Sida 1 av 2

Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: måndag 04 mars 2013 13:26
av Leif Steen
Denna information kom just ut på nätet :cheesygrin:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... goe-841840

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: måndag 04 mars 2013 16:46
av Henrik Schütz
Äntligen!

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: måndag 04 mars 2013 16:48
av Henrik Schütz
Tio uppställningsspå för vardera 3 A36, eller fyra A35.

Samt ett provkörningsspår.

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: måndag 04 mars 2013 20:08
av Tagbitaren
Jag ska be att få instämma med lokf. H. Schütz. Bra att detta kommer igång, om anläggningsentreprenaderna börjar handlas upp finns ingen återvändo. Veidekke gjorde såvitt jag förstår ett bra jobb med sina delar av anläggningsarbetet på Tvärbanans Solnagren, så jag blir inte direkt överraskad av denna tilldelning.

Henrik nämnde tidigare att sista trafikeringsdag på LB troligen blir 20/6, alltså dagen före midsommar. Finns det någon officiell SL-källa på det ännu? Det är ju en del som behöver göras hos Arriva också. Dels ska ersättningsbussar och -förare skakas fram, dels ska personalen från Lidingöbanan tas över och skolas in i sina nya arbetsuppgifter. Alla kommer att kunna få arbete inom andra delar av Arrivas verksamheter i Stockholm, i första hand de övriga lokalbanorna, som jag har förstått det.

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: måndag 04 mars 2013 20:19
av Hechtwagen
Ok! Och när öppnar lidingöbanan igen? Och hur mycket MINDRE kostar ersättningstrafiken per år jämfört med driften av lidingötågen? Alla vet ju att buss är billigare!

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: tisdag 05 mars 2013 11:53
av Per Lind
Bara för att man har kontrakt för en depå är inte Spårväg City i hamn. Depån kan mycket väl användas som bussgarage om (S) vinner och river upp beslutet.
-Per

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: tisdag 05 mars 2013 15:08
av BSB101
Per Lind skrev:Bara för att man har kontrakt för en depå är inte Spårväg City i hamn. Depån kan mycket väl användas som bussgarage om (S) vinner och river upp beslutet.
-Per
Stockholm kan även utplånas av ett asteroidnedslag imorgon eller om ett år och då har vi ingen nytta alls av depån.

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: tisdag 05 mars 2013 15:24
av Leif Steen
Många inlägg på Forum hävdar Socialdemokraternas motvilja mot spårvagnar och att det är ett opålitligt parti.

Trots att jag har sympatier inom Alliansen så är min åsikt att M partiet är mycket mer lättflyktligt när det gäller beslut och politiskt ansvarstagande.

Hede inte Socialdemokratin haft ett utvecklingsperspektiv, skulle Stockholms lokaltrafik inte se mycket annorlunda ut än på tidigt 60-tal. Mysigt men inte framtidssäkert.

Tycker jag i alla fall.

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: tisdag 05 mars 2013 16:10
av mustermann
Per Lind skrev:Bara för att man har kontrakt för en depå är inte Spårväg City i hamn. Depån kan mycket väl användas som bussgarage om (S) vinner och river upp beslutet.
-Per
Om depåns verkliga motiv är att "slingra" Spårväg City till Lidingö som trafikidkare utan rättvis tävling/upphandling. Så ser jag depån hellre som bussgarage och att (S) vinner och river upp beslutet.

Spårväg City bör ej behandlas annat än en operatör som kallt gör business. Må den vinna som gör bästa offert.

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: tisdag 05 mars 2013 17:00
av Hechtwagen
Endast min skräck för att bli portad på detta forum får mig att avhålla mig ifrån att uttala mig om vad jag tror och tycker om vissa skribenter här! :cheesygrin:

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: tisdag 05 mars 2013 17:02
av Sven Blomberg
mustermann skrev: Spårväg City bör ej behandlas annat än en operatör som kallt gör business. Må den vinna som gör bästa offert.
Vad får dig att benämna "Spårväg City" för operatör? Vet du något om spårvägstrafik överhuvud taget? Men jag står kvar i min uppfattning, du driver med oss.

