Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Höga vederbörande gick snabbt ut med att en städerska stulit ett tåg, och krashat härom veckan.
Varifrån fick dom den uppgiften, uppgiftslämnaren måste varit väldigt trovärdig, att cheferna skulle hittat på allting själva, och att det sedan skulle visa sig att det fanns en städerska ensam ombord på tåget är helt osannolikt.
Någon som var på plats i neglinge när tåget for iväg måste ha påstått att städerskan stal tåget.
Det dräller inte av personal i Neglinge på nätterna, så det ligger nära till hands att "personen som blivit av med sina nycklar och nu mår jättedåligt" hittat på att städerskan stulit tåget, varför är inte gott att veta, men i stressade situationer kan det bli rörigt...
Så vems är felet att en oskyldig eventuellt utpekats?
HS
Varifrån fick dom den uppgiften, uppgiftslämnaren måste varit väldigt trovärdig, att cheferna skulle hittat på allting själva, och att det sedan skulle visa sig att det fanns en städerska ensam ombord på tåget är helt osannolikt.
Någon som var på plats i neglinge när tåget for iväg måste ha påstått att städerskan stal tåget.
Det dräller inte av personal i Neglinge på nätterna, så det ligger nära till hands att "personen som blivit av med sina nycklar och nu mår jättedåligt" hittat på att städerskan stulit tåget, varför är inte gott att veta, men i stressade situationer kan det bli rörigt...
Så vems är felet att en oskyldig eventuellt utpekats?
HS
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
... och många var det som på Forumen dömde städerskan innan fakta kom fram och de få som vågade ha en åsikt om att något gått fel och att städerskan försökt stoppa tåget bedömdes som mindre vetande för "forumexpertisen" visste att så som det gick till inte kunde hända.
Nästa gång det händer, försök se det ur positiv vinkling istället, tills fakta framkommit - då kan vi döma de som skall dömas.
-Per
Nästa gång det händer, försök se det ur positiv vinkling istället, tills fakta framkommit - då kan vi döma de som skall dömas.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Ja, det fanns ju en på det här forumet som skrev om attentat. Den signaturen har inte synts till på ett tag, men det har kommit en ny vars stil är väldigt lik. Tänk så det kan bli.Per Lind skrev:... och många var det som på Forumen dömde städerskan innan fakta kom fram
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Jag har nog sett det som att Arriva gick ut med att kalla det för stöld, inte så mycket för att man visste vad som hade hänt, utan för att man därmed effektivt kunde frånta sig allt ansvar (nästan i alla fall). Därmed kom ju fokus att hamna på städerskan istället för Arrivas rutiner. En stöld från någon som arbetar i depån kan man ju inte riktigt skydda sig ifrån. Strategin lyckades ju också i nästan två dygn.
Man hade väl också en "anmälan", troligen från rangeraren, om att tåget försvunnit. Eftersom ingen hade rätt att lämna depån med tåget, så var det väl därmed enkelt att kalla det för stöld. Man ska nog inte förvänta sig någon mer faktamässigt grundad teori bakom uttalandet.
Det mest fascinerande och kanske skrämmande är väl att media hakade på detta. Att ingen såg det helt orimliga i att en städerska skulle sno ett tåg och ta en utflykt till Saltsjöbaden mitt i natten. Sedan om det var ett handhavandefel av städerskan, eller helt omedvetet som olyckan inträffade har väl kanske varit något oklart även för mig. Det förra var väl dock främst aktuellt när det spekulerades i om hon hade behörighet att själv rangera tåget.
Man hade väl också en "anmälan", troligen från rangeraren, om att tåget försvunnit. Eftersom ingen hade rätt att lämna depån med tåget, så var det väl därmed enkelt att kalla det för stöld. Man ska nog inte förvänta sig någon mer faktamässigt grundad teori bakom uttalandet.
Det mest fascinerande och kanske skrämmande är väl att media hakade på detta. Att ingen såg det helt orimliga i att en städerska skulle sno ett tåg och ta en utflykt till Saltsjöbaden mitt i natten. Sedan om det var ett handhavandefel av städerskan, eller helt omedvetet som olyckan inträffade har väl kanske varit något oklart även för mig. Det förra var väl dock främst aktuellt när det spekulerades i om hon hade behörighet att själv rangera tåget.
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Så pajasmässigt att återge offentligt tillgänglig information från sin motpart... 

