Sida 1 av 2

Kollision mellan spårvagnar

Postat: måndag 28 januari 2013 23:11
av D_skalis
Två spårvagnar skall ha kolliderat i Göteborg
Wighsnews.se skrev:Göteborg: Kollision mellan spårvagnar
2013-01-28 22:46 | Skrivet av Teija
Riksnyheter

Två spårvagnar har kolliderat vid Brunnsparken i Göteborg. Vid kollisionen så ska eventuellt en av spårvagnarna ha spårat ur. Det finns inga uppgifter om att någon ska ha skadats.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: tisdag 29 januari 2013 0:10
av Andy

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: tisdag 29 januari 2013 3:39
av Odd
Högerregeln?

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: tisdag 29 januari 2013 16:51
av Lars Stegenius
Vill minnas att man åtminstone tidigare haft företrädesregler baserade på linjenummer - lägst linjenummer först, vagnar ej i trafik sist.

Men jag kan minnas fel.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: tisdag 29 januari 2013 17:31
av 2763
Lars Stegenius skrev:Vill minnas att man åtminstone tidigare haft företrädesregler baserade på linjenummer - lägst linjenummer först, vagnar ej i trafik sist.

Men jag kan minnas fel.
Om så är det väldigt länge sedan. Det är högerregeln som gäller.

//T

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: tisdag 29 januari 2013 18:05
av Harald
I säo var det:

Vagn i trafik före andra vagnar
Om båda i trafik lägre linjenummer först
Om samma linjenummer lägst vagnsnummer först

I TRI är det:

Stillstående ska lämna företräde åt vagn i rörelse
Vagn från depå, vändslinga eller sidospår ska lämna företräde åt vagn på huvudspår
I andra fall ska man lämna företräde åt vagn från höger

Reglerna ska tillämpas i denna ordning, d.v.s. om man står stilla och det kommer en vagn från vänster så ska man lämna företräde åt den vagnen. i det aktuella fallet är det alltså så att om elvan hade hunnit starta medan femman stod still så skulle femman lämna företräde åt elvan, men om båda startade samtidigt så skulle elvan lämna företräde åt femman eftersom den kom från höger.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: tisdag 29 januari 2013 21:05
av hej
Enligt bilden så är det väl femman som skulle lämnat företräde för elvan?
Även om det föreligger viss bromssträcka så ser det ut som femman kört in i elvan som kom från höger?

Texten i artikeln tycks inte stämma överens med bilden, elvan ser ut att komma västerifrån. Huset i bakgrunden är ju Handelsbankens i korsningen Södra och Östra Hamngatorna.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: tisdag 29 januari 2013 22:47
av alex87
Spekulationer och åter spekulationer...allt handlade om den mänskliga faktorn..

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: tisdag 29 januari 2013 23:02
av hej
Det ser ut som den mänskliga faktorn, men vilken vagn skulle lämnat företräde för vilken?
Var det femman eller elvan?

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: onsdag 30 januari 2013 5:30
av Harald
Du har rätt. Texten i GP är fel. Elvan kommer västerifrån och är på väg in på sin hållplats. Femman har kört på den längst bak. Här det nog inte så att man inte har följt reglerna om företräde egentligen. Elvan har ju kört först. Man kan väl gissa att femmans förare har räknat med att elvan skulle hinna undan, men så har den stannat och så hann femman inte stanna.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: onsdag 30 januari 2013 10:55
av hej
Harald skrev:Du har rätt. Texten i GP är fel. Elvan kommer västerifrån och är på väg in på sin hållplats. Femman har kört på den längst bak. Här det nog inte så att man inte har följt reglerna om företräde egentligen. Elvan har ju kört först. Man kan väl gissa att femmans förare har räknat med att elvan skulle hinna undan, men så har den stannat och så hann femman inte stanna.
Dubbla negationer 8)

Ingen stor olycka egentligen men hade den inträffat klockan fyra en eftermiddag så hade effekterna blivit väldigt omfattande. Det är väl ett av få ställen där man stoppar upp den mesta trafiken.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: onsdag 30 januari 2013 11:13
av BSB101
Harald skrev:I säo var det:

Vagn i trafik före andra vagnar
Om båda i trafik lägre linjenummer först
Om samma linjenummer lägst vagnsnummer först
Vad var anledningen till dessa krångliga regler? Att börja leta efter linjenummer och vagnsnummer när man är ute och kör i trafiken låter i särskilt trafiksäkert. Vad var det för fel på höger-/vänsterregeln?

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: onsdag 30 januari 2013 16:19
av 2763
BSB101 skrev:
Harald skrev:I säo var det:

Vagn i trafik före andra vagnar
Om båda i trafik lägre linjenummer först
Om samma linjenummer lägst vagnsnummer först
Vad var anledningen till dessa krångliga regler? Att börja leta efter linjenummer och vagnsnummer när man är ute och kör i trafiken låter i särskilt trafiksäkert. Vad var det för fel på höger-/vänsterregeln?
Säo finns inte kvar och att man gick bort från regeln kan väl ha varit en effekt av just det du säger. På den gamla goda tiden gick vagnarna fast på samma linje och var skyltade med plåtar. Samma personer körde alltid samma linje. Då var det kanske inte så svårt att hålla reda på. Men idag, när vagnarna skyltar om själv och byter linje flera gånger per dag är en sådan regel en säkerhetsrisk. Hur skall man med tillräcklig säkerhet veta vilken linje en vagn går på om linjenummerskylten strular lite för mycket? Det går ju inte.

