M_M - Då ska vi se om jag kan besvara några av dina frågor. Min kunskap om Berlin baseras på resor dit sedan början på 70-talet. Kommer nu att saxa vilt bland ditt inlägg:
C12C3C3C12 skrev:
DR försökte med en ny färgsättning på BR 485/885 vilket utlöste ett ramaskri av (öst)berlinarna.
"Om Wikipedia har rätt så började de tågen inte köras förrän muren redan fallit. Trafikerade man de från början statsgränsöverskridande linjerna (Stadtbahn var enda som gick att trafikera genomgående med endast små åtgärder direkt efter murens fall) med förkrigsvagnar och de respektive halvornas övriga linjer med BGV- respektive DR-specifika modernare vagnar, eller?"
Eftersom BR 485/885 kom några år före murens fall gick dom bara på östnätet i början, då var dom rödmålade, efter murens fall och man öppnat genomgående förbindelser vid Friedrichstraße så skedde ett sammarbete mellan BVG samt DR vad gäller vagnparken på Stadtbahn. Om jag kommer ihåg rätt så hade BVG säkerhetsutrustning på sina gamla vagnar, DR inte, så ett 8-vagnarståg kunde bestå av 2 BVG-vagnar, 4 DR-vagnar samt 2 BVG-vagnar. Vad gällde nord-syd S-bahn samt U6 + U8 kördes den med västmaterial, senare kom BR 485/885 även i trafik där vilken tog slut i och med branden, sedan gick endast BR 481 i tunneln. Bornholmer Straße passerades utan uppehåll eftersom gränsen gick där.
"Ja, BVG/Västberlin "hyrde" ju nord-syd-tunneln för sina tåg via Bornholmer Straße till Frohnau (och Tegel, om den grenen trafikerades låter jag vara osagt och överlåter det som en googleövning) medan östberlin körde Stadbahn, väst-nord-kurvan vid Ostkreuz och ringen upp till "sin" linje vid Bornholmer Straße (till Bernau och Oranienburg)."
Linjen till Tegel blev väl nerlagd i samband med strejken bland BVG-förarna i samband med övertagandet från DR av västnätet, dessutom byggdes det en motorväg där. Den är nu norra delen av S25.
C12C3C3C12 skrev:
M10 som skall förlängas till Hauptbahnhof går nu mellan Warschauer Straße samt Nordbahnhof. Den är planerad att förlängas från Warschauer Straße in i gamla Västberlin över Herrmanplatz med anslutning till U8.
"Intressant. Vet du med säkerhet att det är M10 som ska förlängas, och i så fall vilken väg?"
Läste om det på en tysk spårvägssida om Berlin, kan inte styrka det bättre. Det var en linje som gick som en liggande hästsko med öppningen åt väst före kriget, tror M13 följer den norra sträckningen över Bornholmer Straße. Som vanligt är det bristen på pengar som stoppat utbyggnaden men spåren ligger redan sedan 1995 på bron söder om nuvarande ändhållplats.
"Vad står BIR för?"
Hehe visste att någon skulle fråga om det, svar BIR = Berliner Inner Ring dvs sträckningen som S41/S42 går på.
C12C3C3C12 skrev:
LÅ1 - Det är mojängen som ger signalbesked till manicken på loket/motorvagnarna, på bättre svenska: den ger impuls till magneten som alla tyska lok/motorvagnar har, även ångloken hade det. Den ger impuls till loket/föraren om signalbeskedet på nästa signal; kör max högsta tillåtna hastighet, varsamhet eller stopp. Den är fällbar utåt från spåret, såg den i rörelse en gång när jag åkte på BIR
"Nja, just på S-Bahn är det tydligen en helt mekanisk grej, medan på "vanliga" järnvägsnätet är det en helt induktiv grej. Det har åtminstone varit på gång att byta system på S-Bahn men jag vet inte om det faktiskt genomförts. Det har tydligen varit lite "liv" om kostnaden för att byta system på musei/veterantåg."
Högg till med magnet men köper din förklaring, den jag såg röra på sig var på gamla fjärrspåren. Här är ialla fall mera fakta i målet vad gäller PZB, första länken på engelska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Punktformi ... influssung
andra länken på tyska:
http://de.wikipedia.org/wiki/Punktförmi ... influssung (hmm, klipp & klistra här). Liknar lite vårt kära gamla impedanssystem på vår T-bana.
Das war alles.