-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Men man kan skriva på olika sätt. Man behöver inte nödvändigt beskriva något som en absolut sanning utan man kan gardera sig med lite omskrivningar som att "enligt xx var tåget stulet " eller något som tydligt markerar att tidningen inte står bakom vad som är sanning.M_M skrev:Så pajasmässigt att återge offentligt tillgänglig information från sin motpart...
SEKO har sedan gjort en 180o sväng och förklarat att man tänker föra talan om förtal m.m på städerskans vägnar utan att rådfråga henne själv om saken.
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Jag antar att "TS" menar eventuellt oskyldig !
eller som det väl heter i Sverige; förutsätts oskyldig avseende straffrätt, tills motsatsen bevisats och ofta med uppsåtlighet som rekvisit.
Jag kan inte tekniken alls i "jvg-motorvagn typ C10", men har svårt att tänka mig att det skulle vara svårt att få stopp på ett trafikfärdigt tåg
som oavsiktligt kommit i körläge. Finns väl diverse nödbromsar och huvudströmbrytare spridda i förarhytt och alla vagnar. Låter för mig lite misstänkt
att hon skulle befunnit sig längst fram i tåget under hela rörelsen också. Men, vi får väl se vad utredningarna kommer fram till. Polisen har nog inte
mycket att gå på innan dess, då vittnen verkar saknas och städpersonen lär ju enligt mediarapportering drabbats av minnesförlust.
F ö vore det mycket intressant att få höra vem som är städarens arbetsgivare ?, respektive huvudman för depåverksamheten ?
,Henrik Schütz skrev:...Så vems är felet att en oskyldig eventuellt utpekats?
HS
eller som det väl heter i Sverige; förutsätts oskyldig avseende straffrätt, tills motsatsen bevisats och ofta med uppsåtlighet som rekvisit.
Jag kan inte tekniken alls i "jvg-motorvagn typ C10", men har svårt att tänka mig att det skulle vara svårt att få stopp på ett trafikfärdigt tåg
som oavsiktligt kommit i körläge. Finns väl diverse nödbromsar och huvudströmbrytare spridda i förarhytt och alla vagnar. Låter för mig lite misstänkt
att hon skulle befunnit sig längst fram i tåget under hela rörelsen också. Men, vi får väl se vad utredningarna kommer fram till. Polisen har nog inte
mycket att gå på innan dess, då vittnen verkar saknas och städpersonen lär ju enligt mediarapportering drabbats av minnesförlust.
F ö vore det mycket intressant att få höra vem som är städarens arbetsgivare ?, respektive huvudman för depåverksamheten ?
spårburen aviatör
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Det är naturligtvis inte att vänta att konspirationsteoretiker och kverulansparanoiker ska kunna förstå en distinktion, men med dig Lennart kan jag däremot göra ett försök: SEKO-tidningen och SEKO är inte samma sak! SEKO-tidningen är en facklig nyhetstidning som redigeras och ges ut av chefredaktören och ansvarige utgivaren, på eget ansvar. En sådan tidning är alltså inte Pravda, och det betyder att vad som skrivs där inte nödvändigtvis sammanfaller med fackförbundets åsikter. Inte heller tillfrågas förbundsledningen eller avdelningsledningen om allt vad som skrivs. Du har därför inget stöd för ditt påstående ” SEKO har sedan gjort en 180o sväng”.Däremot vore det på sin plats att chefredaktören gjorde en pudel för artikeln som citeras ovan.Lennart Petersen skrev:Men man kan skriva på olika sätt. Man behöver inte nödvändigt beskriva något som en absolut sanning utan man kan gardera sig med lite omskrivningar som att "enligt xx var tåget stulet " eller något som tydligt markerar att tidningen inte står bakom vad som är sanning.M_M skrev:Så pajasmässigt att återge offentligt tillgänglig information från sin motpart...
SEKO har sedan gjort en 180o sväng och förklarat att man tänker föra talan om förtal m.m på städerskans vägnar utan att rådfråga henne själv om saken.
Likaså efterfrågas källa för påståendet ”förklarat att man tänker föra talan om förtal m.m på städerskans vägnar utan att rådfråga henne själv om saken”. Såvitt jag vet har det inte gjorts några sådana kategoriska uttalanden.