//T

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: onsdag 30 januari 2013 18:38
av Harald
BSB101 skrev:
Harald skrev:I säo var det:

Vagn i trafik före andra vagnar
Om båda i trafik lägre linjenummer först
Om samma linjenummer lägst vagnsnummer först
Vad var anledningen till dessa krångliga regler? Att börja leta efter linjenummer och vagnsnummer när man är ute och kör i trafiken låter i särskilt trafiksäkert. Vad var det för fel på höger-/vänsterregeln?
Om du vill ha svar på den första frågan får du nog skaffa fram ett medium som kan sätta oss i förbindelse med de avlidna. Stockholm hade ännu något krångligare regler f.ö.

"1) Vid hållplats stående tåg skall lämna företräde åt tåg, som är på ingående eller utgående från hållplatsen.
2) Ytterstadståg på väg mot inre ändstation har företräde framför innerstadståg.
3) Trafikvagnar har företräde framför verkvagnar, övningsvagnar m.fl.
4) Tåg, som är skyltande som ordinarie tåg har företräde framför tåg, som är skyltade såsom extratåg.
5) Tåg med lägre linjenummer har förkörsrätt framför tåg med högre linjenummer.
6) Beträffande tåg med samma linjenummer har det förkörsrätt som kommer från vänster."

Här fanns alltså vänsterregeln, men den kom allra sist. Reglerna skulle tillämpas i den ordning de står.

Svaret frågan om vad det är för fel på högerregeln är: Inget alls. Det var därför den infördes när TRI ersatte SÄO någon gång på 90-talet.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: onsdag 30 januari 2013 18:40
av alex87
Jag hörde idag vad som hände, linje 11 som kom från Domkyrka mot Brunnsparken fick klarsignalsfel i korsningen och linje 5 hade för hög fart och fick inte stop, korsningen där är ju uppbyggd dessutom på att man bara kör på flänsen och bromssträckan blir ju då längre..

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: onsdag 30 januari 2013 19:27
av Harald
Jag kom på något som kan ha varit ett skäl till reglerna om linje- och vagnsnummer i Göteborg. Här får man inte passera en olåst motväxel om man skulle kunna kollidera med en mötande vagn om vagnen går fel i växeln. Finns det bara en motväxel så är det ju klart vem som ska vänta, men förr fanns det på några ställen övergångsväxlar som var motväxlar och då behövde man en regel för vem som skulle vänta. Vänsterregeln hade inte fungerat, men det gjorde reglerna om linje- och vagnsnummer.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: torsdag 31 januari 2013 23:45
av daniel_s
Harald skrev:Jag kom på något som kan ha varit ett skäl till reglerna om linje- och vagnsnummer i Göteborg. Här får man inte passera en olåst motväxel om man skulle kunna kollidera med en mötande vagn om vagnen går fel i växeln. Finns det bara en motväxel så är det ju klart vem som ska vänta, men förr fanns det på några ställen övergångsväxlar som var motväxlar och då behövde man en regel för vem som skulle vänta. Vänsterregeln hade inte fungerat, men det gjorde reglerna om linje- och vagnsnummer.
Det finns väl fortfarande enstaka platser där två tåg kan komma från var sitt håll mot en korsning där båda har en motväxel?

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: fredag 01 februari 2013 0:16
av 2763
daniel_s skrev:
Det finns väl fortfarande enstaka platser där två tåg kan komma från var sitt håll mot en korsning där båda har en motväxel?
Jo, men inte på något ställe där båda kommer från motpartens vänster.

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: fredag 01 februari 2013 0:42
av daniel_s
2763 skrev:
daniel_s skrev:
Det finns väl fortfarande enstaka platser där två tåg kan komma från var sitt håll mot en korsning där båda har en motväxel?
Jo, men inte på något ställe där båda kommer från motpartens vänster.
Vad sägs om Brunnsparken? Visserligen är det kanske förreglade växlar, men regeln behövs väl om inte annat om signalerna är trasiga. Vem ska annars köra först om två vagnar kommer från var sitt håll på Södra Hamngatan och ingen ska svänga?

Re: Kollision mellan spårvagnar

Postat: fredag 01 februari 2013 2:41
av M_M
daniel_s skrev:
2763 skrev:
daniel_s skrev:
Det finns väl fortfarande enstaka platser där två tåg kan komma från var sitt håll mot en korsning där båda har en motväxel?
Jo, men inte på något ställe där båda kommer från motpartens vänster.
Vad sägs om Brunnsparken? Visserligen är det kanske förreglade växlar, men regeln behövs väl om inte annat om signalerna är trasiga. Vem ska annars köra först om två vagnar kommer från var sitt håll på Södra Hamngatan och ingen ska svänga?
Då bara kör vagnarna givetvis, eftersom det är dubbelspår :mrgreen:


Det finns alltså inga övergångsväxlar mellan med/motspår i Göteborg förutom i depåerna (där det gissningsvis heter nåt annat än med/motspår - vad kallas t.ex. de två paralella spåren mellan "T-korset i Svingeln" och vagnhallarna Gårda/Rantorget?