om vilket årtal den övergången gjordes för olika fordon/tillverkare? Jag tänker både på sidospåret om bilar men även kollektivtrafikfordon.Hechtwagen skrev:Din Volvo rostade för att Volvo gick över till vattenbaserad lack och blev lite tagna på sängen av korrosionsproblemen, De kränkta italienarna får mig att tanka på när Fritiof Nilsson Piraten sade " Skriver man om en synål är det alltid någon enögd som känner igen sig".
Fler som känner sig utpekade: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.140 ... ndabockar-
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.