Själv tar jag kategoriskt – eftersom det har antytts annorlunda – avstånd från alla påståenden om att det aktuella personen på något sätt skulle ha handlat med någon form av avsikt eller uppsåt. Jag vet nämligen hur illa skada hon är, och det är alldeles förfärligt. En möjlighet som framfördes först, och som tydligen polisen också omhuldade eftersom det gjordes husrannsakan hemma hos vederbörande, var självmordsförsök, men det låter ju i mina öron helt osannolikt. I så fall vore ett framförhopp enklare, något som tyvärr är ganska vanligt i SL-trafiken och som jag själv också fått uppleva på nära håll.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Caretia, resp. ArrivaFLJ skrev: F ö vore det mycket intressant att få höra vem som är städarens arbetsgivare ?, respektive huvudman för depåverksamheten ?
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Tack för info !
http://www.caretia.se/caretia/lediga-tjanster/
) för meritering att säkerhetsinstruktioner par19-underrättelser...All personal med tjänstgöring vid järnvägen är skyldig att rapportera till TL när något stör...
och par26-Ljudsignaler ...Stanna omedelbart/Fara”(tre eller flera korta signaler)...
samt viktigast par36-Uppställning av fordon...eller annan tågpersonal som vid behov omedelbart kan förhindra att fordon kommer i rörelse...
och då läser jag i städentreprenörens jobbannons att de arbetande på SL:s lokalbanor bör känna till bl.a... (käll-länk;Tagbitaren skrev:Caretia, resp. ArrivaFLJ skrev: F ö vore det mycket intressant att få höra vem som är städarens arbetsgivare ?, respektive huvudman för depåverksamheten ?
http://www.caretia.se/caretia/lediga-tjanster/
) för meritering att säkerhetsinstruktioner par19-underrättelser...All personal med tjänstgöring vid järnvägen är skyldig att rapportera till TL när något stör...
och par26-Ljudsignaler ...Stanna omedelbart/Fara”(tre eller flera korta signaler)...
samt viktigast par36-Uppställning av fordon...eller annan tågpersonal som vid behov omedelbart kan förhindra att fordon kommer i rörelse...
spårburen aviatör
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
SEKO får nog trots allt finna sig i att ta ansvar för vad som skrivits i tidningen även om ansvarig utgivare formellt är ansvarig.Tagbitaren skrev:Det är naturligtvis inte att vänta att konspirationsteoretiker och kverulansparanoiker ska kunna förstå en distinktion, men med dig Lennart kan jag däremot göra ett försök: SEKO-tidningen och SEKO är inte samma sak! SEKO-tidningen är en facklig nyhetstidning som redigeras och ges ut av chefredaktören och ansvarige utgivaren, på eget ansvar. En sådan tidning är alltså inte Pravda, och det betyder att vad som skrivs där inte nödvändigtvis sammanfaller med fackförbundets åsikter. Inte heller tillfrågas förbundsledningen eller avdelningsledningen om allt vad som skrivs. Du har därför inget stöd för ditt påstående ” SEKO har sedan gjort en 180o sväng”.Däremot vore det på sin plats att chefredaktören gjorde en pudel för artikeln som citeras ovan.Lennart Petersen skrev:Men man kan skriva på olika sätt. Man behöver inte nödvändigt beskriva något som en absolut sanning utan man kan gardera sig med lite omskrivningar som att "enligt xx var tåget stulet " eller något som tydligt markerar att tidningen inte står bakom vad som är sanning.M_M skrev:Så pajasmässigt att återge offentligt tillgänglig information från sin motpart...
SEKO har sedan gjort en 180o sväng och förklarat att man tänker föra talan om förtal m.m på städerskans vägnar utan att rådfråga henne själv om saken.
Likaså efterfrågas källa för påståendet ”förklarat att man tänker föra talan om förtal m.m på städerskans vägnar utan att rådfråga henne själv om saken”. Såvitt jag vet har det inte gjorts några sådana kategoriska uttalanden.
Själv tar jag kategoriskt – eftersom det har antytts annorlunda – avstånd från alla påståenden om att det aktuella personen på något sätt skulle ha handlat med någon form av avsikt eller uppsåt. Jag vet nämligen hur illa skada hon är, och det är alldeles förfärligt. En möjlighet som framfördes först, och som tydligen polisen också omhuldade eftersom det gjordes husrannsakan hemma hos vederbörande, var självmordsförsök, men det låter ju i mina öron helt osannolikt. I så fall vore ett framförhopp enklare, något som tyvärr är ganska vanligt i SL-trafiken och som jag själv också fått uppleva på nära håll.
