Kollision mellan spårvagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
D_skalis
Inlägg: 7
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 14:35
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av D_skalis »

Två spårvagnar skall ha kolliderat i Göteborg
Wighsnews.se skrev:Göteborg: Kollision mellan spårvagnar
2013-01-28 22:46 | Skrivet av Teija
Riksnyheter

Två spårvagnar har kolliderat vid Brunnsparken i Göteborg. Vid kollisionen så ska eventuellt en av spårvagnarna ha spårat ur. Det finns inga uppgifter om att någon ska ha skadats.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av Andy »

Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6903
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av Odd »

Högerregeln?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av Lars Stegenius »

Vill minnas att man åtminstone tidigare haft företrädesregler baserade på linjenummer - lägst linjenummer först, vagnar ej i trafik sist.

Men jag kan minnas fel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av 2763 »

Lars Stegenius skrev:Vill minnas att man åtminstone tidigare haft företrädesregler baserade på linjenummer - lägst linjenummer först, vagnar ej i trafik sist.

Men jag kan minnas fel.
Om så är det väldigt länge sedan. Det är högerregeln som gäller.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av Harald »

I säo var det:

Vagn i trafik före andra vagnar
Om båda i trafik lägre linjenummer först
Om samma linjenummer lägst vagnsnummer först

I TRI är det:

Stillstående ska lämna företräde åt vagn i rörelse
Vagn från depå, vändslinga eller sidospår ska lämna företräde åt vagn på huvudspår
I andra fall ska man lämna företräde åt vagn från höger

Reglerna ska tillämpas i denna ordning, d.v.s. om man står stilla och det kommer en vagn från vänster så ska man lämna företräde åt den vagnen. i det aktuella fallet är det alltså så att om elvan hade hunnit starta medan femman stod still så skulle femman lämna företräde åt elvan, men om båda startade samtidigt så skulle elvan lämna företräde åt femman eftersom den kom från höger.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av hej »

Enligt bilden så är det väl femman som skulle lämnat företräde för elvan?
Även om det föreligger viss bromssträcka så ser det ut som femman kört in i elvan som kom från höger?

Texten i artikeln tycks inte stämma överens med bilden, elvan ser ut att komma västerifrån. Huset i bakgrunden är ju Handelsbankens i korsningen Södra och Östra Hamngatorna.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av alex87 »

Spekulationer och åter spekulationer...allt handlade om den mänskliga faktorn..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av hej »

Det ser ut som den mänskliga faktorn, men vilken vagn skulle lämnat företräde för vilken?
Var det femman eller elvan?
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av Harald »

Du har rätt. Texten i GP är fel. Elvan kommer västerifrån och är på väg in på sin hållplats. Femman har kört på den längst bak. Här det nog inte så att man inte har följt reglerna om företräde egentligen. Elvan har ju kört först. Man kan väl gissa att femmans förare har räknat med att elvan skulle hinna undan, men så har den stannat och så hann femman inte stanna.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av hej »

Harald skrev:Du har rätt. Texten i GP är fel. Elvan kommer västerifrån och är på väg in på sin hållplats. Femman har kört på den längst bak. Här det nog inte så att man inte har följt reglerna om företräde egentligen. Elvan har ju kört först. Man kan väl gissa att femmans förare har räknat med att elvan skulle hinna undan, men så har den stannat och så hann femman inte stanna.
Dubbla negationer 8)

Ingen stor olycka egentligen men hade den inträffat klockan fyra en eftermiddag så hade effekterna blivit väldigt omfattande. Det är väl ett av få ställen där man stoppar upp den mesta trafiken.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av BSB101 »

Harald skrev:I säo var det:

Vagn i trafik före andra vagnar
Om båda i trafik lägre linjenummer först
Om samma linjenummer lägst vagnsnummer först
Vad var anledningen till dessa krångliga regler? Att börja leta efter linjenummer och vagnsnummer när man är ute och kör i trafiken låter i särskilt trafiksäkert. Vad var det för fel på höger-/vänsterregeln?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av 2763 »

BSB101 skrev:
Harald skrev:I säo var det:

Vagn i trafik före andra vagnar
Om båda i trafik lägre linjenummer först
Om samma linjenummer lägst vagnsnummer först
Vad var anledningen till dessa krångliga regler? Att börja leta efter linjenummer och vagnsnummer när man är ute och kör i trafiken låter i särskilt trafiksäkert. Vad var det för fel på höger-/vänsterregeln?
Säo finns inte kvar och att man gick bort från regeln kan väl ha varit en effekt av just det du säger. På den gamla goda tiden gick vagnarna fast på samma linje och var skyltade med plåtar. Samma personer körde alltid samma linje. Då var det kanske inte så svårt att hålla reda på. Men idag, när vagnarna skyltar om själv och byter linje flera gånger per dag är en sådan regel en säkerhetsrisk. Hur skall man med tillräcklig säkerhet veta vilken linje en vagn går på om linjenummerskylten strular lite för mycket? Det går ju inte.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av Harald »

