Kollision mellan buss och spårvagn i Alléparken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16191898.ab
Här kan det väl inte råda tvivel om vems "fel" det är.
Som alltid: ingens annan än vinterns.
Men det verkar gått bra. Trafiken är igång igen.
Vet inte om det är värt ett inlägg på detta forum, eftersom det nu rullar på. Men det är förstarubrik på aftonbladet.se en dryg timme senare.
Enligt vad jag kan se på den fjärde bilden så är det knappt någon plåtskada ens... Men det behöver ju inte stämma.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16191898.ab
Här kan det väl inte råda tvivel om vems "fel" det är.
Som alltid: ingens annan än vinterns.
Men det verkar gått bra. Trafiken är igång igen.
Vet inte om det är värt ett inlägg på detta forum, eftersom det nu rullar på. Men det är förstarubrik på aftonbladet.se en dryg timme senare.
Enligt vad jag kan se på den fjärde bilden så är det knappt någon plåtskada ens... Men det behöver ju inte stämma.
Professionell tyckare
Re: Kollision mellan buss och spårvagn i Alléparken
Inga händelser r väl för små för detta forum.
Enligt bilden Radio Stockholms bild verkar det också vara lite glasskador.
Men man kan nog fortsätta att använda nummerplåten!

Enligt bilden Radio Stockholms bild verkar det också vara lite glasskador.
Men man kan nog fortsätta att använda nummerplåten!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Senast detta hände på samma ställe var väl i slutet av 80 talet tror jag när en SL buss på 124 kanade in i en spårvagn i halkan.
Annars har vi väl varit förskonade från sånt här men en del bussförare har svårt med väjningsplikten just där tyvärr.
Skönt att det gick så här bra iaf.
Annars har vi väl varit förskonade från sånt här men en del bussförare har svårt med väjningsplikten just där tyvärr.
Skönt att det gick så här bra iaf.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
- Leif Steen
Korsningen med spårvägen är ju helt livsfarlig. Västerled korsar spåret för att direkt efter ha väjningsplikt för Alviksvägen, resultatet blir bilar och bussar stående på spåret. Det är märkligt att det inte händer fler olyckor på den här platsen.
Visserligen ska bilister och alla andra trafikanter lämna företräde för spårvagnen, men det är en meningslös kommentar då det i 90% av alla fall ändå blir så att bilister blir stående över spåren, oavsett goda intentioner (att inte bli stående på spåret).
Visserligen ska bilister och alla andra trafikanter lämna företräde för spårvagnen, men det är en meningslös kommentar då det i 90% av alla fall ändå blir så att bilister blir stående över spåren, oavsett goda intentioner (att inte bli stående på spåret).
"Det vi inte minns, har inte hänt"
-
Du glömde bort det bästa av allt, att 12:an går över från högertrafik till vänstertrafik i korsningen.Leif Steen skrev:Korsningen med spårvägen är ju helt livsfarlig. Västerled korsar spåret för att direkt efter ha väjningsplikt för Alviksvägen, resultatet blir bilar och bussar stående på spåret. Det är märkligt att det inte händer fler olyckor på den här platsen.
Leif Steen skrev:Korsningen med spårvägen är ju helt livsfarlig. Västerled korsar spåret för att direkt efter ha väjningsplikt för Alviksvägen, resultatet blir bilar och bussar stående på spåret. Det är märkligt att det inte händer fler olyckor på den här platsen.
Väjningspliktsskyltarna sitter innan man kör över spåren, vilket gör att dom gäller även för spårvägen.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
I teorin ja, men i verkligheten måste man köra fram till korsningen för att kunna ta sig ut när en lämplig lucka uppstår. Trafiken på Alviksvägen är rätt tät.A32 skrev:Leif Steen skrev:Korsningen med spårvägen är ju helt livsfarlig. Västerled korsar spåret för att direkt efter ha väjningsplikt för Alviksvägen, resultatet blir bilar och bussar stående på spåret. Det är märkligt att det inte händer fler olyckor på den här platsen.
Väjningspliktsskyltarna sitter innan man kör över spåren, vilket gör att dom gäller även för spårvägen.
Borde vara trafikljus på platsen. Eller nåt.
Professionell tyckare
Nej, det är det inte alls, inte av det skälet i alla fall. Spårvagnarna kommer ju liksom inte farande i snälltågsfart från ingenstans, utan de startar från stillastående vid hållplatsen och kör alltså knappast in i stillastående bilar som står mitt i korsningen och väntar på en lucka i trafiken.Leif Steen skrev:Korsningen med spårvägen är ju helt livsfarlig. Västerled korsar spåret för att direkt efter ha väjningsplikt för Alviksvägen, resultatet blir bilar och bussar stående på spåret. Det är märkligt att det inte händer fler olyckor på den här platsen.
Däremot är det förstås lite klurigt att köra bil när man ska titta på flera saker samtidigt, så det kan ju hända att någon är så koncentrerad på något annat att de inte upptäcker spårvagnen och ur den synpunkten är ju detta naturligtvis en något mer komplicerad korsning. Att kalla den livsfarlig tycker jag dock är att ta i, det är nog större risk att skadas på t ex Tranebergsbron...