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: tisdag 05 mars 2013 17:27
av Tagbitaren
Per Lind skrev:Bara för att man har kontrakt för en depå är inte Spårväg City i hamn. Depån kan mycket väl användas som bussgarage om (S) vinner och river upp beslutet.
-Per
Käre vän, nu är du konspiratorisk i överkant. Det finns ingen åsiktsskillnad mellan blocken här. Både i SLL och Lidingö Stad har båda blocket röstat för både principöverenskommelsen och genomförandeavtalet för Lidingöbanans upprustning.

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: tisdag 05 mars 2013 21:43
av CS
Leif Steen skrev:Många inlägg på Forum hävdar Socialdemokraternas motvilja mot spårvagnar och att det är ett opålitligt parti.

Trots att jag har sympatier inom Alliansen så är min åsikt att M partiet är mycket mer lättflyktligt när det gäller beslut och politiskt ansvarstagande.

Hede inte Socialdemokratin haft ett utvecklingsperspektiv, skulle Stockholms lokaltrafik inte se mycket annorlunda ut än på tidigt 60-tal. Mysigt men inte framtidssäkert.

Tycker jag i alla fall.

Det finns väldigt många på det här forumet som stirrar sig blinda på de slemma såssarna som spårvägens dödgrävare. Trafikpolitik i Stockholm är klart mycket mer komplext än så.

Om vi leker med tanken att såssarna inte utgör något reellt politiskt alternativ till makthavara i den solitt borgligt välbärgade Stockholmsregionen. Jag säger inte att det är så utan föreslår endast en tankelek, med risk för upprörda känslor. :D

Inom Alliansen finns det 4 partier som företräder lite olika sorters politiska strömningar

-vi har ett gäng nyliberaler, som betonar att samhället ska vara serviceorgan för medelklassen (=väljarna, kunderna)
Det här gänget har gett oss RUT och ROT. Brukar klaga på servicenivå och buller utanför husknuten.

-vi har andra sorters nyliberaler som betonar att samhället inte ska lägga sig i individens val och styra genom att prissätta externaliteter
Det här gänget har gett oss trängselskatten och samhällsekonmiska kalkyler

-Vi har konservativa som tycker det är trevligt med stadsmiljö och spårvägar
Det här tycker det är viktigt att förvalta de vi har. I trafikpolitiken ser de till att vi inte skrotar Waxholmsbolagets ångbåtar och värnar om de små trafikutövarna

Förutom ideologiska skiljelinjer finns det geografiska skiljelinjer

Vi har citymoderater som har köpt en alldeles för dyr bostadsrätt på södermalm och lever en alternativ livsstil.
De använder kollektivtrafiken i innerstan och vill att den ska fungera.

Vi har villamoderater som äger två bilar på garageuppfarten i Huddinge och lever en mer traditionell familjelivsstil. De kan antingen vara av den nyliberala sorten och tycka att samhället ska leverera trafikpolitik som de utnyttjar eller kanske lite åt det konservativa hållet.

Så här ser marknaden ut för trafikpolitik ut. Det nya statsbärande partiets marknadsstrateger försöker fånga upp en trafikpolitik som vinner val. Alltså handlar det om hur man kommunicerar och förpackar sitt trafikpolitiska budskap.

Uppgift ( Jag känner mig nästan som en folkskolärare här)

Formulera kommunikationsplanen om du
A) är motståndare till projektet "spårväg City"
B) är anhängare av projektet "spårväg City"

Tid för detta någon dag. Dela in er i grupper och samverka. Ni har hela internet som tillgång. Jag finns i lärarrummet och fyller i rapporter till era föräldrar om hur "inlärnings- och socialiseringsprocessen" framskrider i förhållande till de nationella målen och föreslår handlingsplaner för er som ligger efter :D

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: tisdag 05 mars 2013 22:21
av Leif Steen
Det finns även andra strömningar inom Alliansen som liksom jag anser att man ska vara ansvarsfull med skattebetalarnas pengar och att pengar ska göra nytta där de behövs bäst. Till exempel att framtidssäkra Stockholms regionens infrastruktur istället för att användas till röstfiske.