BSB101 skrev:
Harald skrev:I säo var det:

Vagn i trafik före andra vagnar
Om båda i trafik lägre linjenummer först
Om samma linjenummer lägst vagnsnummer först
Vad var anledningen till dessa krångliga regler? Att börja leta efter linjenummer och vagnsnummer när man är ute och kör i trafiken låter i särskilt trafiksäkert. Vad var det för fel på höger-/vänsterregeln?
Om du vill ha svar på den första frågan får du nog skaffa fram ett medium som kan sätta oss i förbindelse med de avlidna. Stockholm hade ännu något krångligare regler f.ö.

"1) Vid hållplats stående tåg skall lämna företräde åt tåg, som är på ingående eller utgående från hållplatsen.
2) Ytterstadståg på väg mot inre ändstation har företräde framför innerstadståg.
3) Trafikvagnar har företräde framför verkvagnar, övningsvagnar m.fl.
4) Tåg, som är skyltande som ordinarie tåg har företräde framför tåg, som är skyltade såsom extratåg.
5) Tåg med lägre linjenummer har förkörsrätt framför tåg med högre linjenummer.
6) Beträffande tåg med samma linjenummer har det förkörsrätt som kommer från vänster."

Här fanns alltså vänsterregeln, men den kom allra sist. Reglerna skulle tillämpas i den ordning de står.

Svaret frågan om vad det är för fel på högerregeln är: Inget alls. Det var därför den infördes när TRI ersatte SÄO någon gång på 90-talet.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av alex87 »

Jag hörde idag vad som hände, linje 11 som kom från Domkyrka mot Brunnsparken fick klarsignalsfel i korsningen och linje 5 hade för hög fart och fick inte stop, korsningen där är ju uppbyggd dessutom på att man bara kör på flänsen och bromssträckan blir ju då längre..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av Harald »

Jag kom på något som kan ha varit ett skäl till reglerna om linje- och vagnsnummer i Göteborg. Här får man inte passera en olåst motväxel om man skulle kunna kollidera med en mötande vagn om vagnen går fel i växeln. Finns det bara en motväxel så är det ju klart vem som ska vänta, men förr fanns det på några ställen övergångsväxlar som var motväxlar och då behövde man en regel för vem som skulle vänta. Vänsterregeln hade inte fungerat, men det gjorde reglerna om linje- och vagnsnummer.
daniel_s
Inlägg: 14440
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Jag kom på något som kan ha varit ett skäl till reglerna om linje- och vagnsnummer i Göteborg. Här får man inte passera en olåst motväxel om man skulle kunna kollidera med en mötande vagn om vagnen går fel i växeln. Finns det bara en motväxel så är det ju klart vem som ska vänta, men förr fanns det på några ställen övergångsväxlar som var motväxlar och då behövde man en regel för vem som skulle vänta. Vänsterregeln hade inte fungerat, men det gjorde reglerna om linje- och vagnsnummer.
Det finns väl fortfarande enstaka platser där två tåg kan komma från var sitt håll mot en korsning där båda har en motväxel?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
Det finns väl fortfarande enstaka platser där två tåg kan komma från var sitt håll mot en korsning där båda har en motväxel?
Jo, men inte på något ställe där båda kommer från motpartens vänster.
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14440
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:
daniel_s skrev:
Det finns väl fortfarande enstaka platser där två tåg kan komma från var sitt håll mot en korsning där båda har en motväxel?
Jo, men inte på något ställe där båda kommer från motpartens vänster.
Vad sägs om Brunnsparken? Visserligen är det kanske förreglade växlar, men regeln behövs väl om inte annat om signalerna är trasiga. Vem ska annars köra först om två vagnar kommer från var sitt håll på Södra Hamngatan och ingen ska svänga?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kollision mellan spårvagnar

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
2763 skrev:
daniel_s skrev:
Det finns väl fortfarande enstaka platser där två tåg kan komma från var sitt håll mot en korsning där båda har en motväxel?
Jo, men inte på något ställe där båda kommer från motpartens vänster.
Vad sägs om Brunnsparken? Visserligen är det kanske förreglade växlar, men regeln behövs väl om inte annat om signalerna är trasiga. Vem ska annars köra först om två vagnar kommer från var sitt håll på Södra Hamngatan och ingen ska svänga?
Då bara kör vagnarna givetvis, eftersom det är dubbelspår :mrgreen:


Det finns alltså inga övergångsväxlar mellan med/motspår i Göteborg förutom i depåerna (där det gissningsvis heter nåt annat än med/motspår - vad kallas t.ex. de två paralella spåren mellan "T-korset i Svingeln" och vagnhallarna Gårda/Rantorget?
Skriv svar