Enligt en artikel i bl.a UNT så övervägde facket att föra talan i saken
http://www.unt.se/sverige/facket-kan-st ... 32282.aspx
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2003
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Fra første dag har jeg sett på dette som en "svenskehistorie". Det finnes da ingen ung kvinne i verden som ville finne på å stjele et T-banetog. Å stjele biler, tog eller sporvogner ligger ikke for kvinner, men er en "mannsgreie". Så jeg har ventet på at noen skal komme med "den riktige" historien.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Jag tror att den närmast skyldiga skyllt ifrån sig, eventuellt omedvetet, och att chefer lyssnat på denne, och oreflekterat fört det vidare, höna av en fjäder är det inte, däremot märkligt.
Det är troligen ingen medveten lögn från förstahandskällan, städerskan går in i tåget dom åker iväg, och källsn tror i den stressade situationen att tåget stulits.
Sedan eskalerade allt, och blev till sist en världsnyhet.
HS
Det är troligen ingen medveten lögn från förstahandskällan, städerskan går in i tåget dom åker iväg, och källsn tror i den stressade situationen att tåget stulits.
Sedan eskalerade allt, och blev till sist en världsnyhet.
HS
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Spontant, så slog de mej då i början, att detta kunde vara drogrelaterat, något som tyvärr förekommer på fler ställen än man kan tro.Nils Carl Aspenberg skrev:Fra første dag har jeg sett på dette som en "svenskehistorie". Det finnes da ingen ung kvinne i verden som ville finne på å stjele et T-banetog. Å stjele biler, tog eller sporvogner ligger ikke for kvinner, men er en "mannsgreie". Så jeg har ventet på at noen skal komme med "den riktige" historien.
Nu har de ju visat sig att så inte var fallet heller. Dock ska man väl tänka på att mycke konstigheter kan hända, om droger finns med.
Här har ju senare uppdagats andra märkligheter, vilket ju är illa nog...
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Jag tror att du i grunden skall omvärdera ditt tankesätt om kvinnor. Så vitt jag förstått finns det kvinnor som drömmer om att köra saker de inte har behörighet till också. Det har väl i praktiken förekommit olovlig körning med kvinnlig förare hos din arbetsgivare så vitt jag vet.Nils Carl Aspenberg skrev:Fra første dag har jeg sett på dette som en "svenskehistorie". Det finnes da ingen ung kvinne i verden som ville finne på å stjele et T-banetog. Å stjele biler, tog eller sporvogner ligger ikke for kvinner, men er en "mannsgreie". Så jeg har ventet på at noen skal komme med "den riktige" historien.
I det här fallet var det ju inte stöld, och det är bra - oavsett könet på den som vart anklagad.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Vi kan ju hoppas att detta reds ut, i vart fall internt inom Arriva. Sen tror ja nog de kan dyka upp nya namn på en del stolar inom de företaget, när de väl lugnat sej.Henrik Schütz skrev:Jag tror att den närmast skyldiga skyllt ifrån sig, eventuellt omedvetet, och att chefer lyssnat på denne, och oreflekterat fört det vidare, höna av en fjäder är det inte, däremot märkligt.
Det är troligen ingen medveten lögn från förstahandskällan, städerskan går in i tåget dom åker iväg, och källsn tror i den stressade situationen att tåget stulits.
Sedan eskalerade allt, och blev till sist en världsnyhet.
HS
Känns ju lite som den här händelsen kom som lite "lök på laxen" och fick vissa att säga lite för mycke, utan att tänka ordentligt.
Arriva har väl haft en rejäl period av hetluft, när de gäller busstrafik i det som ofta kallas "Norrort" (vad nu det är ??) Nåväl, detta fick de nog att rinna över lite, då denna lite märkliga händelse inträffade. Sen kan man ju tycka att personer i företagsledning o andra högre positioner, säkert med bra lön, ska tåla en hel del och ändå sköta problem på genomtänkt sätt. Kanske ska man inse att även chefer o presstalesmän m.fl. också bara är människor.
Gomorron...
