Sida 1 av 3

Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: tisdag 15 januari 2013 18:27
av Odd
Efter olyckan i Saltsjöbaden så lär ju två vagnar skrotas och två till vara obrukbara ett tag, vilket nog kommer att märkas i form av svår vagnbrist. Vad kan man tänka sig för möjligheter att låna/hyra in tåg? Kanske kan Motorvagn 15 köra i reguljär trafik mellan Igelboda och Solsidan under rusningen?

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: tisdag 15 januari 2013 19:45
av Karsten
Fyra av trettio vagnar ur drift, bortsett från övriga avställda vagnar. Tjugosex vagnar är ursprunglig utsättning, så det är ju knepigt. Standardlösningen på SB vid vagnbrist brukar vara att köra två vagnar som pendel Igelboda-Saltsjöbaden och låta de långa tågen gå Igelboda-Stockholm, på så vis sparar man in fyra vagnar.

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: tisdag 15 januari 2013 22:56
av AdrianLangemar
Från störningsinformationen: "Saltsjöbanan: Direkta förstärkningsbussar mellan Fisksätra och Slussen i högtrafiken. Från Fisksätra 07.27, 07.46 och 08.07, från Slussen 17.00, 17.22 och 17.40". Alltså kommer åtminstone tre av de fyra Slussenomloppen att köras med fyra vagnar istället för sex.

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: tisdag 15 januari 2013 23:15
av m_s
Hur är det med C16-vagnarna? Finns dom kvar?

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: tisdag 15 januari 2013 23:50
av AdrianLangemar
m_s skrev:Hur är det med C16-vagnarna? Finns dom kvar?
Nej, de slopades 2000 respektive 2001.

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: onsdag 16 januari 2013 0:09
av Odd
Nu borde det väl finnas utrymme att kovertera några Cx-par till för Saltsjöbanan eftersom det ser ut som att det kommer pågå ett par år till, eller?

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: onsdag 16 januari 2013 12:08
av Hechtwagen
Exakt! Ta och konvertera några av de nyaste Cx-vagnarna. Det är mer än ytterst sannolikt mer än 10 år kvar innan dagens vagnpark byts mot något annat på SB. Och så får dom ju lite att hålla på med i Hy!

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: onsdag 16 januari 2013 17:00
av roggek
Man har aldrig funderat på att bygga om C20 2000 till ett liv på SB? (ironi) :cheesygrin:

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: onsdag 16 januari 2013 17:09
av Odd
roggek skrev:Man har aldrig funderat på att bygga om C20 2000 till ett liv på SB? (ironi) :cheesygrin:
Frågan har varit uppe förut. En tänkbar lösning skulle vara att inkorporera Saltsjöbanan i Pendeltågsnätet och köra med X10 el X60.

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: onsdag 16 januari 2013 20:56
av 2763
Hade kanske varit läge för ett drygt år sen att införskaffa oslos T2000 innan de tuggades ner till fragmentariska beståndsdelar.

//T

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: onsdag 16 januari 2013 21:10
av Lennart Petersen
Odd skrev:
roggek skrev:Man har aldrig funderat på att bygga om C20 2000 till ett liv på SB? (ironi) :cheesygrin:
Frågan har varit uppe förut. En tänkbar lösning skulle vara att inkorporera Saltsjöbanan i Pendeltågsnätet och köra med X10 el X60.
Tror inte det, det kräver en omfattande ombyggnad av elektrifiering med matning för 15kV.
Det är enklare att skaffa nya likströmsfordon, vilket kan vara antingen nybyggda eller rent av konverterade växelströmsfordon. Nybyggda likströmsfordon är billigare än nybyggda för växelström.
Något liknande S-tågen i Köpenhamn kanske ?

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: onsdag 16 januari 2013 22:31
av gek
Lennart Petersen skrev: Det är enklare att skaffa nya likströmsfordon, vilket kan vara antingen nybyggda eller rent av konverterade växelströmsfordon. Nybyggda likströmsfordon är billigare än nybyggda för växelström.
Något liknande S-tågen i Köpenhamn kanske ?
Och just S-tåg från Köpenhamn var ju föreslagna för Saltsjöbanan i början av 1970-talet (antingen då av den nya typen eller av 1930-talsvarianten, som ju var 20 - 40 år yngre än SB dåvarande vagnar).