Tråkigt för alla diggare, men jag kan försäkra att jag älskar spårvagnar men är inte helt övertygad om att de i fallet Karolinska och spårväg till Kungsholmen gör mest nytta. Vad avser spårväg genom Värtahamnen och Djurgårdsstaden är det det absolut bästa alternativ som jag gärna ser förverkligat.

När det gäller den nuvarande Sergelstorgs förlängningen kan jag bara konstatera att den inte borde ha byggts, i alla fall inte till det priset och inte vid den tidpunkten.

Jag har sagt det förut och upprepar att jag tror att det var första steget till att kasta ut Djurgårdslinjen från spåren och Alkärrshallen. Nästa upphandling av City spårtrafiken tar en av de stora drakarna och sedan är det finito Djurgårdslinjen och retur Malmköping.

Den som lever får se och kan sitta med facit i hand.

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: onsdag 06 mars 2013 0:49
av CS
Leif Steen skrev:Det finns även andra strömningar inom Alliansen som liksom jag anser att man ska vara ansvarsfull med skattebetalarnas pengar och att pengar ska göra nytta där de behövs bäst. Till exempel att framtidssäkra Stockholms regionens infrastruktur istället för att användas till röstfiske.
Det är många som säger just det där. Men det som beslutas handlar med om vad som anses framtidssäkert. Exempelvis kan man fundera på om det är framtidssäkert att bygga en 21 km lång motorvägstunnel i Stockholm när vi numera har ytterst svårt att nå 2-gradersmålet med växhuseffekten. Någonstans handlar det ju om vilken framtid man vill framtidssäkra för.
Leif Steen skrev:
Tråkigt för alla diggare, men jag kan försäkra att jag älskar spårvagnar men är inte helt övertygad om att de i fallet Karolinska och spårväg till Kungsholmen gör mest nytta. Vad avser spårväg genom Värtahamnen och Djurgårdsstaden är det det absolut bästa alternativ som jag gärna ser förverkligat.
Tja en karoliskaspårväg kan mycket väl vara motiverad. Den fokuserar på tvärresandet Sundbyberg-Solna-Odenplan-Tekniska högskolan. En karolinskatunnelbana fokuserar på resandet mot City. Kom ihåg att Pendeltåget inte är så fasligt långt borta heller.
Vilket som är "bäst" beror ju på vad man vill uppnå och prioritera. Tyvärr är det sällan det som vi diskuterar.

Däremot håller jag med om att en Kungsholmenspårväg har en ganska svag motivationsgrund.
Leif Steen skrev: När det gäller den nuvarande Sergelstorgs förlängningen kan jag bara konstatera att den inte borde ha byggts, i alla fall inte till det priset och inte vid den tidpunkten.
Tja förgäveskostnaden är kanske inte så förbaskat hög egentligen. Det rör sig om sträckningen mellan "NK" och Malmskillnadsgatan. Det ska vägas mot säg 5-års busstrafik på linje 47 och hur den fungerade. Värre förgäveskostnader har vi sett. Du kan ju fundera på hur mycket "pressad tidplan" på Solnagrenen kostade för att nå trafikstart i juni 2013, bara för att ta ett exempel.
Leif Steen skrev: Jag har sagt det förut och upprepar att jag tror att det var första steget till att kasta ut Djurgårdslinjen från spåren och Alkärrshallen. Nästa upphandling av City spårtrafiken tar en av de stora drakarna och sedan är det finito Djurgårdslinjen och retur Malmköping.

Den som lever får se och kan sitta med facit i hand.
Tja det beror ju på hur landstinget väljer att hantera den museala trafiken

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: onsdag 06 mars 2013 15:36
av BSB101
Statsbärande parti? Sedan när har vi idag ett statsbärande parti i Sverige?