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Kan bara hålla med dej T. I dagens värd får vi inte tänka sådär...2763 skrev:Jag tror att du i grunden skall omvärdera ditt tankesätt om kvinnor. Så vitt jag förstått finns det kvinnor som drömmer om att köra saker de inte har behörighet till också. Det har väl i praktiken förekommit olovlig körning med kvinnlig förare hos din arbetsgivare så vitt jag vet.Nils Carl Aspenberg skrev:Fra første dag har jeg sett på dette som en "svenskehistorie". Det finnes da ingen ung kvinne i verden som ville finne på å stjele et T-banetog. Å stjele biler, tog eller sporvogner ligger ikke for kvinner, men er en "mannsgreie". Så jeg har ventet på at noen skal komme med "den riktige" historien.
I det här fallet var det ju inte stöld, och det är bra - oavsett könet på den som vart anklagad.
//T
Dessutom VET jag att de finns kvinnor/tjejer som drömmer om att köra, o som även skaffar sej kompetenser o behörigheter. Känner ju minst en...
Men så äre kanske inte i NorGe...

-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Men nu kommer det ju inte stanna med att det reds ut internt inom Arriva. SHK Statens haverikommission kommer att utreda händelsen och då kommer det i sinom tid att bli en offentlig redogörelse för utredningen .leifd skrev:Vi kan ju hoppas att detta reds ut, i vart fall internt inom Arriva. Sen tror ja nog de kan dyka upp nya namn på en del stolar inom de företaget, när de väl lugnat sej.Henrik Schütz skrev:Jag tror att den närmast skyldiga skyllt ifrån sig, eventuellt omedvetet, och att chefer lyssnat på denne, och oreflekterat fört det vidare, höna av en fjäder är det inte, däremot märkligt.
Det är troligen ingen medveten lögn från förstahandskällan, städerskan går in i tåget dom åker iväg, och källsn tror i den stressade situationen att tåget stulits.
Sedan eskalerade allt, och blev till sist en världsnyhet.
HS
Känns ju lite som den här händelsen kom som lite "lök på laxen" och fick vissa att säga lite för mycke, utan att tänka ordentligt.
Arriva har väl haft en rejäl period av hetluft, när de gäller busstrafik i det som ofta kallas "Norrort" (vad nu det är ??) Nåväl, detta fick de nog att rinna över lite, då denna lite märkliga händelse inträffade. Sen kan man ju tycka att personer i företagsledning o andra högre positioner, säkert med bra lön, ska tåla en hel del och ändå sköta problem på genomtänkt sätt. Kanske ska man inse att även chefer o presstalesmän m.fl. också bara är människor.
Gomorron...
Och i tillägg kan väl sägas att även åklagare utreder arbetsmiljöbrott så det lär bli en offentlig redogörelse där.
Vi kan väl också anta att SL, som fått sin egendom förstörd, vill göra en utredning av vad som hänt
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Är man chef så ska man inte oreflekterat föra saker vidare. Då ska man tänka på vad man säger.Henrik Schütz skrev:Jag tror att den närmast skyldiga skyllt ifrån sig, eventuellt omedvetet, och att chefer lyssnat på denne, och oreflekterat fört det vidare, höna av en fjäder är det inte, däremot märkligt.
Det är troligen ingen medveten lögn från förstahandskällan, städerskan går in i tåget dom åker iväg, och källsn tror i den stressade situationen att tåget stulits.
Sedan eskalerade allt, och blev till sist en världsnyhet.
HS
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?
Ja, så kan man ju tycka. Det beror väl på om man har en antifacklig diskurs eller ej. Nu påstår jag inte nödvändigtvis att du har det, men du ser ju vilka tomtar och troll detta lockat fram.Lennart Petersen skrev: SEKO får nog trots allt finna sig i att ta ansvar för vad som skrivits i tidningen även om ansvarig utgivare formellt är ansvarig.
Enligt en artikel i bl.a UNT så övervägde facket att föra talan i saken
http://www.unt.se/sverige/facket-kan-st ... 32282.aspx
Enligt min åsikt har chefredatören och ansvarige utgivaren, även i en facklig nyhetstidning, inte bara ett formellt utan även ett reellt ansvar. Det är alltså denne som får ta på sig ansvaret för de förlöpningar som ev. har gjorts. Sedan är det nog en viss skillnad på att överväga saker och ting, och som du påstår, att SEKO ”tänker föra talan om förtal m.m på städerskans vägnar utan att rådfråga henne själv om saken”. Din källhänvisning ger heller inte annan syn för sägen.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.