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: onsdag 16 januari 2013 22:52
av Lennart Petersen
gek skrev:
Lennart Petersen skrev: Det är enklare att skaffa nya likströmsfordon, vilket kan vara antingen nybyggda eller rent av konverterade växelströmsfordon. Nybyggda likströmsfordon är billigare än nybyggda för växelström.
Något liknande S-tågen i Köpenhamn kanske ?
Och just S-tåg från Köpenhamn var ju föreslagna för Saltsjöbanan i början av 1970-talet (antingen då av den nya typen eller av 1930-talsvarianten, som ju var 20 - 40 år yngre än SB dåvarande vagnar).
Ja visst fanns det sådana förslag men det föll bland annat på att man behövde göra en teknisk rockad.
Vagnarna som kom till Saltis var egentligen beställda för den nya Tunnelbana 3 men det hade bland annat genom bättre vagnomlopp och att trafiken blev lite lägre än beräknat uppstått ett vagnöverskott på T-bana 2.
Lösningen blev då att flytta över en del vagnar till T-3 och de nybeställda konverterades till att kunna gå på Saltis. Det blev "kjolar2 för att fylla ut utrynmmet till plattformen och mittersta dörrparet sattes igen för sittplatser.
Med S-tåg eller liknande skulle man ju åter kunna utnyttja Saltis breda profil fullt ut med fler platser.

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: torsdag 17 januari 2013 0:02
av Hechtwagen
Seada var det ju faktiskt så i sossesverige på den tiden att man av arbetsmarknadspolitiska skäl valde att köpa tunnelvagnar/SB:s vagnar i sverige. Köpenhamns S banetåg gav inga jobb i Örnsköldsvik.

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: torsdag 17 januari 2013 0:47
av Andy
2763 skrev:Hade kanske varit läge för ett drygt år sen att införskaffa oslos T2000 innan de tuggades ner till fragmentariska beståndsdelar.

//T
Det ble estimert en sum på mellom 3 og 4 millioner kr per vogn for å i det hele tatt få de kjørbare, så hadde det sikkert kostet 2-3 millioner å bygge om hver vogn....

Andreas

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: torsdag 17 januari 2013 7:20
av 2763
Andy skrev:
2763 skrev:Hade kanske varit läge för ett drygt år sen att införskaffa oslos T2000 innan de tuggades ner till fragmentariska beståndsdelar.

//T
Det ble estimert en sum på mellom 3 og 4 millioner kr per vogn for å i det hele tatt få de kjørbare, så hadde det sikkert kostet 2-3 millioner å bygge om hver vogn....

Andreas
Det är faktiskt väldigt lite i sammanhanget för att få billiga vagnar körbara. Det var dock inte politiskt gångbart i Oslo, där man redan lagt ner mycket pengar på vagnarna och dessutom tagit en del beslut som gjorde dem till relativt udda fåglar.

/T

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: torsdag 17 januari 2013 11:44
av Odd
Hu fungerar annars MX3000 i Oslo? Den har väl nästan rätt bredd för att kunna passa direkt på Saltsjöbanan? Skulle man inte kunna låna en för prov och montera takströmavtagare på den....?

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: torsdag 17 januari 2013 14:39
av leifd
Dessa VGF typ U2 lär visst inte vara i trafik sen i november, så de kanske går att få hem lite snabbt, om de nu skulle passa.
Förstår ja rätt så finns 47+8 tågsätt att tillgå.

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: torsdag 17 januari 2013 14:46
av Henrik Schütz
C14/C15 och koppla ur halva motoreffekten, borde ta ett par veckor max att få tre par på spåret.

HS

Re: Vagnläget på Saltsjöbanan

Postat: torsdag 17 januari 2013 15:02
av Odd
leifd skrev:Dessa VGF typ U2 lär visst inte vara i trafik sen i november, så de kanske går att få hem lite snabbt, om de nu skulle passa.
Förstår ja rätt så finns 47+8 tågsätt att tillgå.
Varför inte, egentligen. Det behövs förmodligen lite plattformsombyggnader pga fel instegshöjd men eftersom de flesta plattformar är av trä så är det nog inte några större problem.