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: onsdag 06 mars 2013 18:07
av Tagbitaren
BSB101 skrev:Statsbärande parti? Sedan när har vi idag ett statsbärande parti i Sverige?
Ja, begreppet används ofta om partiet i en enpartistat ex.vis Kina, Cuba, Francos Spanien, Sovjetunionen etc. men ordet har faktiskt en vidare betydelse än så
SAOB skrev:– STATS-BÄRANDE, p. adj. (i vissa, särsk. journalistiska, kretsar) om politiskt parti l. politisk grupp o. d.: som (gm att inneha regeringsmakten) bär upp (se bära upp 5 b γ) stat(en); äv. om politisk insats o. d.: som är av sådant slag att den bär upp stat(en). Dessa hotfulla tongångar i Quislings senaste tal, som onekligen varsla om en stramare politik från det statsbärande partiets sida. SvD(B) 1943, nr 215, s. 5. Till Fryxells och Lagerroths romantiserande av den svenska rådsadelns statsbärande insatser finns ingen motsvarighet hos Lauritz Weibull. HT 1965, s. 51.
Visserligen innehåller citatet ovan en excerpt om Quisling och (därmed) det nazistiska Nasjonal Samling, men uttrycket kan som synes mycket väl användas i en demokrati, dvs. med innebörden det eller de partier som fn. innehar regeringsmakten. I så fall har vi just nu fyra statsbärande partier.

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: onsdag 06 mars 2013 19:07
av BSB101
Tagbitaren skrev:
BSB101 skrev:Statsbärande parti? Sedan när har vi idag ett statsbärande parti i Sverige?
Ja, begreppet används ofta om partiet i en enpartistat ex.vis Kina, Cuba, Francos Spanien, Sovjetunionen etc. men ordet har faktiskt en vidare betydelse än så
SAOB skrev:– STATS-BÄRANDE, p. adj. (i vissa, särsk. journalistiska, kretsar) om politiskt parti l. politisk grupp o. d.: som (gm att inneha regeringsmakten) bär upp (se bära upp 5 b γ) stat(en); äv. om politisk insats o. d.: som är av sådant slag att den bär upp stat(en). Dessa hotfulla tongångar i Quislings senaste tal, som onekligen varsla om en stramare politik från det statsbärande partiets sida. SvD(B) 1943, nr 215, s. 5. Till Fryxells och Lagerroths romantiserande av den svenska rådsadelns statsbärande insatser finns ingen motsvarighet hos Lauritz Weibull. HT 1965, s. 51.
Visserligen innehåller citatet ovan en excerpt om Quisling och (därmed) det nazistiska Nasjonal Samling, men uttrycket kan som synes mycket väl användas i en demokrati, dvs. med innebörden det eller de partier som fn. innehar regeringsmakten. I så fall har vi just nu fyra statsbärande partier.
Jag kräver lite mer än att bara inneha makten för att ett parti i en demokrati ska kunna kalla sig statsbärande. Det närmaste i tid jag anser vi kan komma i Sverige är S när partiet var tillräckligt stort för att i praktiken inte behöva bry sig så mycket om något annat parti.

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: torsdag 07 mars 2013 17:39
av M_M
För en gångs skull tycker jag, den store trådurspåraren, att vi kanske kan försöka få upp tråden på spår igen. :wink:
Leif Steen skrev:Denna information kom just ut på nätet :cheesygrin:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... goe-841840
Illustrationen visar med all önskvärd tydlighet det som i mitt tycke är dumsnålhet, att man inte har växelharporna inomhus.

Varför ska spårvägen slingra sig för att bilvägen ska få snyggare anslutning till rondellen?

Re: Depå för Lidingö och Spårväg City

Postat: fredag 08 mars 2013 12:01
av /jes
Apropå eventuella förändringar efter valet 2014. Den nya depån vid AGA byggs i etapper, den första etappen kommer enbart att rymma A36. Det finns därmed utrymme för alternativa lösningar/tidplaner.

Enligt just inkommet meddelande från Lidingö stad börjar arbetena nästa vecka med ledningsarbeten, känns det bekant?